معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 صنعت هتلداری سوئیس تقریبا در سطح پیش از بحران کرونا

رونق صنعت هتلداری محلی سوئیس در تابستان 2022 دوباره به سطح قبل از کرونا رسید. اداره آمار فدرال (BFS) اعلام کرد از ماه می تا اکتبر، 22.4 میلیون اقامت شبانه ثبت شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 میلیون شب اقامت معادل 21.9 درصد افزایش داشته است.

میزان تقاضا برای اسکان از خارج از کشور به طور خاص افزایش یافته است (10.4 میلیون اقامت شبانه یا 84.6 درصد). میزان تقاضا برای میهمانان داخلی افت جزئی 6 درصدی را ثبت کرده است که در مقایسه با آخرین تابستان قبل از شیوع پاندمی‌ کرونا، میزان اقامت‌های شبانه 1.3 درصد کمتر بوده است.

تحلیلگران Credit Suisse بر این باورند که سوئیس در زمستان نیز رشدی قوی در صنعت هتلداری تجربه خواهد کرد. این بانک در بیانیه ای نوشت: احتمالاً تعداد اقامت های شبانه حدود 10 درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود که تقریبا در سطح قبل از همه گیریست.

منبع:روزنامهTagblatt

Economiesuisse انتظار رشدی "شکننده" در سال 2023 را دارد

چشم انداز اقتصاد سوئیس همچنان تیره و تار است. با این حال، سازمان اقتصادی Economiesuisse در آخرین پیش بینی خود اعلام کرد انتظار رکود اقتصادی در سال 2023 را ندارد. یک علامت سوال، وضعیت انرژی است.

بر اساس برآوردهای انجمن، تولید ناخالص داخلی سوئیس (GDP) در سال آینده باید 0.6 درصد به صورت واقعی افزایش یابد. رودولف مینش، اقتصاددان ارشد Economiesuisse در یک کنفرانس رسانه ای گفت: "نمی‌توان این احتمال را رد کرد که در ماه‌های زمستان دچار رکود فنی خواهیم شد. اما انتظار رشد منفی در کل سال را نداریم."

رکود فنی به معنای دو فصل متوالی در نرخ منفی رشد است. توسعه کلی هم بیش از همه به وضعیت قیمت انرژی و برق بستگی دارد.چنین اتفاقی منجر به "تغییرات شدید" و احتمالاً رکود اقتصادی در سوئیس خواهد شد. به گفته مینش، 20 درصد از شرکت‌ها دیگر در سال آینده هیچ قرارداد تامین برقی نخواهند داشت و بنابراین به شدت از افزایش شدید قیمت‌ها آسیب خواهند دید.

علاوه بر بحران انرژی که با 27 درصد، بزرگترین ریسک اقتصادی نامیده می‌شود، تورم (20 درصد)، کاهش عمومی تقاضا (16 درصد) و مشکلات مداوم زنجیره تأمین (14 درصد) نیز نگرانی‌های خاصی را ایجاد می‌کند.

برای مثال، اگر بتوان تورم را تنها با افزایش شدید نرخ بهره تحت کنترل درآورد، رشد ضعیف را نیز خفه خواهد کرد. علاوه بر این، در صورت ادامه افزایش تورم، رشد بازار جهانی به خطر خواهد افتاد. و علامت سوال دیگر، توسعه سیاست صفر کووید در چین است. ادامه چنین سیاستی می‌تواند به مشکل تنگناهای عرضه دامن بزند.

منبع: سایت swissinfo

نرخ بیکاری 2 درصدی در سوئیس

اقتصاد رو به وخامت، بر بازار کار سوئیس نیز تأثیر گذاشته است. نرخ بیکاری در ماه نوامبر از 1.9 به 2.0 درصد افزایش یافت که در مقایسه چند ساله، هنوز هم سطح بسیار پایینی است. در پایان نوامبر تعداد ۹۱ هزار و ۳۲۷ بیکار در مراکز اشتغال منطقه ای ثبت نام کردند که نسبت به ماه قبل، یک هزار و ۶۹۱ نفر افزایش داشته است.

در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، تعداد افراد بیکار 24917 نفر (21.4-درصد) کاهش یافته است. علاوه بر این، بیکاری در بخش آلمانی زبان سوئیس با 1.6 درصد به طور قابل توجهی کمتر از غرب سوئیس و تیچینو با 2.9 درصد بوده است.

در مقابل، تنها تفاوت های جزئی بین مردان (2.0 درصد) و زنان (1.9 درصد) وجود دارد. در همین حال، با 1.4 درصد، بیکاری در میان مردم سوئیس همچنان به طور قابل توجهی کمتر از خارج از کشور یعنی 3.5 درصد است.

منبع: روزنامه NZZ

رای هیئت WTO  در خصوص تعرفه‌های آمریکا بر فولاد و آلومینیوم به نفع سوئیس

سازمان تجارت جهانی (WTO) به شکایت سال 2018 سوئیس در خصوص تعرفه‌های آمریکا بر فولاد و آلومینیوم رسیدگی کرد.

هیئت داوری این سازمان در ژنو روز جمعه عمدتاً علیه تعرفه‌های آمریکا رای داد. سوئیس در سال 2018 به کشورهای دیگر مانند چین، نروژ و ترکیه پیوسته بود که به علت اعمال تعرفه واردات 25 درصدی بر فولاد و 10 درصدی بر آلومینیوم کشورهای مختلف توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، برای حل و فصل اختلافات خود به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده بودند. در آن زمان، ایالات متحده موضوع امنیت ملی را برای توجیه این تعرفه‌ها مطرح کرده بود.

هیئت WTO در حکم روز جمعه خود اعلام کرد که اقدامات مورد بحث "در زمان جنگ یا سایر شرایط اضطراری در روابط بین‌الملل اتخاذ نشده است". این هیئت همچنین توصیه کرد که ایالات متحده به عنوان یک عضو سازمان تجارت جهانی "اقدامات مغایر با قوانین WTO خود را با قوانین سازمان تطبیق دهد".

منبع: سایت swissinfo

غرفه سوئیس در نمایشگاه جهانی اوزاکا

سوئیس با بودجه مصوب 17.6 میلیون فرانک (18.7 میلیون دلار)  در نمایشگاه جهانی شرکت خواهد کرد که از 13 آوریل تا 13 اکتبر 2025 در اوزاکای ژاپن برگزار خواهد شد.

موضوع این نمایشگاه، «طراحی جامعه آینده برای زندگی ما» است. ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه، گفت که انتظار می رود ژاپن پذیرای حدود 150 کشور شرکت کننده و 28 میلیون بازدید کننده باشد.

به گفته کاسیس، غرفه سوئیس بر علوم زیستی، حفاظت از محیط زیست و هوش مصنوعی تمرکز خواهد داشت. وی تاکید کرد که ژاپن کشوری مهم در سیاست خارجی سوئیس و از نقطه نظر اقتصادی، هشتمین بازار بزرگ صادراتی است.

انتظار می رود از 17.6 میلیون فرانک بودجه مصوب، حامیان مالی 4.4 میلیون فرانک آن را تامین کنند. هنگامی‌که فاش شد شرکت تنباکوی آمریکایی فیلیپ موریس تا حدی از غرفه سوئیس در دبی حمایت مالی می‌کند، کاسیس مجبور شد با تیترهای منفی جراید مقابله نماید. در سال 2019 هم مشخص شد که یک الیگارش روسی، از افتتاح سفارت سوئیس در مسکو حمایت مالی کرده است.

منبع: سایت swissinfo

داشتن رویکرد دوجانبه با اتحادیه اروپا به نفع سوئیس است

پیش نویس گزارش "ارزیابی روابط سوئیس و اتحادیه اروپا" که به سفارش دولت سوئیس تهیه شده به این نتیجه رسیده است که رویکرد دوجانبه، بهترین راه حل برای سوئیس است. گزینه‌های فعلی سوئیس در سیاست اروپا بر اساس چهار معیار دسترسی به بازار واحد، امکان همکاری، فضای سیاسی برای مانور و امکان سنجی در سیاست خارجی ارزیابی شده است.در این گزارش همه گزینه‌های موجود بررسی گردیده است: روابط تجاری آزاد، ادامه مسیر دوجانبه، پیوستن به منطقه اقتصادی اروپا و پیوستن به اتحادیه اروپا. نتیجه این بود که رویکرد دوجانبه، بهترین گزینه است.

این گزارش می‌گوید قبل از اینکه سوئیس و اتحادیه اروپا مذاکرات را آغاز کنند، باید زمینه مشترک کافی پیدا نمایند. به همین دلیل، مذاکرات اکتشافی باید به طور فعال ادامه یابد.این گزارش پس از درخواست‌های مکرر پارلمان مبنی بر توجه بیشتر به سیاست سوئیس و اتحادیه اروپا توسط دولت تهیه شد.

در سال 2021، سوئیس به طور یکجانبه مذاکرات با اتحادیه اروپا در مورد توافق چارچوبی را قطع کرد که برای جایگزینی بیش از 120 توافق دوجانبه تنظیم شده بود. این امر منجر به تیرگی روابط بین برن و بروکسل شد. تلاش های بعدی برای شکستن بن بست دیپلماتیک هم به نتیجه نرسید.

منبع: سایت swissinfo

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما