معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۷

گزارش صندوق بین المللی پول در مورد بی ثباتی ناشی از تورم افسار گسیخته

صندوق بین المللی پول اعلام کرد که نیجریه و سایر کشورهای منطقه آفریقای جنوب صحرا به دلیل افزایش تورم در خطر بی ثباتی و بدتر شدن ناامنی غذایی هستند.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، تورم سطوح قبل از همه گیری در منطقه تقریبا دو برابر شده است و افزود: در حالی که تفاوت قابل توجهی بین کشورها وجود دارد اما متوسط نرخ تورم در منطقه در ماه آگوست به تقریباً نه درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: « اگرچه این افزایش نسبت به سایر نقاط جهان کمتر چشمگیر بوده است و عوامل محرک آن متفاوت است، تورم تقریباً دو برابر سطح قبل از همه گیری است و ثبات را به خطر می اندازد و ناامنی غذایی را بدتر می‌کند.» این صندوق در گزارشی با عنوان «تورم آفریقا در میان فوری‌ترین چالش‌های منطقه» این موضوع را مطرح کرده است.

علیرغم بهبود اقتصادی در سال 2021، پیامدهای همه گیر کووید باعث شده است که فعالیت اقتصادی داخلی در منطقه نسبتاً خاموش بماند و انتظار می رود رشد در سال جاری کاهش یابد.

وام دهنده مستقر در واشنگتن اظهار داشت که بر خلاف کشورهای ثروتمند در سایر مناطق، اکثر کشورهای منطقه فاقد منابع مورد نیاز برای حمایت و تحریک رشد هستند. با برشمردن برخی از علل تورم منطقه، تورم در نیجریه و سایر کشورهای آفریقایی جنوب صحرا کمتر ناشی از فعالیت اقتصادی و بیشتر توسط تحولات خارجی بوده است. در این بیانیه آمده است: «آنها شامل افزایش شدید قیمت‌های جهانی کالاها، نوسانات نرخ ارز، اختلالات زنجیره تأمین جهانی و بلایای طبیعی است.»

در مورد مواد غذایی، قیمت کالاهای اساسی مانند ذرت و گندم از سال 2019 افزایش یافته است که دو سوم تورم کلی در ایالت های شکننده و نیمی از سایر نقاط منطقه را تشکیل می دهد. افزایش قیمت جهانی انرژی و دلار قوی نیز به طور غیرمستقیم از طریق حمل و نقل و کالاهای قابل مبادله مانند محصولات خانگی به تورم وارد شده است. در مقابل، قیمت کالاها و خدماتی که بیشتر منعکس کننده فشارهای تقاضای داخلی، به اصطلاح غیرقابل مبادله هستند، فقط افزایش اندکی داشته است - که معمولاً شامل هر گونه خدمات تولید شده در محل می‌شود، مانند بخش های مهمان نوازی، بهداشت، یا آموزش. ”

صندوق بین‌المللی پول همچنین گفت که انتظار دارد تا پایان سال 2022، 12 درصد از جمعیت نیجریه و سایر کشورهای منطقه جنوب صحرا با ناامنی غذایی حاد روبرو شوند.

در ادامه آمده است که بسیاری از کشورها به منظور کاهش فشار درآمد خانوارها به یارانه‌ها و کاهش مالیات روی آورده اند تا برخی از نگرانی‌های اقتصادی مناطق را کاهش دهند در حالی که بانک های مرکزی در سراسر منطقه شروع به افزایش نرخ بهره در واکنش به افزایش تورم و سرمایه کرده اند. با این حال، صندوق بین‌المللی پول به بانک‌های مرکزی درباره افزایش سریع نرخ بهره هشدار داد زیرا ممکن است بهبود را به خطر بیندازد.

https://economicconfidential.com/2022/10/inflation-nigeria-others-risk/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما