معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۸- ۰۸:۰۰

فروش نفت خام نیجریه به پالایشگاههای داخلی به واحد پول ملی

رئیس جمهور نیجریه فروش نفت خام این کشور را به پالایشگاه دانگوته و کلیه پالایشگاههای داخلی به واحد پول کشور (نایرا) تصویب کرد. هدف از این تصمیم کاهش وابستگی به دلار و افزایش تولید پالایشگاه‌های داخلی و تقویت پول ملی کشور (نایرا) اعلام شده است.

 از میان پنج پالایشگاه داخلی نیجریه (پالایشگاه‌های محلی در پورت هارکورت"دو پالایشگاه"، واری و کادونا با سرمایه گذاری پنج شرکت خارجی شامل شل، توتال، شورون، اگزون موبیل و انی در  تولید نفت، تنها پالایشگاه دانگوته با تولید 650 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی (بنزین، گازوئیل، سوخت جت، نفتا) است که با سرمایه گذاری 18 میلیارد توسط سرمایه گذار نیجریه ای اداره می‌شود که بخشی از نفت خود را از کشورهای آمریکا، برزیل، لیبی و آنگولا تأمین می‌کند.

تینوبو، رئیس جمهور نیجریه فروش نفت خام به پالایشگاه دانگوته و پالایشگاه‌های دیگر نیجریه را به واحد پول کشور (نایرا) تأیید کرد و دستورالعمل جدیدی را برای افزایش تجارت نفت خام با استفاده از ارز محلی تصویب کرده است.

رئیس سرویس درآمد داخلی فدرال (FIRS)، زاکائوس آددیجی، این موضوع را اخیرا در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد. به گفته وی، از این پس شرکت نفت ملی نیجریه مسئول اجرای این قانون برای صدور نفت خام به پالایشگاه‌های داخلی در نیجریه در معاملات به نایرا خواهد بود. به گفته وی، این اقدام به فروش نفت خام به پالایشگاه دانگوته نیجریه نیز تعمیم داده شد و متعاقباً فروش محصولات دانگوته به سایر پالایشگاه‌ها نیز به نایرا انجام خواهد شد.

آددیجی خاطرنشان کرد که هدف از این تصمیم، کاهش وابستگی شدید به ارز خارجی (دلار) برای واردات نفت خام است که در حال حاضر حدود 30 تا 40 درصد از هزینه‌های ارزی نیجریه را تشکیل می دهد. رئیس FIRS همچنین توضیح داد که با تعیین معاملات به نایرا، دولت فدرال انتظار دارد که به طور قابل توجهی ارزش ارز خارجی کاهش یابد و با انجام این اقدام، پس‌انداز سالانه حدود 7.3 میلیارد دلار را برآورد کرده است.

زاکائوس آددیجی در ادامه افزود که پیش‌بینی می‌شود سیاست جدید فشار بر ذخایر ارزی نیجریه را کاهش دهد و صرف هزینه‌های ارز خارجی در ماه را از بیش از 600  میلیون دلار برای خرید فرآورده‌های نفتی ( بنزین، گازوئیل، سوخت جت و سایر فرآورده و تأمین آنها از طریق پالایشگاه دانگوته به نایرا) به تقریباً 50 میلیون دلار کاهش می دهد. به عنوان بخشی از اجرا این اقدام، بانک Afrexim bank به عنوان بانک آزمایشی برای تسهیل معاملات تعیین شده است.

بدنبال اقدام دولت،  بازاریابان نفت، مدیران پالایشگاه‌ها و کارشناسان نیجریه اعلام کردند، موافقت تینوبو، رئیس جمهور برای فروش نفت خام به پالایشگاه دانگوته و دیگر پالایشگاههای داخلی به نایرا، قیمت فرآورده‌های نفتی پالایش شده داخلی را کاهش خواهد داد.

اپراتورهای بخش پایین دستی نفت، این اقدام رئیس جمهور را ستودند و اظهار داشتند که این گام مهم باعث افزایش تولید پالایشگاه‌های داخلی، تقویت ذخایر ارزی کشور و تقویت نایرا می‌شود .آنها همچنین از رسانه‌ها به دلیل اینکه همیشه این موضوع را با اهمیت دانسته، ستایش کرده و تأکید کردند که پالایشگاه‌های نیجریه نباید به تلاش برای دریافت دلار برای تهیه کالایی که در داخل کشور تولید می‌شود، ادامه دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما