معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶۵

طرح توسعه صنعت گاز موریتانی پس از اکتشاف منابع جدید گازی

موریتانی در چند سال گذشته تمرکز خود را بر روی منابع گازی معطوف نموده است. از همین رو قصد دارد گاز را به سومین ستون اقتصادی خود (پس از منابع عظیم معدنی و دریایی) تبدیل کند. این کشور امیدوار است تا درآمدهای حاصل از تولید و صادرات گاز به توسعه اقتصادی و ارتقای وضعیت زندگی شهروندان کمک کند. کارشناسان معتقدند که با آغاز بهره‌برداری از منابع گازی کشف شده، موریتانی می‌تواند به سومین صادر کننده گاز قاره آفریقا (پس از نیجریه و الجزایر) تبدیل گردد.

موریتانی در حوزه اکتشاف و تولید گاز در میدان گازی واقع در آب های آتلانتیک این کشور، توافق نامه ای را با شرکت های بریتیش پترولیوم انگلستان و کاسموس انرژی آمریکا منعقد کرده است. بر اساس اخبار منتشر شده توسط رسانه خبری ای اف ای[1]، به گفته عبدالسلام ولد محمد صالح، وزیر نفت موریتانی، این کشور برای نخستین بار از نوامبر یا دسامبر 2023 تولید گاز مایع را شروع خواهد کرد.

همچنین وزیر نفت اظهار داشت که نخستین بار تولید گاز مایع در میدان گازی جی تی ای[2] در خلیج گینه، واقع در مرز ساحلی موریتانی- سنگال انجام خواهد گرفت. این میدان گازی یکی از بزرگترین میادین گازی در خلیج گینه است که می‌تواند سالانه بیش از 10 میلیون تن گاز مایع تولید کند. به بیان وزیر نفت موریتانی، میدان گازی جی تی ای یکی از بزرگترین پروژه‌های گازی در جهان بوده که بهره‌برداری از آن مستلزم به کارگیری فناوری‌های نوینی است که برای نخستین بار مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وزارت نفت، انرژی و معدن موریتانی در بیانیه ای اعلام کرده است که میدان گازی دیگری به نام «بیرالله» دارای حدود 2.26 میلیارد مترمکعب گاز است که سهم درآمد دولت موریتانی از فروش گاز آن 29 درصد خواهد بود. در ادامه بیانیه آمده است که تولید گاز از میدان گازی بیرالله در مدت زمان مناسب می‌تواند منابع گازی کافی به منظور تولید گاز مایع برای موریتانی فراهم آورد تا این کشور در آینده به یک تولیدکننده گاز تبدیل گردد. پیش بینی می‌شود که مطالعات مهندسی مربوط به این پروژه تا 30 ماه آینده تکمیل شود و پس از آن تصمیم نهایی مبنی بر سرمایه‌گذاری در نیمه اول سال 2025 اتخاذ خواهد شد. 

این امکان وجود دارد که نیاز شدید اتحادیه اروپا به گاز مایع، به ویژه پس از وقوع جنگ روسیه و اوکراین و تحریم روسیه توسط کشورهای اروپایی، موریتانی به یک متحد اصلی برای اروپایی‌ها تبدیل شود و با آن‌ها توافق نامه‌های متفاوت تری امضا کند. گرچه آفریقا دارای منابع گاز طبیعی وسیعی است و کشورهای شمال آفریقا همچون الجزایر دارای خط لوله‌هایی متصل به اروپا هستند، تولیدکنندگان گاز در سایر بخش های این قاره به دلیل کمبود زیرساخت ها و نگرانی‌های امنیتی تمایل چندانی به افزایش صادرات خود ندارند.

منابع گاز طبیعی موریتانی توجه بازارهای بین‌المللی را به خود معطوف نموده است. این کشور اخیرا میدان گازی را با ظرفیت تولید سالانه 10 میلیون تن کشف کرده است. در کل، موریتانی دارای منابع گازی بیش از 2831 میلیارد مترمکعب[3]، بیشتر از هر کشور آفریقایی دیگر همچون لیبی و مصر است.

موریتانی با منابع گازی عظیم خود می‌تواند به یک شریک انرژی بسیار مهم برای اروپا تبدیل شود.اروپایی که اکنون به دلیل جنگ اوکراین و تحریم روسیه تلاش می‌کند خود را از وابستگی به گاز روسیه رها سازد.

پاورقی‌ها:

[1] EFE News Agency

[2] Grand Tortue Ahmeyim

[3] 100 trillion cubic feet

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما