معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

کاهش 166 درصدی درآمد صادرات محصولات نیجریه

درآمد بخش صادرات تولیدی با کاهش 166 درصدی به 778.4 میلیارد نایرا رسیده است، درحالیکه این رقم برای سال 2019 حدود 2.1 میلیارد نایرا بود.

دست اندرکاران این بخش وضعیت ضعیف زیرساخت ها، لجستیک و سایر محدودیت های الزام آور را مقصر می دانند که به گفته آنها محیط عملیاتی را در سال های اخیر بدتر کرده است.

روند از سال 2019 نزولی بوده و کاهش قابل توجهی را به ثبت رسانده است در سال 2020 و با توجه به  COVID-19 آمارها عدد 960.7 میلیارد نایرا را ثبت کردند، درست است که یک بهبود جزئی در سال 2021 رخ داد و رقم 1.15 تریلیون نایرا ثبت گردید. اما در سال 2022 مجدداً یک افت شدید به 781.1 میلیارد نایرا را شاهد بودیم و یک کاهش قابل توجه دیگر به 778.4 میلیارد نایرا در سال 2023 ثبت شد.

در همین مدت، سهم صادرات تولیدی به صادرات غیرنفتی نیز از 82.4 درصد در سال 2019 به 24.8 درصد در سال 2023 کاهش یافت.

بانک جهانی در نشریه Africa Pulse خود به طور خاص کاهش تجارت خارجی نیجریه را به دلیل زیرساخت های ضعیف و لجستیک ناکارآمد، در میان عوامل دیگر، مقصر دانست.

دلایل کاهش صادرات نیجریه

هزینه تجارت در نیجریه به دلیل ناامنی، هزینه‌های بالای حمل و نقل، توپوگرافی و زیرساخت های جاده ای ضعیف، چهار تا پنج برابر بیشتر از آنچه در ایالات متحده به دست می آید، می‌باشد.

مطالعات منطقه آفریقا به طور مداوم تفاوت‌های مکانی را در قیمت‌های کالاهای وارداتی (غذایی و غیرغذایی) و همچنین کالاهای کشاورزی نشان می‌دهد که بازارها یکپارچه نبوده و قیمت‌های خرده‌فروشی محصولات تحت تأثیر فاصله از مکان تولید و مصرف می‌باشند.

به عنوان مثال، به دلیل زیرساخت های جاده ای ضعیف، رقابت کم در بخش حمل و نقل و توپوگرافی، هزینه‌های تجاری در نیجریه چهار تا پنج برابر بیشتر از ایالات متحده است.

پیامدهای این وضعیت شامل ترجیح تولیدکنندگان آفریقایی برای فروش محلی به جای صادرات است.

در همین راستا، آمار ارائه شده توسط سازمان تجارت جهانی (WTO) نشان می دهد که ارزش صادرات تولیدی آفریقای جنوبی در سال 2022 به 46 میلیارد دلار رسیده است که 15 برابر بیشتر از نیجریه است که در همان سال 3 میلیارد دلار بود. تولیدکنندگان و بهره برداران در اکوسیستم صادراتی از اینکه فضای سخت کسب و کار در کشور باعث می‌شود محصولات داخلی در سطح جهانی غیرقابل رقابت باشد، ابراز تأسف می‌کنند.

آنها خاطرنشان کردند که بسیاری از مشاغل صادراتی از بین رفته اند، حتی با وجود اینکه چندین شرکت چندملیتی نیز طی چند سال گذشته از نیجریه خارج شده اند.

آقای آجایی قدیر، مدیر کل انجمن تولیدکنندگان نیجریه (MAN)، با ارائه دیدگاه‌هایی درباره آنچه در این بخش اتفاق می‌افتد، گفت: «افزایش هزینه‌های انجام تجارت، رقابت‌پذیری محصولات نیجریه را در بازار جهانی بدتر کرده است، که در کاهش شدید تقاضای جهانی برای این محصولات مشهود است.»

کاهش تقاضای جهانی برای محصولات نیجریه توسط گزارش NBS تأئید کرد ارزش صادرات تولیدی نیجریه از سال 2019 تا 2023 به میزان 166 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، نرخ بهره گزاف وام بیش از 30 درصدی تا حد زیادی به کاهش سهم صادرات تولیدی به صادرات غیرنفتی از 82.4 درصد به 24.8 درصد در سال 2019 و 2023 کمک کرده است.

اودیری اروا-مگیسون، رئیس گروه صادرات MAN (MANEG)، اظهار داشت:«در واقع، این نگران‌کننده است که ببینیم صادرکنندگان آن‌طور که می‌توانند، کار نمی‌کنند. همانطور که می دانید، هزینه کسب و کار در نیجریه بیش از 300 درصد افزایش یافته است. فقط از افزایش تعرفه‌های اخیر برق می‌شود به این نتیجه رسید.»

چگونه صادرکنندگان می‌توانند در مقیاس جهانی بدون دخالت عمدی دولت رقابت کنند؟ همه دست اندرکاران باید به میدان بیایند. صادرکنندگان به مداخلات عمدی دولت مانند دسترسی به وام با نرخ های مناسب، حمایت با رفع تنگناهای اداری و بررسی‌های نظارتی متعدد نیاز دارند.

«اگر صادرکنندگان قرار باشد که کل درآمد حاصل از صادرات خود را به نیجریه بازگردانند، برخی چیزها وجود دارد که صادرکنندگان دوست دارند دولت به همان اندازه به آن متعهد باشد. به عنوان مثال، نیاز به بررسی اقلام موجود در فهرست درآمدهای صادراتی در کتابچه راهنمای ارز خارجی CBN وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که فهرست همچنان مرتبط است و مطابق با نیازهای فعلی به روز می‌شود.»

خانم بوسون سولارین، رئیس گروه صادرات اتاق بازرگانی و صنعت لاگوس (LCCI)، گفت: در سال 2020، معاون وقت رئیس جمهور از طریق دفتر شورای محیط تجاری توانمند ریاست جمهوری (PEBEC) سعی کرد به بخش تولید کمک کند. بنابراین از سال 2020، بسیاری از مشاغل کوچک وارد عرصه تولید شدند و برخی از آنها وارد بازار صادرات شدند. بسیاری از چنین مشاغلی به دلیل سیاست‌های مختلف ضد کسب‌وکار از بین رفته اند.

«وقتی مردم حتی راهی برای ورود به تجارت از طریق صادرات پیدا کرده‌اند، با تنگناها، سیاست‌های بد و ناامنی مواجه می‌شوند. نیجریه به زودی برای انجام تجارت هدفمند در منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) وارد عرصه خواهد شد و این در صورتی است که حتی برای جابجایی کالاها مشکل دارد. فکر می‌کنم اینها جاهایی هستند که دولت باید به آنها توجه کند.»

در همین حال، شورای ارتقای صادرات نیجریه (NEPC) صادرکنندگان نیجریه را موظف به رعایت الزامات صادرات محصولات به کشورهای مختلف کرده است.

خانم نونیه آنیه، مدیر اجرایی NEPC، در یک کارگاه آموزشی اخیر با هدف افزایش پتانسیل صادرات نیجریه و تقویت روابط تجاری با چین، بر لزوم پایبندی صادرکنندگان به اداره کل گمرکات چین (GACC) تأکید کرد. آنیه گفت که GACC الزامات روشن اما سختگیرانه‌ای برای صادرات محصولات به چین دارد.«درک فرآیند ثبت، اسناد و تغییرات مقرراتی برای صادرات موفق بسیار مهم است.»

دکتر مودا یوسف، مدیر عامل مرکز ارتقای شرکت های خصوصی (CPPE) در اظهار نظر خود گفت که اجرای طرح پنجره واحد ملی (NSW) راه طولانی در تقویت تجارت خارجی نیجریه خواهد داشت.

یوسف تصریح کرد: وقتی فرآیندی دارید که به شدت بوروکراتیک است، این فرصت را برای تعامل فیزیکی به افراد می‌دهد که این زمینه مساعدی برای فساد، اخاذی، تأخیر و ناکارآمدی است که بر قیمت تمام شده کالا و خدمات نیز تأثیر می‌گذارد.

https://www.channelstv.com/2024/05/13/nigerias-manufacturing-export-plunges-by-166-to-%E2%82%A6778bn-world-bank/

https://ntm.ng/2024/05/13/nigerias-manufacturing-export-plunges-by-166-to-%E2%82%A6778b-world-bank/

https://www.vanguardngr.com/2024/05/manufacturing-export-limps-as-revenue-drops-166-to-n778bn/#google_vignette

https://reubenabati.com.ng/feature/manufacturing-export-limps-as-revenue-drops-166-to-n778bn

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما