معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

پنجمین مجمع تجاری بسیج صادرات ترکیه در طرابوزان

پنجمین مجمع تجاری " بسیج صادرات ترکیه" در مورخ 1401.07.12 در سالن همایشهای هتل رامادای طرابوزان برگزار گردید.

پنجمین نشست تجاری " بسیج صادرات ترکیه" با حضور محمد موش وزیر تجارت و مصطفی گل تپه رئیس اتحادیه کل  صادرکنندگان ترکیه در مورخ 1401.07.12 (4اکتبر 2022 ) برگزار گردید. 

اهم موارد مطروحه توسط وزیر تجارت ترکیه :

محمد موش در این نشست توجه اش را به این واقعیت معطوف داشت که طرابوزان با صنعت و اقتصاد در حال توسعه خود نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا می نماید، اما در گردشگری نیز به طور مکرر از آن یاد می‌شود. موش با اشاره به اینکه طرابزون در تجارت خارجی نیز به عنوان شهری که در آن کارآفرینانی در سراسر کشور و جهان دارد موفقیتهای آنان را ستوده و طرابزون را در بین 20 استان برتر صادراتی کشور معرفی نمود. وی با بیان اینکه مطمئن است طرابزون با تلاش متعهدانه بازرگانان ارزشمند به موفقیت های بسیار بیشتری نائل خواهد شد، خاطرنشان نمود؛ تجاریکه در این نشست گرد هم آمده اند؛ با نمایندگان دنیای تجارت نیز به رایزنی و مشورت خواهند پرداخت.

وزیر تجارت ترکیه در ادامه با تاکید بر اینکه در برهه ای بسر می‌بریم  که همزمان مشکلات زیادی در اقتصاد جهانی رخ داده، به ارزیابی شرایط پرداخت و افزود:

برای نخستین بار است که در تاریخ جهان، بحرانی به این بزرگی به دلیل بیماری همه گیر رخ داده است بطوریکه اثرات این بحران هنوز به طور کامل از بین نرفته است. جنگ روسیه و اوکراین همچنان پایه‌های قیمت کالاها، اقتصاد و اقتصاد جهانی را می لرزاند. همانطور که می دانید سیاست های تجاری در سطح بالای اقتصاد بین الملل که از سال گذشته تا کنون ادامه یافته، علاوه بر تورم، احتمال رکود اقتصادی در بسیاری از کشورها دیده می‌شود. در واقع، براساس گزارش منتشره 15 سپتامبر بانک جهانی، سیاست های سختگیرانه ای برای مبارزه با تورم جهانی باید اجرا شود، و این امر احتمال رکود جهانی مشابه دهه 1980 را تقویت می نماید. مخاطراتی برای بسیاری از شرکت ها و کشورهایی که نسبت بدهی بالایی در اقتصاد جهانی دارند، وجود دارد. در واقع نسبت بدهی عمومی‌به درآمد ملی در کشور ما در سه ماهه اول امسال 42.3 درصد بوده و در حوزه یورو به 95.6 درصد رسیده است. به این ترتیب کشورهایی مانند یونان که نسبت بدهی آنها تقریباً به 190 درصد رسیده است، احتمالاً در دوره آینده با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. در حالی که در گزارش های سازمان‌های ذیربط آمده که احتمال رکود در پایان سال برای بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه به دلیل افزایش قیمت انرژی و کمبود احتمالی گاز طبیعی قوی تر می‌باشد، رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که زمستان سخت می‌تواند منجر به ناآرامی‌های اجتماعی در اروپا گردد.

آقای محمد موش  با اشاره به اینکه در فضایی که چنین مشکلات جدی در اقتصاد وجود دارند، تشدید تنش ها در جغرافیای مختلف جهان، همکاری برای حل و فصل مشکلات را دشوار می‌کند، گفت : ما به عنوان ترکیه، در راستای اصل سیاست خارجی صلح‌محور خود، مانند دیروز به حمایت از هر اقدامی‌که به همبستگی بین‌المللی کمک می نماید، ادامه خواهیم داد. در واقع، پایان جنگ در سوی دیگر دریای سیاه در اسرع وقت و اثرات آن بر اقتصاد جهانی به ویژه امنیت غذایی و انرژی راه حل هایی مانند اجماع استانبول که برای به حداقل رساندن قیمت مواد غذایی به مدت 2 ماه با موفقیت اجرا شده است، از بروز بحران غذایی احتمالی جلوگیری نموده  است. این کریدور به آرام کردن بازارها و محدود کردن تورم مواد غذایی کمک می‌کند. در چنین فضایی که اقتصادهای توسعه یافته سیگنال های رکود می دهند، اقتصاد ترکیه عملکرد رشد قوی خود را حفظ می‌کند. بطوریکه اقتصاد ترکیه به بالاترین نرخ رشد در سال گذشته رسیده است. ترکیه در سال 2021  با 11.4 درصد رشد در 50 سال اخیر بالاترین رشد را داشته و در نهایت در سه ماهه دوم سال 2022 با رشد موفقیت آمیز 7.6 درصد توانسته این موفقیت ها را ادامه دهد. در این دوره بیش از نیمی از افزایش تولید ناخالص داخلی ما ناشی از صادرات کالا و خدمات است. بنابراین اقتصاد ما با وجود همه مشکلات موجود در محیط جهانی به پیشرفت متوازن و پایدار خود ادامه می دهد. در این راستا عملکرد ما توسط سازمان‌های بین المللی نیز تایید گردیده و OECD در گزارش چشم انداز اقتصادی اش که هفته گذشته منتشر شد، پیش بینی رشد سال 2022 کشورمان را از 3.7 درصد به 5.4 درصد افزایش داده است.

وی به تداوم موفقیت ترکیه در 9 اول ماهه سال 2022 که در ادامه سال 2021 به آن دست یافته نیز، اشاره و افزود: با پشت سر گذاشتن ماه سپتامبر؛ صادرات ما نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.2 درصد افزایش یافته و به 22.6 میلیارد دلار رسیده است. می‌توانم با مسرت بگویم که رقم صادراتی ماه سپتامبر 2022 بالاترین رقم صادراتی ماه سپتامبر در طول تاریخ بوده بطوریکه صادرات ماهانه 9 ماهه سال 2022 در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2022 با 17 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل عملکرد بسیار قوی داشته و به 188.2 میلیارد دلار رسیده است. حجم تجارت خارجی ما در ماه سپتامبر با 26 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 55.6 میلیارد دلار رسید. با تاثیر افزایش شدید قیمت انرژی و کالا، واردات ما به 33 میلیارد دلار رسید.

محمد موش با بیان اینکه تقریباً یک سوم واردات در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ناشی از واردات انرژی است، گفت: از سوی دیگر افزایش واردات طلا در دوره گذشته نیز در افزایش واردات ما موثر بوده است. این افزایش در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر و مجموع واردات طلا در سال گذشته ادامه یافته و با افزایش 150 درصدی نسبت به مدت مشابه به 12.1 میلیارد دلار رسیده است. در ماه سپتامبر نسبت صادرات به واردات از 100 درصد فراتر رفته است.

موش با اشاره به اینکه به عنوان عضو دولت در بسیاری از مراحل از تاسیس تا تبدیل شدن به برند جهانی در کنار همه شرکت ها ایستاده و حمایت می نماید، سخنانش را ادامه و افزود:

در واقع ما هفته گذشته حمایت جدید صادراتی و همچنین صادرات تجارت-الکترونیکی و پیش فاینانس صادرات و مکانیسم‌های حمایتی نسل جدید را که با تحولات فعلی منطبق خواهند گردید را راه‌اندازی نمودیم. همانطور که مطلع اید، شرکت توسعه صادرات که فعالیت خود را از ماه مارس آغاز نمود، در تلاش است شرکت‌های کوچک و متوسطی که مشکل تامین اعتبار دارند را کمک نماید. این امر باعث می‌شود تا دسترسی تمامی  صادرکنندگان به منابع مالی تسهیل گردد. 

وزیر تجارت ترکیه با تاکید بر اینکه مطالعات جامعی در حوزه تحولات ملی و بین المللی در جهت بهبود بخش خدمات انجام داده اند، گفت: «بسته برنامه حمایت صادرات خدمات» که در ماه‌های گذشته با مردم در میان گذاشته بودیم، تنها یکی از چهار تصمیم است. ما مصمیم صادرات خدمات خود را با اقداماتی که انجام می دهیم به سطوح بالاتری برسانیم. علاوه بر کارهایی که به عنوان راهنما برای خانواده صادراتی خود انجام می دهیم، برای هموار نمودن راه برای صادرکنندگان درتلاشیم. مسائل مهمی مانند نقش پیمانکاران ترکیه در بازسازی اوکراین پس از جنگ، عملکرد کریدور غلات، فرآیندهای تصویب برای لازم الاجرا شدن توافق تجارت آزاد را با معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد اوکراین مورد بحث و بررسی قرار دادیم. در محدوده فعالیت‌های دیپلماسی تجاری خود، با پروتکل‌هایی که در هفته‌های گذشته امضا نمودیم، دامنه توافق‌نامه‌های تجارت آزاد موجود با مالزی و گرجستان را گسترش داده ایم. آنها با اشاره به اینکه تحت رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اجلاس سازمان همکاری شانگهای شرکت کردند، فرصتی یافتند تا با همتایان خود در بسیاری از کشورها دیدار و روابط تجاری دوجانبه با این کشورها را ارزیابی کنند. از سوی دیگر، با بوسنی و هرزگوین و صربستان که بازارهای رو به رشدی در کنار ما هستند، سفر بدون گذرنامه هموار شده است. این پیشرفت ها فرصت های مهمی را برای شما بازرگانان محترم فراهم می نماید. ما به همکاری با همه ادامه خواهیم داد. قدرت ما در راستای این هدف است. من معتقدم که با تلاش شما صادرات همچنان مانند سال گذشته عامل اصلی رشد اقتصادی ما در سال 2022 خواهد بود و از این جهت به پیشرفتی که از خود نشان داده ایم ادامه خواهیم داد. صنعت در سالهای اخیر و اینکه صادرات و سرمایه گذاری موتور محرکه خواهد بود، مطمئنم که محیط رشد فعلی را پایدار خواهیم نمود. در این مرحله از طرف خود و ملتم از همه صادرکنندگانمان که با جانفشانی و تلاش فراوان به کار خود ادامه می دهند تشکر می نمایم.

مصطفی گل تپه، رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه (TİM) با اشاره به زیان‌های ناشی از کاهش ارزش برابری پول ، ارقام صادراتی ترکیه در ماه سپتامبر سال 2022 را اعلام و به شرح زیر سخنرانی نمود:

ما به عنوان ترکیه با 22.6 میلیارد دلار به بالاترین عملکرد صادراتی ماه سپتامبر در تمام دوران دست یافتیم. صادرات ما در 9 ماهه گذشته از 188 میلیارد دلار و در 12 ماهه از 252 میلیارد دلار فراتر رفته است. ما رکورد صادرات ماهانه را در تمام 12 ماه گذشته شکستیم. در حالی که فقط در 15 بخش در ماه گذشته صادرات خود را افزایش داده ایم، مواد شیمیایی با تأثیر تحولات بازارهای جهانی جایگاه اول خود را حفظ نموده است. مواد شیمیایی با 2.9 میلیارد دلار صادرات در رتبه اول و پس از آن به ترتیب خودرو با 2.7 میلیارد دلار، پوشاک و پوشاک آماده با 1.9 میلیارد دلار، فولاد با 1.7 میلیارد دلار و برق و الکترونیک با 1.3 میلیارد دلار قرار دارند. در ماه سپتامبر، بخش غلات، ماشین آلات و محصولات تازه میوه و سبزیجات بالاترین صادرات را در تاریخ خود به ثبت رساندند. همچنین افزایش قابل توجهی در بخش خودرو، مبلمان و جواهرات وجود دارد. ماه گذشته 942 شرکت های  ما به خانواده صادرات پیوستند. شرکت های مذکور 114 میلیون دلار صادرات داشته اند.

5 شهر صادرکننده برتر استانبول، کوجاعلی، بورسا، ازمیر و آنکارا بودند: استانبول، کوجایلی، بورسا، ازمیر و آنکارا 5 شهر برتر صادراتی در ماه سپتامبر بودند که البته صادرات 45 استان افزایش یافت. ما به افزایش قابل توجه صادرات ساکاریا، چوروم، قونیه و غازی آنتپ دست یافتیم. طرابزون نیز ثبات خود را حفظ کرده است. طرابوزان در ماه سپتامبر 84 میلیون دلار صادرات داشته است. ما این شهر زیبا را به عنوان دروازه مهمی‌به روسیه، قفقاز و جمهوری‌های ترک نشین با موقعیت مناسب و مناطق داخلی وسیعش می‌بینیم. طرابوزان برای یکصدمین سالگرد جمهوری ما 2 میلیارد دلار را هدف قرار خواهد داد.

بیشترین صادرات در ماه سپتامبر به آلمان، ایالات متحده آمریکا و عراق انجام شد: 3 کشور برتری که ترکیه بیشترین صادرات را به آنها داشته آلمان، آمریکا و عراق می‌باشند. صادرات در ماه سپتامبر به عربستان سعودی 221 درصد به لبنان 102 درصد، و به سوئیس 71 درصد افزایش داشته است. صادرات از 131 کشور به 220 کشور افزایش یافته است. افزایش ارزش واحد در هر کیلوگرم در صادرات نیز ادامه دارد. ارزش واحد صادرات ما نسبت به شهریور ماه سال گذشته 22 درصد افزایش یافت و به 1.62 دلار رسید.

زیان برابری از 10 میلیارد دلار فراتر رفت: برابری یورو-دلار که در ابتدای سال در سطح 1.15 بود، در سپتامبر به 0.96 کاهش یافت. تاثیر منفی این وضعیت بر صادرات همچنان ادامه دارد. زیان ناشی از برابری صادرات تنها در ماه سپتامبر به 1.8 میلیارد دلار رسید. از ابتدای سال تاکنون از مرز 10 میلیارد دلار گذشته است. این مسئله در این دوره بحرانی، برای شرکت های صادراتی ما به منطقه یورو مهم است که با توجه به ریسک برابری قیمت گذاری نمایند.

ترکیه یک تامین کننده قابل اعتماد در بخش های انرژی بر می‌باشد: اول از همه، باید بگویم که همانطور که رئیس جمهور ما گفت، هیچ مشکلی در امنیت انرژی ترکیه وجود ندارد. در جلساتی که با مدیران بخش خود برگزار نمودیم، پیامدهای احتمالی بحران انرژی برای کشورمان را ارزیابی کردیم. ترکیه به عنوان یک تامین کننده قابل اعتماد در بخش های انرژی بر برجسته است. ما انتظار داریم تقاضا به ویژه در بخش هایی مانند آهن و فولاد، سیمان، سرامیک، شیشه و کود افزایش یابد. با توجه به بحران انرژی، به نظر می رسد اروپا تحول سبز را در پس زمینه قرار داده است. با این حال، ما یک هدف بلند پروازانه مانند "توافق سبز" در مقابل خود داریم. پس از پایان بحران، اروپا بیشتر بر این هدف تمرکز خواهد نمود. بنابراین ما به عنوان خانواده صادراتی باید نه تنها برای امروز بلکه برای آینده نیز آماده باشیم. سهم منابع تجدیدپذیر در تولید برق جهان 28 درصد است در حالی که این سهم در ترکیه 46 درصد است. سرمایه گذاری در این زمینه در کشور ما به سرعت ادامه دارد. در اینجا، فرصت دیگری برای شرکت‌های ما وجود دارد که بر روی ابزارها و تجهیزات مورد استفاده در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کار ‌کنند. اروپا منابع مالی قابل توجهی را برای تسریع روند تحول اختصاص خواهد داد. من معتقدم که شرکت‌های داخلی ما هم در تغییر مشخصات انرژی ملی و هم در صادرات این ابزار و تجهیزات نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

سوآت حاج صالح اوغلو، رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در نشست «پانل چشم انداز صادرات 2022 و فرصت های جدید که در چارچوب پنجمین بسیج صادرات ترکیه» برگزار شد، اظهار داشت:

طرابوزان باید علاوه بر صادرات فندق، چای و سبزیجات تازه و میوه، باید حوزه‌های جدید و محصولات جدیدی را به صادرات خود اضافه نماید. همانگونه که ماهی سالمون یکی از این محصولات جدید صادراتی است، ما به عنوان اتاق تجارت و صنعت طرابوزان یک پروژه خوشه بندی را در مورد پرورش ماهی سالمون از 6 تا 7 سال پیش آغاز کردیم و اطلاعات جدیدی را به تجربیات سرمایه گذاران خود اضافه نمودیم. حال به مرحله دستیابی به نشان جغرافیایی رسیده ایم تا ماهی سالمون ترکیه را در بازار جهانی مطرح کنیم. با این حال در تهیه تخم ماهی از خارج مشکلاتی داریم که برای حل آن نیز اقداماتی انجام دادیم و تصمیم گرفتیم تخم ماهی سالمون را خودمان تولید کنیم. همین پروژه مورد تایید وزارتخانه‌های مربوطه قرار گرفته و قرار بر این شد تاسیساتی ایجاد نمائیم تا سالانه 12 میلیون تخم و 8 میلیون بچه ماهی در منطقه چامبورنو تولید گردد. مناقصه پروژه مربوطه انجام شده و در نظر داریم ظرف یک سال آن را به پایان برسانیم. این یک برنامه آزمایشی است و شاید برای رفع نیازهای یک شرکت کافی باشد. هدف ما افزایش این برنامه آزمایشی در راستای اهداف مورد نظر است. ضمناً پروژه ای در زمینی به مساحت 70 هکتار در حال تدوین است که تمامی مراحل تولید و صادرات ماهی سالمون از تخم گذاری تا زنجیره صادرات در آن انجام گیرد. در روزهای آینده این موضوع را به سرمایه گذارانمان اعلام خواهیم نمود. به عنوان طرابوزان، صادرات فندق، چای، سبزیجات و میوه‌های تازه در خط مقدم قرار دارند. برای افزایش صادرات خود به محصولات جدید در حوزه‌های جدید نیاز داریم. ماهی سالمون فقط یکی از آنها است. هدف ما در این زمینه فروش ماهی سالمون و تبدیل آن به محصولی با ارزش افزوده بالا در در منطقه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما