معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۰

وضعیت کسب و کار در مناطق مرزی اروگوئه و آرژانتین

تفاوت نرخ تبدیل ارز در اروگوئه و آرژانتین و تبدیل شدن موضوع " مشکلات کسب و کار در مناطق مرزی اروگوئه و آرژانتین " به چالشی برای دولت اروگوئه تبدیل شده است. این موضوع باعث شده که بسیاری از مصرف‌کنندگان در مناطق مرزی نیازهای خود را از فروشگاههای آرژانتینی تأمین نمایند و کسب‌وکار در مناطق مرزی اروگوئه با رکود مواجه گردد.

تفاوت شدید نرخ تبدیل ارز در اروگوئه و آرژانتین طی ماه‌های اخیر به چالش بزرگی برای دولت اروگوئه تبدیل شده است. در حال حاضر هر دلار در اروگوئه تقریباً به میزان 39 پزو به فروش می رسد. این درحالی است که در آرژانتین هر دلار در بازار سیاه حدود 300 پزوی آرژانتین مورد معامله قرار می‌گیرد. این موضوع باعث شده است که بسیاری از مصرف‌کنندگان اقلام تجاری (در مناطق مرزی) نیازهای خود را از فروشگاههای آرژانتینی تأمین نمایند و کسب‌وکار در مناطق مرزی اروگوئه به دغدغه ای برای دولت و سیاستگذاران مبدل شود. در همین راستا رئیس‌جمهور اروگوئه قرار است لایحه ای به پارلمان برای مقابله با مشکلات کسب و کار در مناطق مرزی ارائه دهد.

گزارش مرکز اقتصادی دانشگاه کاتولیک اروگوئه درباره شاخص‌های بهای مرزی (IPF) حاکی از آن است که خرید اقلام اولیه مورد نیاز از شهر مرزی سالتو (در اروگوئه) 174 درصد گران‌تر از خرید اقلام مشابه از شهر کونکوردیا (در آرژانتین) می‌باشد. شاخص مذکور بر اساس بررسی بهای دلار در بازار غیررسمی آرژانتین و سنجش آن با بهای پزوی اروگوئه در شصت قلم کالای مختلف مورد محاسبه قرار گرفته است. شایان ذکر است، در حال حاضر نرخ تبدیل هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی آرژانتین حدود 300 پزوی آرژانتین است. این در حالی است که بهای هر دلار معادل تقریبا 39 پزوی اروگوئه می‌باشد. اختلاف قابل ملاحظه قیمت ها باعث شده است که بسیاری از شهروندان اروگوئه ای برای خرید به آرژانتین سفر کرده و مایحتاج خود را تأمین نمایند. در این گزارش برخی تدابیری که دولت اروگوئه در این ارتباط اتخاذ نموده است، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

الف) اقدام اداره ملی گمرکات اروگوئه:

خائیمه بورگانی مدیر ملی گمرکات اروگوئه اوایل آبان ماه سال جاری اعلام کرد به دلیل اختلاف قیمتی زیادی که بین مناطق مرزی اروگوئه و آرژانتین وجود دارد، کنترل های مرزی شدت خواهد یافت و بارهایی که بیشتر از پنج کیلوگرم باشند مجوز ورود به اروگوئه دریافت نخواهند کرد. بورگانی با تاکید بر اهمیت حفاظت از کسب و کار در شهرهای مرزی اروگوئه خاطرنشان کرد افزایش تعداد متصدیان امور گمرکی در دست انجام است.

ب) تلاش برای اصلاح قانون مرزی اروگوئه:

لوئیس لاکاژه پو رئیس جمهور اروگوئه اواسط آبان 1401 گفت دولت لایحه‌ای را به پارلمان برای اصلاح و تعمیم "قانون مرزی اروگوئه" ارائه خواهد داد تا براساس آن شرکت های بیشتری در مناطق مرزی بتوانند از مزایای ویژه ای (مانند برخی معافیتهای مالیاتی) که دولت در اختیارشان قرار می‌دهد، بهره‌مند شوند. لاکاژه پو در همین راستا با خانم آربلچه وزیر اقتصاد و دارایی نیز جلسه ای برگزار نمود تا جزئیات برخی اقدامات مندرج در لایحه پیشنهادی (جهت حمایت از کسب‌وکارهای مرزی) مورد بررسی قرار گیرد. دستگاه اجرایی با ارائه لایحه مذکور در نظر دارد واردات برخی اقلام خرد تجاری از آرژانتین را بلامانع اعلام کند تا بدین ترتیب مراکز تجاری و فروشگاهها در مناطق مرزی اروگوئه از لحاظ قیمتی قادر به رقابت باشند. وی تاکید کرد شرکتها در هر اندازه‌ای که باشند ضروری‌است از فضای بهتری برای کسب‌وکار بهره‌مند شوند. افزایش واردات برخی اقلام خرد تجاری از آرژانتین امکان بروز برخی مشکلات در زمینه قوانین‌ومقررات بهداشتی، گمرکی و غیره را به دنبال خواهند داشت که این موضوع درحال حاضر در وزارت صنعت و سایر موارد نیز در لابراتوار فناوری اروگوئه (لاتو) در دست بررسی است. تدابیر پیشنهادی دولت صرفاً در مناطق مرزی اروگوئه با آرژانتین اعمال نخواهد شد، بلکه برزیل را نیز شامل می‌شود.

توضیحات:

- تفاوت در نرخ تبدیل ارز میان اروگوئه و آرژانتین باعث شد که بین ماه‌های اوت و سپتامبر سال جاری تعداد مسافرانی که از اروگوئه به شهر مرزی کونکوردیا (در آرژانتین) سفر کرده اند، از 88320 نفر به 168517 نفر افزایش یابد.

- اگرچه اقتصاد اروگوئه موفق شد شرایط دشوار ناشی از بحران کرونا را پشت سر بگذارد، اما روند اشتغال زایی و بهبود وضعیت حقوق ها و دستمزدها در کشور همچنان از دوره قبل از بیماری همه گیر فاصله دارد. در برخی استان‌ها که دارای گذرگاههای مرزی و دو ملیتی هستند، روند بیکاری همچنان دو رقمی است. نرخ بیکاری در اروگوئه از جولای تا سپتامبر سال جاری بطور متوسط 8.1 درصد جمعیت فعال اقتصادی کشور بوده است. این درحالی است که آمارهای موسسه ملی آمار نشان می دهد که نرخ بیکاری در استان پایساندو (در همسایگی کولون در آرژانتین) 12 درصد؛ در استان سالتو (که به شهر کونسپسیون در آرژانتین متصل می‌شود) 13 درصد؛ و در استان ریو نگرو (که به شهر آرژانتینی گوئالگوئایچ متصل می‌شود) 13.4 درصد است. این درحالی است که بیکاری در استان مرکزی فلورس در اروگوئه به سختی بر روی 2 درصد قرار می‌گیرد و در مونته ویدئو نیز که عملاً نیمی از جمعیت 3.4 میلیونی اروگوئه را در خود جای داده است، نرخ بیکاری حدود 7.7 درصد برآورد شده است.

- برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که مشکل تفاوت در نرخ تبدیل ارز طی 20 سال گذشته همواره در مواقعی میان اروگوئه و آرژانتین مشکل آفرین بوده است. اما در حال حاضر دو عامل اصلی در وخامت موضوع دخیل هستند که از آن جمله می‌توان به افزایش فاحش نرخ تبدیل ارز میان دو کشور و روند نزولی حقوق و دستمزدهای مردم در اروگوئه و کاهش قدرت خرید آنها لااقل طی 2 سال اخیر اشاره کرد.

- اختلاف قیمت کالا در مرز بین اروگوئه و برزیل در شهر چوئی نیز باعث شده تا دولت اروگوئه نسبت به اتخاذ تدابیری برای رکود اقتصادی در این شهر اقدام نماید. با این که در بخش اروگوئه ای شهر چوئی فروشگاه‌ها بدون مالیات فعالیت می‌کنند (Free Market)، با این حال قیمت ها در بخش برزیلی شهر بازهم ارزانتر است.

- اروگوئه یکی از گرانترین کشورهای آمریکای جنوبی می‌باشد و به همین دلیل از این کشور به عنوان سوئیس آمریکای لاتین یاد می‌شود. اختلاف قیمت در این کشور با کشورهای همسایه (برزیل و آرژانتین) باعث می‌شود که مردم شهرهای مرزی خریدهای خود را در آن سوی مرز انجام دهند. این مسئله به بروز مشکلات بیکاری و رکود در شهرهای مرزی اروگوئه با این دو کشور دامن زده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما