معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تونس در هفته دوم آذر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش کسری تراز تجاری انرژی تونس

کسری تراز تجاری انرژی تونس در پایان ماه سپتامبر 2022 نسبت به مدت مشابه در سال 2021 (با در نظر گرفتن حق امتیاز اخذ شده از خط لوله گاز الجزایر به مقصد ایتالیا از طریق تونس) به میزان قابل توجهی عمیق‌تر شد و به 7.046 میلیارد دینار رسید. طی این مدت، افزایش 66 درصدی ارزش صادرات انرژی با افزایش 77 درصدی ارزش واردات همراه بود. مبادلات تجاری در بخش انرژی به سه عامل مقادیر مبادله شده، نرخ مبادله دلار به دینار و قیمت برنت بستگی دارد. در این مدت، نرخ ارز کاهش یافته و قیمت برنت افزایش چشمگیری داشت و در نتیجه کسری تراز تجاری در پایان سپتامبر 2022 نسبت به پایان سپتامبر 2021 افزایش 4 درصدی را ثبت کرد و به 86 درصد رسید.

افزایش قیمت سوخت در تونس برای پنجمین بار در سال جاری

در هفته اخیر، وزارت انرژی تونس از افزایش 6.25 درصدی قیمت سوخت خبر داد که پنجمین افزایش در سال جاری است. این افزایش قیمت، بخشی از طرح کاهش یارانه‌های انرژی بود. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که قیمت هر لیتر بنزین از 2.400 دینار  به 2.525 دینار (0.781 دلار) افزایش می‌یابد. قیمت بنزین بدون سرب نیز به  2.205 دینار (0.68 دلار) و گاز معمولی به 1.985 دینار (0.61 دلار) خواهد رسید. با این افزایش جدید، مجموع افزایش قیمت سوخت در سال جاری به حدود 20 درصد رسید.

وزارت نیروی تونس در این رابطه اعلام کرد: تصمیم برای تعدیل قیمت‌ها با توجه به اختلالات بازار جهانی انرژی ناشی از کاهش عرضه و هزینه‌های بالای تامین مواد نفتی از ابتدای سال جاری گرفته شده است. این وزارت افزود که هدفش تامین نیازهای بازار محلی و جلوگیری از هرگونه اختلال در عرضه سوخت است.

رتبه چهارم تونس از نظر شاخص صنعتی شدن در آفریقا

بانک توسعه آفریقا، اتحادیه آفریقا و سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل در 24 نوامبر 2022 در گزارشی اعلام کردند تونس در بین شش کشور اول صنعتی آفریقایی قرار گرفت و رتبه چهارم را در شاخص صنعتی شدن آفریقا به دست آورد. اعلام شاخص صنعتی شدن در آفریقا به عنوان ابتکار بانک توسعه آفریقا با هدف غنی‌سازی داده‌های مربوط به توسعه صنعتی در آفریقا صورت می‌گیرد. این شاخص که 52 کشور از 54 کشور آفریقایی را در بازه زمانی 2010 تا 2021 پوشش می‌دهد، رشد صنعتی هر کشور را بر اساس سه بعد مربوط به عملکرد بخش کارخانه و عوامل مستقیم تولید کارخانه (سرمایه و نیروی کار) و نیز عوامل غیرمستقیم، از جمله محیط مناسب، ثبات اقتصاد و کیفیت سیاست‌ها و ساختارها بررسی می‌کند.

بر اساس این گزارش، آفریقای جنوبی که رتبه اول شاخص صنعتی شدن را به خود اختصاص داده است، در بازه زمانی 2010 تا 2021 رتبه بالایی را حفظ کرده و پس از آن مراکش در رتبه دوم، مصر در رتبه سوم و تونس در رتبه چهارم قرار دارند. این گزارش تاکید می‌کند ایجاد یک صنعت مولد، بخشی جدایی‌ناپذیر از توسعه در آفریقا است و راه را برای دستیابی به تحول ساختاری سریع، ایجاد مشاغل قاره‌ای و دستیابی به رشد یکپارچه هموار می‌کند. از سوی دیگر، این گزارش حاکی از آن است که سهم آفریقا از صنایع تولیدی جهانی کاهش یافته و در حال حاضر به کمتر از 2 درصد رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما