معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

مراکز صنعتی دیجیتال کلید تحول اقتصادی آفریقا هستند

مرکز آفریقایی برای تحول اقتصادی (ACET) اخیراً هفت کشور (ساحل عاج، اتیوپی، غنا، مراکش، سنگال، توگو و تونس) را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا درک بهتری از سیاست‌های نوآوری صنعتی داشته باشد. این مرکز دریافت که بخش خصوصی، سرمایه گذاری محدودی در نوآوری، فناوری‌های دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم داشته است.

 میانگین ضریب نفوذ اینترنت در کشورهای جنوب صحرای آفریقا 25 درصد است که نصف میانگین جهانی است. تاثیر دوبرابر شدن نفوذ اینترنت بر بهره وری نیروی کار تولیدی نیز در این کشورها به میزان قابل توجهی کمتر است و دیجیتالی شدن می‌تواند فرصت های جدیدی را در تولید ایجاد کند. این‌ها شامل افزایش کارایی، تنوع بخشی به محصولات با ارزش افزوده بیشتر، گسترش تجارت منطقه ای و جهانی، کاهش هزینه‌های تولید، بهینه سازی زنجیره تامین و رقابت صادراتی بهتر است. اما برای دستیابی به این هدف، دولت ها باید انگیزه نوآوری در صنعت و تولید را ایجاد کنند و در عین حال محیط کسب و کار مناسبی را برای بخش خصوصی فراهم کنند.

مرکز آفریقایی برای تحول اقتصادی (ACET) اخیراً هفت کشور (ساحل عاج، اتیوپی، غنا، مراکش، سنگال، توگو و تونس) را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا درک بهتری از سیاست‌های نوآوری صنعتی داشته باشد. این مرکز دریافت که بخش خصوصی، سرمایه گذاری محدودی در نوآوری، فناوری‌های دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم داشته است. دولت ها نیز برای ترویج فناوری هوشمند و ایجاد انگیزه برای نوآوری صنعتی کار چندانی انجام نداده اند. مطالعه ACET به این نتیجه رسید که بزرگترین چالش برای ایجاد یک اکوسیستم نوآوری صنعتی در کشورهای مورد بررسی، فقدان تعامل اساسی با بخش خصوصی است.

سیاست‌های خوب و چهارچوب اقتصاد کلان رسانا، توانمندساز هستند، اما برای هدایت نوآوری صنعتی کافی نیستند. دولت‌ها در حال تدوین سیاست‌ها بودند، اما به اندازه کافی با صنایع، مراکز فناوری و استارت‌آپ‌ها تعامل نداشتند.

تحقیقات موسسه مطالعات توسعه در سال 2021 نشان داد که پروژه‌هایی مانند مراکز صنعتی دیجیتال باید با مشارکت ارائه دهندگان فناوری محلی اجرا شوند. این ارائه دهندگان می‌توانند خدمات نگهداری، تعمیر و عیب یابی سخت افزار و نرم افزار دیجیتال را ارائه دهند. این امر مستلزم ایجاد ظرفیت محلی و تسهیل ارتباط با ارائه دهندگان فناوری محلی است. ادغام ضعیف بین بخش های تولید محلی و فناوری از ایجاد شغل در مقیاس بزرگ جلوگیری می‌کند.

تفکر اقتصاد سیاسی باید در طراحی قطب صنعتی دیجیتال آفریقا گنجانده شود. این نشان می دهد که چگونه عوامل ساختاری جذب آن‌ها را شکل می دهند و چه کسی در طراحی آن‌ها نقش دارد. هم چنین «قواعد بازی» رسمی و غیررسمی – این که چگونه هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و جنسیتی بر پذیرش هاب های دیجیتال تأثیر می‌گذارد، را روشن می‌کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی در سال 2020 نشان داد که شرکت‌های کوچک‌تر با مدیران عامل زن بیشترین آسیب را از ناکارآمدی در اتصالات فناوری اطلاعات، زیرساخت‌ها و مقررات دیجیتالی متحمل شده‌اند.

فرصت های قابل توجهی برای کشورهای آفریقایی وجود دارد تا برای تسریع سرمایه گذاری در مراکز صنعتی دیجیتال آماده شوند. به عنوان مثال، پروتکل های تجارت الکترونیک در توافقنامه منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا توسط اتحادیه آفریقا (AU) در حال مذاکره است. هم چنین، غول های فناوری جهانی مانند گوگل و مایکروسافت سرمایه گذاری قابل توجهی در آفریقا دارند. تلاش هایی مانند مشارکت دیجیتال اتحادیه اروپا و پیمان G20 با آفریقا سرمایه گذاری را تسهیل می‌کند.

نگرانی‌هایی در مورد تأثیر دیجیتالی شدن بر اشتغال وجود دارد. اما یک مانع کلیدی برای ایجاد شغل در مقیاس بزرگ در کشورهای آفریقایی، فقدان یکپارچگی بین بخش‌های تولید محلی و فناوری است.

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شرکت های تولیدی به دلیل عدم آگاهی و عدم اعتماد به گزینه‌های داخلی، راه حل های دیجیتال را وارد می‌کنند. برای افزایش تولید محلی در آفریقا - و در نتیجه ایجاد شغل - نیاز به تمرکز بیشتر بر ادغام داخلی است. شرکت‌های جهانی باید با تامین‌کنندگان بالقوه محلی و استارت‌آپ‌های دیجیتال داخلی و شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) با زنجیره‌های تولیدی موجود مرتبط باشند.

انکوباتور کسب و کار ACET برای استارت‌آپ‌ها با شرکت‌های کوچک و متوسط با یک جزء تولید یا مونتاژ در مدل کسب‌وکارشان کار می‌کند. هدف ادغام آن‌ها در بازارهای منطقه ای و زنجیره ارزش جهانی شرکت های چندملیتی بزرگ است. این برنامه خدمات فنی و مدیریتی رایگان، پشتیبانی مالی و مشاوره معاملاتی را ارائه می دهد. اما ACET دریافت که حتی شرکت‌هایی که در فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند، اغلب به روندهای بازار که فرصت‌ها را ارائه می‌دهند، به جای داشتن استراتژی برای مقیاس‌گذاری و ورود به زنجیره‌های ارزش پاسخ می‌دهند.

دیجیتالی شدن فرصت هایی را برای گسترش تولید آفریقا فراهم می‌کند، اما این امر مستلزم ایجاد مشوق سیاست نوآوری صنعتی است. تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی می‌تواند از تکامل به قطب‌های صنعتی دیجیتال حمایت کند تا زمانی که یکپارچگی داخلی و حمایت برای شرکت‌هایی که وارد زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شوند وجود داشته باشد.

مراکز صنعتی دیجیتال به خوبی یکپارچه می‌توانند به شرکت های آفریقایی کمک کنند تا تقاضا را افزایش دهند و شغل ایجاد کنند. آن‌ها به‌عنوان مجموعه‌ای از زیرساخت‌ها و مهارت‌های دیجیتال، می‌توانند سیاست‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، با پتانسیل پرورش مراکز منطقه‌ای با دسترسی به زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای را ارائه کنند.

اطلاعات بیشتری در مورد پتانسیل هاب های صنعتی دیجیتال در کشورها، بخش ها و محیط های سیاسی مختلف مورد نیاز است. استارت‌آپ‌های دیجیتالی همچنین برای ادغام در زنجیره‌های ارزش تولیدی از طریق خدمات دیجیتال و تجارت الکترونیک به کمک نیاز دارند. برای دستیابی به این هدف، دولت های آفریقایی باید با کمبودهای زیرساخت دیجیتال و شکاف های سیاستی مربوط به مالکیت معنوی، حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مقابله کنند. نقشه‌های راه ملی صنعتی‌سازی دیجیتال نیز مورد نیاز است که کارگران و کارآفرینان زن را هدف قرار دهد.

با ادامه شکاف‌ها در اقتصاد جهانی، دولت‌ها و شرکت‌های آفریقایی باید با یک پایگاه صنعتی دیجیتالی فزاینده با زنجیره‌های ارزش جدید منطقه‌ای و جهانی، خود را برای بازگشت اقتصادی آماده کنند. مراکز صنعتی دیجیتال، محور تحول اقتصادی، کاهش فقر و رشد عادلانه این قاره خواهند بود.

 منبع:

https://issafrica.org/iss-today/digital-industrial-hubs-are-key-to-africas-economic-transformation

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما