معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اظهارات وزیر خارجه فرانسه در مجلس ملی در دفاع از بودجه پیشنهادی وزارت خارجه برای سال 2023

بودجه پیشنهادی وزارت خارجه فرانسه که توسط وزیر خارجه این کشور در مجلس ملی اعلام شد، ارزشی برابر با 6.65 میلیارد یورو دارد که نسبت به سال قبل 543 میلیون یورو یعنی 9 درصد افزایش دارد. افزایش بودجه ۲۰۲3 بیشتر بر افزایش نیروی انسانی ، بهبود شرایط زندگی و شغلی و ارتقاء آموزش های شغلی کارکنان وزارت خارجه، ارتقاء امنیت سایبری شبکه وزارت خارجه، ارتقاء حوزه ارتباطات استراتژیک جهت مقابله با گفتمان ضد فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی و پیشبرد دیپلماسی نفوذ فرانسه در خارج از کشور تمرکز دارد.

خانم کاترین کلونا وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه 12 اکتبر طی یک سخنرانی از لایحه بودجه پیشنهادی وزارت خانه خود دفاع کرد. اهم مطالب مطروحه توسط ایشان به شرح ذیل می‌باشد:

همانطور که در جریان برگزاری کنفرانس سفرا در 2 سپتامبر 2022 تأکید کردم ارتقاء جاه‌طلبی دیپلماتیک  فرانسه مستلزم افزایش ابزار لازم در وزارت خارجه  است البته اقداماتی در این راستا طی دو سال گذشته آغاز شده ولی کافی نبوده است. در پیش نویس بودجه ارائه شده افزایش قابل توجه ای از منابع بودجه ای وزارتخارجه به مأموریت نمایندگی‌های فرانسه در خارج از کشور اختصاص داده شده است. این بودجه همچنین امکان افزایش نیروی انسانی وزارت خارجه را خواهد داد که برای این وزارتخانه بسیار مهم است.

هم اکنون در محیط بین‌المللی قرار داریم که خشونت و وحشی گری دربرگرفته و ضروری است در چنین محیطی دیپلماسی فعال تری نیاز است. با افزایش بودجه و بکارگیری ابزار اضافی می‌توان به چالش های فرارو در صحنه بین المللی پاسخ داد. افزایش بودجه به ما این امکان را خواهد داد که یک دیپلماسی مبارز، چابک و نوآورانه را در تعاملات به کار بگیریم، دیپلماسی که نتایج ملموس و در خدمت به منافع مردم فرانسه باشد.

 وزارت خارجه فرانسه دو ماموریت دارد:

  • ماموریت اقدام خارجی دولت: شامل برنامه‌های اقدامی فرانسه در اروپا و جهان ، امور کنسولی و دیپلماسی و نفوذ فرهنگی است.
  • ماموریت کمک های توسعه ای شامل برنامه110  که به کمک های توسعه اقتصادی و مالی و توسعه  همبستگی با کشورهای در حال توسعه   اختصاص دارد.

با توجه به ماموریت های محوله و ترسیم شده، ضروری است که افزایش بودجه وزارتخارجه تایید شود. بودجه این وزارتخانه باید در سال 2023، به 6.65 میلیارد یورو  برسد تا این وزارتخانه بتواند ماموریت های خود را به نحو احسن انجام دهد. بودجه پیشنهادی نسبت به سال قبل 543 میلیون یورو یعنی 9 درصد افزایش دارد. علاوه بر آن، این واقعیت مهم را باید در نظر گرفت که  نیروی کار  وزارت خارجه طی دو دهه گذشته 30 درصد کاهش داشته است که این کاهش با هدف ترسیم شده این وزارتخانه جهت مقابله با چالش های گسترش بحران‌های بین المللی همخوانی ندارد. به همین خاطر در بودجه ای که ارایه کردیم به میزان 6 درصد از بودجه برای تامین مالی افزایش سقف اشتغال، افزایش حقوق و ادامه اصلاحات در حال اجرا در وزارتخانه پیش بینی شده است.

هدف دیگر وزارتخارجه فرانسه، بهبود شرایط زندگی و شغلی کارکنانش نیز می‌باشد. در همین راستا در سال 2022 حقوق کارکنان دائمی و پیمانی را در ادارات مرکزی افزایش دادیم و در نظر داریم در سال 2023 نیز طرح  همسان سازی حقوق کارمندان دائمی و قراردادی این وزارتخانه را به اجرا دربیاوریم. برای اجرای این طرح اعتباری به میزان 6.4 میلیون یورو اختصاص داده ایم.  52 درصد کارکنان وزارتخارجه  قراردادی هستند و به همین خاطر وزارتخارجه می خواهد در اجرای اصل «کارکرد برابر و دستمزد برابر»  از سایر وزارتخانه‌ها پیشگام باشد. 1.6 میلیون یورو  از بودجه برای افزایش پاداش داوطلبان بین المللی اختصاص داده شده است. این همکاران جوان در سفارتخانه‌های فرانسه کارهای قابل توجهی انجام می دهند. همچنین 3 میلیون یورو  نیز برای هماهنگ سازی حقوق کارکنان محلی در نظر گرفته شده است. به منظور ارتقاء آموزش های شغلی برای تمامی‌کارکنان وزارتخارجه، بودجه ای به میزان  4.8 میلیون یوروبرای دانشکده دیپلماتیک وزارتخارجه تخصیص دادیم.

در بودجه پیشنهادی توجه ویژه ای به مسکن اجتماعی از جمله مسکن اضطراری برای کارکنان کم درآمد وزارتخارجه شده و  در این ارتباط 2 میلیون یورو برای رفع نیازهای مسکن آنان اختصاص داده شده است.در راستای مقابله با اثرات تورم، 24 میلیون یورو  برای حمایت از حقوق کارکنان وزارخارجه در خارج از کشور از جمله کارکنان محلی در نظر گرفته‌ شده است.

بودجه سال 2023  ابزار دیپلماسی  فرانسه برای  پیشبرد برنامه‌های وزارتخارجه را تقویت خواهد کرد. هم اکنون در دنیایی پر تلاطم و بحرانی روبرو هستیم که در آن می‌باید توانمند بود. داشتن و حفظ یک ابزار دیپلماتیک جهانی که بتواند در هر نقطه از جهان مستقر و در همه سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بطور موثر عمل کند، ضروری است. فرانسه با 163 سفارت، 16 نمایندگی دائم و 90 کنسولگری، سومین شبکه دیپلماتیک بزرگ جهان را دارد. ما همه جا حضور داریم و می‌توانیم با همه صحبت کنیم. این یک امتیاز و سرمایه بزرگ برای ائتلاف سازی است که به ما اجازه می دهد رای‌های مناسبی در سازمان ملل متحد به دست آوریم. به عنوان مثال در آخرین مجمع عمومی موفق شدیم تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کرده و این کشور را  منزوی کنیم. همچنین شبکه دیپلماتیک ما ابزار قدرتمندی در خدمت  اتباع ما در خارج می‌باشد. به لطف این شبکه جهانی است توانسته ایم در جریان همه گیری کووید-19 به اتباع خود در سراسر جهان کمک کنیم.

در سال 2023، برنامه 105 شاهد افزایش اعتبار به میزان 77.9 میلیون یورو بدون احتساب حقوق کارکنان خواهد بود تا به 1.308 میلیارد یورو برسد. این اعتبار بیشتر از همه به کمک های فرانسه به سازمان‌های بین المللی و سازمان ملل مربوط می‌شود که تعهد ما به چندجانبه گرایی، حفظ صلح و امنیت بین المللی و همچنین به حاکمیت اتحادیه اروپا (EU) را تحقق می‌بخشد. کمک وزارت خارجه فرانسه به صندوق تسهیل صلح در اروپا (FEP) که در چارچوب اقدامات حمایتی برای اوکراین درخواست شده ، بالغ بر 67.8 میلیون یورو است. بخش دیگر کمک فرانسه توسط وزارت نیروهای مسلح تامین می‌شود.

من همچنین از افزایش 2.3 میلیون یورویی کمک فرانسه به بودجه دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) استقبال می‌کنم که فعالیت آن پس از تجاوز روسیه به اوکراین افزایش یافته است و کار آن برای ادامه سوء استفاده‌ها و جنایات جنگی توسط روسیه ضروری است. مبارزه با مصونیت از مجازات یکی از محورهای اصلی اقدامات فرانسه است زیرا صلح بدون عدالت وجود ندارد.

 ما همچنین از تلاش هایی که از سال 2020 برای مشارکت داوطلبانه در زمینه موضوعات آب و هوایی و توسعه، انجام شده و توسط برنامه 209  تضمین شده حمایت می‌کنیم و  جمعا مبلغ  59 میلیون یورو را برای برنامه مذکور و  موارد پیگیری شده توسط برنامه 105 افزایش خواهیم داد.

اعتبارات برنامه 105 نیز برای نگهداری و نوسازی دارایی‌های استثنایی املاک و مستغلات وزارت خارجه در فرانسه و خارج از کشور افزایش خواهد یافت. این میراث ابزاری برای کار و همچنین برای گسترش و نفوذ است. در سال 2023، ما می‌توانیم به منابع اضافی تخصیص یافته به بخش ساختمان و تدارکات وزارت متکی باشیم که بودجه آن 119.7 میلیون یورو خواهد بود. اعتبارات اضافی ادامه اجرای برنامه ریزی  ساخت و بازسازی املاک و مستغلات را ممکن می سازد.

همچنین تصمیم گرفته‌ام که بودجه سالانه  پروژه‌های سبز سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها را پنج‌برابر کنم که به این ترتیب به مبلغ یک میلیون یورو می‌رسد. با توجه به افزایش تهدیدات، بودجه 5 میلیون یورویی برای تقویت امنیت سفارتخانه‌ها در اسلام آباد، بغداد و آدیس آبابا و  سایر سفارتخانه‌هایی را که در معرض تهدید قرار دارند تخصیص داده شده است.

افزایش اعتبارات برنامه 105 برای ارتقاء  فناوری دیجیتال در وزارت خارجه نیز در نظر گرفته شده است. با استمرار سرمایه گذاری در این حوزه می‌توانیم شاهد  اثربخشی بهتر ابزارها و تقویت امنیت سایبری شبکه وزارت خارجه که دومین شبکه مورد حمله پس از ریاست جمهوری جمهوری بوده، باشیم. بودجه تخصیص داده شده برای فناوری دیجیتال در وزارت خارجه 52.2 میلیون یورو می‌باشد که نسبت به سال قبل  4.4 میلیون یورو افزایش دارد. بخشی از  افزایش اعتبارات مورد نظر برنامه 105 در حوزه ارتباطات استراتژیک اعمال خواهد شد. این  افزایش اعتبار  ضروری است زیرا ما با اقدامات تبلیغاتی و دروغ پرآکنی خصمانه که غالبا منشأ روسی دارد مواجه هستیم. هدف از فضاسازی منفی، برانگیختن گفتمان ضد فرانسوی در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در آفریقا و اروپا است. برای مقابله بهتر با  چنین اقداماتی، مبلغ به میزان 2.5 میلیون یورو را در اعتبارات  بخش ارتباطات و مطبوعات وزارت خارجه افزایش دادیم.

 در حوزه ارتباطات استراتژیک راهبردی، دومین اولویت محوله به " مأموریت اقدام خارجی دولت" تحکیم ابزار سیاسی نفوذ فرانسه می‌باشد. بودجه برنامه 185 مجموعاً 671.2 میلیون یورو بدون احتساب حقوق کارکنان خواهد بود.

 اعتبارات دیپلماسی فرهنگی و نفوذ  فرانسه در سال 2023 شاهد افزایش 40 میلیون یورویی خواهد بود. ما معتقدیم که لازم است فضای گفتگو و همکاری با جوامع مدنی حفظ شود به ویژه در زمانی که تنش ها بین کشورها تشدید پیدا می‌کند. آموزش یادگیری زبان فرانسه، آموزش عالی و تششع صنایع فرهنگی فرانسه در حوزه ارتباطات استراتژیک راهبردی  و فرهنگی می‌بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اولویت های مهم دیپلماسی نفوذ فرانسه در خارج از کشور:

  • حمایت از شبکه آموزش فرانسه در خارج از کشور: فرانسه با در اختیار داشتن 566 مؤسسه و نزدیک به 390000 دانش آموز در 138 کشور،  ابزاری منحصر به فرد را برای تأثیرگذاری در خارج از کشور دارد. هدف آژانس آموزش فرانسه در خارج از کشور (AEFE) دوبرابر کردن تعداد دانش آموزان می‌باشد( تا سال 2030 ) لذا اعتبارات این آژانس به میزان 30 میلیون یورو افزایش خواهد یافت.
  • جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی: ما می‌خواهیم کمک کنیم تا جایگاه فرانسه در سراسر جهان بدرخشد و شرکت‌های خارجی بیشتری در فرانسه سرمایه‌گذاری کنند. فرانسه برای سومین سال متوالی جایگاه اول را در میان کشورهای اروپایی در سال 2021 در جذب بیشترین سرمایه گذاری مستقیم خارجی پیدا کرده است. در همین راستا در نظر داریم در سال 2023  به برنامه‌ها و رویدادهایی که باعث تقویت جایگاه برتر بین‌المللی فرانسه می‌شوند کمک‌های بیشتری ‌کنیم به ویژه حمایت از: جام جهانی راگبی و اجلاس سران فرانسه در سال 2023، بازی‌های المپیک و پارالمپیک پاریس در سال 2024، نمایشگاه جهانی در اوزاکا در سال 2025
  • حفاظت و کمک به فرانسوی‌های مقیم خارج از کشور:

  اعتبارات مربوط به امور کنسولی که توسط برنامه 151 برای سال 2023  تعیین شده است، با 141.1 میلیون یورو، بدون احتساب حقوق کارکنان  باکاهش جزئی حدود 900000 یورو در مقایسه با سال قبل خواهد بود. هزینه برگزاری انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری و قانونگذاری  در نمایندگی‌های فرانسه در خارج از کشور بالغ بر 13.5 میلیون یورو بوده است که با توجه به عدم برگزاری این انتخابات در سال 2023 ، مبلغ مذکور از بودجه حذف و در مقابل اعتبارات  به میزان 12.6 میلیون یورو  جهت ارایه خدمات به فرانسویان مقیم خارج از کشور و اقدامات کنسولی افزایش یافته است.

  • کمک به کشورهای در حال توسعه

اعتبارات  کمک به کشورهای در حال توسعه  به میزان  860 میلیون یورو افزایش داشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما