معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۳۰- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۷۸

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته چهارم آذر ماه 1401 به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ویتنام جایگزین انگلستان به عنوان هفتمین شریک بزرگ تجاری آمریکا

بر اساس آمارهای 10 ماهه ابتدای سال جاری تجارت خارجی آمریکا، ویتنام با پشت سر گذاشتن انگلستان، هفتمین شریک بزرگ تجارت کالایی آمریکا گردید. در دوره زمانی مزبور، سهم ویتنام از تجارت کالاها با آمریکا به 2.7 درصد رسیده که بیشتر از سهم 2.6 درصدی انگلستان می‌باشد.

بر اساس آمار سالانه، طی 20 سال گذشته ، همواره کشورهای کانادا، مکزیک، چین، ژاپن، آلمان، کره جنوبی و انگلستان شرکای اول تا هفتم تجارت کالایی با آمریکا بوده‌اند که طی این مدت تنها رتبه و جایگاه آنها جابجا شده است. ویتنام برای اولین بار در سال 2019 جزء 15 شریک تجاری آمریکا قلمداد گردید و در سال 2021 رتبه دهم شریک تجارت کالایی آمریکا را بدست آورد.

چنانچه ویتنام در دو ماه پایانی سال همچنان این رتبه را حفظ نماید، برای اولین بار خواهد بود که عمده شرکای بزرگ تجارت کالایی آمریکا ( از میان هفت شریک برتر) از قاره آسیا خواهد بود. آمارهای اداره گمرک ویتنام نشان می‌دهد در 11 ماه ابتدای سال جاری، آمریکا با واردات 101.5 میلیارد دلار کالا از ویتنام، بزرگترین مقصد صادراتی کالاهای ویتنام بوده است.  

 ویتنام به عنوان برترین صادرکننده فلفل سیاه در جهان

علیرغم کاهش صادرات فلفل سیاه ویتنام در سال جاری، اما همچنان این کشور برترین تولیدکنده فلفل سیاه در جهان می‌باشد. اتخادیه فلفل ویتنام دلایل کاهش صادرات این محصول صادراتی ویتنام را عدم مزیت این کالای ویتنام به دلیل تورم و رکود اقتصادی در بسیاری از بازارها و سیاست «کووید صفر» کشور چین اعلام نموده است. در سال جاری، ویتنام تاکنون 230 هزار تن دانه فلفل به خارج صادر نموده که برای این کشور 970 میلیون دلار ارزآوری داشته است. این میزان به لحاظ وزنی 2 درصد رشد داشته، لیکن به لحاظ ارزش 13 درصد کاهش نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود صادرات انواع ادویه از ویتنام در سال جاری به رقم 1 ممیز 5 میلیارد دلار بالغ گردد. شرکت‌های ویتنامی فلفل را به منظور فرآوری از برخی از کشورها نظیر برزیل و اندونزی وارد نموده و سپس با ارزش افزوده بالاتری به فروش می‌رسانند. بنا بر اظهارات اتحادیه فلفل ویتنام، این کشور به دلیل موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، نسبت به رقبای خود نظیر اندونزی، مالزی، هند، سریلانکا و کامبوج دارای مزیت صادراتی می‌باشد. بر مبنای این موافقتنامه، تعرفه واردات فلفل در اتحادیه اروپا برای فلفل وارداتی از ویتنام از 4 درصد به صفر کاهش یافته است.

 افزایش صادرات منسوجات ویتنام علیرغم چالش‌های جهانی

علیرغم متغییرهای منفی اقصاد جهانی، صادرات منسوجات ویتنام با 9 درصد رشد در سال جاری به رقم 43 میلیارد دلار خواهد رسید. اتحادیه منسوجات و پوشاک ویتنام اعلام نموده است علیرغم کاهش سفارشات توسط تولیدکنندگان منسوجات و پوشاک ویتنام در نیمه دوم سال جاری که ناشی از کاهش مصرف جهانی و افزایش تورم بوده است، صادرات این اقلام صادراتی ویتنام در سال جاری 2 الی 4 درصد نسبت به سال 2021 رشد خواهد نمود.

آمریکا با واردت 18 میلیارد دلار پوشاک و منسوجات ویتنام، همچنان بزرگترین مقصد صادراتی ویتنام می‌باشد. پس از آن کره جنوبی با 4.2 میلیارد رده دوم و کشورهای ژاپن و چین با 4 میلیارد دلار رتبه سوم واردات منسوجات ویتنام دارند. اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و منسوجات ویتنام به اعضای خود توصیه کرده است هر چند کاهش سفارشات ممکن است در سه ماهه اول و دوم سال آتی نیز ادامه داشته باشد، اما آنها بهتر است قراردادهای بلندمت و با تخفیف زیاد را منعقد ننمایند. این اتحادیه پیش‌بینی کرده است در بهترین حالت صادرات منسوجات و پوشاک ویتنام 48 میلیارد دلار و در بدترین حالت 45 میلیارد دلار خواهد بود.

 بازار کم رمق خودرو ویتنام در ماهای پایانی سال

اگر چه بطور عادی، ماهای پایانی سال و نزدیک شدن به عید سال نو ویتنامی (تت)، فصل رونق فروش خودرو در ویتنام می‌باشد، اما امسال بازار خودرو بسیار کم رونق است. این در حالی است میزان فروش خودر در ویتنام در ماه نوامبر پس از چهار ماه پیاپی، نزولی گردید. دلیل عمده کاهش فروش، افزایش نرخ بهره تسهیلات خرید خودرو توسط بانکها و کاهش ارائه تسهیلات عنوان شده است. در حالی که در دوران شیوع کووید 19، نرخ بهره وام خرید خودرو توسط بانکها در حدود 9.5 الی 9.9 درصد بود، اکنون این نرخ به 13 الی 15.5 درصد افزایش یافته است. نرخ بهره وام خرید خودرو توسط بانکهای خارجی در ویتنام حدود 10-11 درصد می‌باشد، هر چند در این بانکها اخذ وام بسیار مشکل‌تر است و متقاضیان می‌بایست اسناد مثبته درآمد بالا و دریافت حقوق از طریق سیستم بانکی را ارائه دهند. در این شرایط بیشتر خودروسازها، تخفیف‌های ویژه‌ای از 10 میلیون دونگ الی 90 ملیون دونگ برای خودروهای اقتصادی و معمولی خود و یا پرداخت هزینه‌ای شماره‌گذاری توسط فروشنده خودرو را پیشنهاد می‌دهند.

تبدیل شدن ویتنام به یکی از مراکز اصلی تولید محصولات شرکت اپل

همزمان با برنامه متنوع‌سازی منابع تولید محصولات شرکت اپل خارج از چین، شرکت تایوانی Foxconn به عنوان تولیدکننده محصولات اپل 30 درصد محصولات تولیدی خود را در کشورهای هند، ویتنام و برزیل می‌سازد. در حال حاضر ویتنام میزبان 21 تامین کننده محصولات شرکت اپل می‌باشد. شرکت Foxconn در نظر دارد بخشی از کارخانه تولید لپ تاپ مک‌بوک خود را تا دو سال دیگر به ویتنام منتقل نماید. شرکت اپل در نظر دارد 65 درصد هدست‌های بی‌سیم تولیدی خود را در ویتنام تولید نماید. جمعیت بالای ویتنام همراه با نرخ زاد و ولد بالا، این کشور را بازار جذابی برای عرضه و فروش محصولات اپل کرده است. همزمان، نیروی کار ارزان ویتنام نسبت به چین، ویتنام را از منظر ایجاد مراکز تولیدی نیز جذاب نموده است.

رکورد کاهش قیمت بنزین طی 18 ماه اخیر در ویتنام

در تاریخ 21 دسامبر، قیمت بنزین در ویتنام به پایین‌ترین میزان طی 18 ماه اخیر (از اواخر ژوئن 2021) رسیده است. اکنون قیمت هر لیتر بنزین N95 در جایگاه‌های سوخت این کشور 20,700 دونگ (معادل 86 سنت دلار آمریکا) رسیده است. این در حالی است که قیمت این نوع بنزین در بالاترین قیمت خود در دهه سوم ژوئن سال جاری میلای و در شرایط تشدید تنش و درگیری روسیه و اوکراین به 32,870 دونگ (1.36 دلار) در هر لیتر رسیده بود. در حال حاضر قیمت بنزین در ویتنام در دوره و بازه ده روزه اول، یازدهم و بیست و یکم هر ماه تعیین می‌شود. پس از افزایش قیمت بنزین در تابستان که منجر به کاهش عرضه سوخت در جایگاه‌های سوخت این کشور گردید، کمیته خلق شهر هوشی مین پیشنهاد تغییر قیمت بنزین در بازه‌های زمانی 3 الی 5 روزه را ارائه کرد.

ویتنام مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران ژاپنی

بر اساس یک تحقیق صورت گرفته توسط سازمان تجارت خارجی ژاپن (جیترو)، 60 درصد شرکت‌های ژاپنی اعلام نموده‌اند طی یک یا دو سال آینده قصد دارند در ویتنام سرمایه‌گذاری نمایند که این درصد بالاترین در میان کشورهای جنوب شرق آسیا می‌باشد. این درصد نسبت به بررسی سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است که حاکی از چشم انداز مثبت اقتصاد ویتنام برای سرمایه‌گذاران ژاپنی می‌باشد. در این بررسی، درصد علاقمندی شرکت‌های ژاپنی جهت سرمایه‌گذاری در چین 33 درصد ذکر گردیده است. این بررسی دلایل بهبود فرصت‌های سودآوری شرکتهای ژاپنی در ویتنام را بهبودی قاطع شرایط اقتصادی پس از شیوع کرونا در ویتنام ذکر نموده است.

صادرات اولین محموله محصولات فولادی طویل شرکت ویتنامی Hoa Phat به اروپا

بر اساس قراردادی که این شرکت مطرح تولیدکننده انواع محصولای فولادی با طرف خریدار اروپایی منعقد نموده است، مقرر است اولین محموله 10 هزار تنی این محصولات فولادی طویل ( تیرآهن، میلگرد و غیره) را در ماه فوریه به اروپا صادر نماید که اولین محموله صادراتی این شرکت به مقصد اروپا می‌باشد. شرکت ویتنامی محصولات تولیدی خود را تحت استاندارد آمریکایی ASTM تولید می‌کند. با احتساب صادرات به بازارهای اروپایی، شرکت ویتنامی Hoa Phat محصولات تولیدی خود را به 5 قاره جهان صادر می‌کند. با خط تولید مدرن ایجاد شده، این شرکت می‌تواند تولیدات خود با بالاترین استاندارد به مشتریان خود ارائه نماید. در 11 ماه ابتدای سال جاری، این شرکت 1.1 میلیون تن انواع محصولات فولادی ساختمانی به کشورهایی نظیر ژاپن، کره‌جنوبی، مالزی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، آمریکا، کانادا و استرالیا صادر نموده است.

 نخست وزیر ویتنام: اقتصاد در سال آینده با چالش‌هایی مواجه خواهد بود

نخست وزیر ویتنام، آقای فام مین چین، در یک نشست اقتصادی اظهار داشته است علیرغم افق‌های روشن اقتصادی ویتنام، اما اقتصاد این کشور در سال 2023 با مشکلاتی مواجه خواهد بود. وی تاکید نمود این کشور سیاستهای اقتصادی پولی را به هر دو شکل منعطف و غیرمنعطف دنبال خواهد نمود، بازار نرخ ارز خارجی را باثبات خواهد نمود و به تقاضای دریافت تسهیلات و رشد اعطای تسهیلات کمک خواهد نمود. وی همچنین خواستار اصلاح فرآیند اخذ مالیات، توسعه الکترونیکی نمودن امور و ثبات بازار املاک، اوراق قرضه شرکت و بازار سهام گردید. وی همچنین از بانکهای این کشور درخواست نمود به دنبال راههای برای کاهش نرخ بهره تسهیلات باشند. همچنین دولت این کشور از سیاستهای مسکن کارگران و مسکن اجتماعی حمایت خواهد نمود.

 شهر هوشی‌مین دریافت‌کننده 6.8 میلیارد دلار درآمد ویتنامی‌های مقیم خارج

علیرغم چالش‌های اقتصاد جهانی، میزان پول ارسالی ویتنامی‌های مقیم خارج از ویتنام به شهر هوشی‌مین در سال جاری تاکنون 6 ممیز 8 میلیارد دلار بوده است. بنابر گزارش دفتر هوشی‌مین بانک مرکزی ویتنام، این شهر پیشرو دریافت پولهای ارسالی ویتنامی‌های مقیم خارج از این کشور بوده به گونه‌ای که نسبت به رقم 6.6 میلیارد در سال 2021 دارای 9 درصد رشد می‌باشد. کل مبالغ ارسالی ویتنامی‌ها مقیم خارج به داخل این کشور تا کنون بالغ بر 12.5 میلیارد دلار بوده است. پول‌های ارسال ویتنامی‌های مقیم خارج از این کشور، یکی از منابع اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی این شهر بوده و کمک شایانی به ثبات نرخ برابری ارز در این شهر و کل کشور می‌باشد. در رقابت برای دریافت و جذب پول‌های ارسال ویتنامی‌ها از خارج، بانکهای این کشور برنامه پیشنهادی متنوعی را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند. 

 رکورد دولت ویتنام در درآمدزایی

درآمد دولت ویتنام تا 15 دسامبر سال جاری میلادی با ثبت رکوردی جدید و با افزایش 20 درصدی نسبت به برآوردها به رقم 1690 تریلیون دونگ (معادل 71.2 میلیارد دلار) بالغ گردید. بر اساس اعلام وزارت دارایی این کشور، بهبود شرایط اقتصادی و رشد GDP به میزان 7.5 درصد از عوامل افزایش درآمد دولت از محل دریافت مالیات و عوارض بوده است. همچنین بیان شده است کاهش مالیاتها و تعرفه‌ها منجر به افزایش فعالیتهای اقتصادی و در نتیجه افزایش درآمدها گردیده است.

درآمد دولت از محل برخی از ردیف‌های مالیاتی نظیر مالیات تجاری، مالیات بر بنگاههای دولتی و خارجی و عوارض استفاده از زمین در ماه قبل به رقم هدفگذاری شده دولت رسیده است. مالیات و عوارض بر املاک و مستغلات بیش از 41 تریلیون دونگ (1.7میلیارد دلار) بوده که دو برابر رقم درآمد سال قبل از این محل می‌باشد. با توجه به شرایط کرونا در این کشور، دولت در اقدامی در ابتدای سال جاری، میزان 87 تریلیون دونگ (3.6دهم میلیارد دلار) مالیات و عوارض خود را به منظور حمایت از کسب و کار حذف نمود. مخارج دولت 1450 تریلیون دونگ گزارش شده است. پیش‌بینی می‌شود بدهی عمومی در پایان سال نزدیک به 43-44 درصد تولید ناخالص داخلی گردد.

هدفگذاری ویتنام برای جذب 8 میلیون توریست خارجی در سال آینده

با توجه به آمار نه چندان دلگرم کننده جذب توریست خارجی پس از بازگشایی مرزهای این کشور از 15 مارس سال جاری پس از اعمال محدودیت‌های کرونایی، صنعت گردشگری این کشور برای جذب تنها 8 میلیون گردشگر خارجی در سال 2023 هدفگذاری نموده است. این رقم تقریبا نصف میزان توریست ورودی به ویتنام در سال 2019 یعنی یکسال پیش از شیوع کرونا در جهان می‌باشد که در آن سال، 18 میلیون گردشگر خارجی به این کشور وارد شد. مدیرکل اداره ملی گردشگری ویتنام برای سال آتی میلادی رقم درآمد 650 تریلیون دونگ معادل 27.3 دهم میلیارد دلار را هدفگذاری نموده است. در سال جاری میلادی، تنها 3 ممیز 5 میلیون گردشگر خارجی به ویتنام وارد شد که تقریبا 70 درصد رقم 5 میلیون گردشگر هدفگذاری شده می‌باشد و برآورد می‌شود درآمدی معادل 495 تریلیون دونگ معادل 20.8 میلیارد دلار برای ویتنام ایجاد نماید. از جمله دلایل عدم دستیابی به اهداف هدفگذاری شده جذب گردشگر، بازگشایی تدریجی مرزهای کشورهای چون چین و روسیه (از کشورهای عمده اعزام گردشگر به ویتنام) و همچنین چالش‌های اخذ روادید می‌باشد که باعث شده است این کشور از سایر رقبای منطقه‌ای در جذب گردشگر عقب بماند.

ویتنام در پی سرمایه گذاری خارجی 34 میلیارد دلاری در بخش کشاورزی خود

هدف‌گذاری ویتنام جذب 34 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خود تا سال 2030 می‌باشد. در بازه زمانی سالهای 2009 تا 2021، این کشور شاهد جذب 17.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری در قالب کمتر از 2000 پروژه بخش کشاورزی بوده است. این ارقام تنها 5.7 درصد پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و4.3 درصد کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی ویتنام را تشکیل داده است. بیشتر پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بخش کشاورزی ویتنام توسط کشورهای آسیایی و در نزدیک هانوی و دلتای مکونگ صورت گرفته است که عمدتا به دلیل وجود زیرساخت‌های مطلوب اولیه بوده است. برای کشوری چون ویتنام که بطور سنتی مبتنی بر کشاورزی می‌باشد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر در بخش کشاورزی و مدرن‌سازی این بخش حایز اهمیت فراوان است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما