معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۸

نقش معادن در اقتصاد جمهوری دمکراتیک کنگو

معدن بخش محوری اقتصاد جمهوری دموکراتیک کنگو است و بیش از 17 درصد تولید ناخالص داخلی و 90 درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.

معدن بخش محوری اقتصاد جمهوری دموکراتیک کنگو است و بیش از 17 درصد تولید ناخالص داخلی و 90 درصد صادرات را به خود اختصاص داده است. در سال 2020، جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگترین صادرکننده اکسیدها و هیدروکسیدهای کبالت، سایر سنگ‌ها، سنگ معدن کبالت و آلیاژهای مس در جهان بود.معدن یک عامل کششی بزرگ برای سرمایه‌گذاری در این کشور است. غنای منابع باعث شد این کشور عضویت در جامعه آفریقای شرقی (EAC) را به دست آورد. بسیاری از شهروندان و شرکت‌ها ، عضویت این کشور در  EAC را محرکی برای توسعه اقتصادی می دانند که به عنوان یک کاتالیزور برای تجارت منطقه ای عمل می‌کند.

DRC پتانسیل باز کردن اقیانوس هند را به کریدور تجاری آتلانتیک و پیوند این منطقه به آفریقای مرکزی، شمال آفریقا و سایر مناطق فرعی قاره ای را ارائه می دهد. در مقابل، جمهوری دموکراتیک کنگو از چهارچوب‌های بازار مشترک و گمرک EAC با دسترسی آسان‌تر به بازارها و بنادر دریایی کنیا و تانزانیا با نرخ‌های ارزان‌تر بهره می‌برد.

توسعه چهارچوب‌های قانونی و نظارتی برای مدیریت منابع طبیعی و رسمی‌سازی تدریجی بخش معدن در حصول اطمینان از این که منابع طبیعی عاملی برای شکوفایی مشترک و رشد فراگیر هستند، مفید خواهد بود. در حالی که دولت در سال 2018 بازنگری در قوانین و مقررات معدن و ممیزی مجوزهای معدن را تحت ریاست رئیس جمهور تشیسکدی انجام داد. در سال 2020، جمهوری دموکراتیک کنگو بزرگترین صادرکننده اکسیدها و هیدروکسیدهای کبالت، کبالت، سایر سنگ‌ها، سنگ معدن کبالت و آلیاژهای مس در جهان بود.

در مقاله ای توسط The East African مورخ 4 آوریل 2022، ورود جمهوری کنگو به معنای ادغام زیرساخت های تجاری EAC، اتصال بین وجهی، پست های مرزی یک مرحله ای و سیستم ها برای کاهش زمان و هزینه‌های تجارت برشمرده شد. بخش خصوصی می‌گوید پذیرش کنگو نقطه عطفی در تبدیل این بلوک به جذاب ترین مقصد تجاری و سرمایه گذاری در آفریقا است. بر اساس گزارش شورای بازرگانی آفریقای شرقی، صادرات EAC به جمهوری دموکراتیک کنگو در هفت سال گذشته تا سال 2020 به طور میانگین 13.5 درصد بوده است. در سال 2018، ارزش کالاهای وارداتی به جمهوری دموکراتیک کنگو 7.4 میلیارد دلار آمریکا در مقابل صادرات 855.4 میلیون دلار آمریکا بود. جان بوسکو، مدیر عامل شورا، گفت: "به دنبال این نقطه عطف، تجارت قرار است به شدت افزایش یابد، زیرا جمهوری دموکراتیک کنگو با پنج کشور شریک EAC مرز مشترک دارد. ما خواهان بهبود اتصال زیرساخت های منطقه ای به همراه اجرای تعهدات EAC برای باز کردن فرصت های تجاری هستیم.

چند نکته:

- کنگویی‌ها از این منطقه انتظار زیادی دارند. از جمله مزایای مورد انتظار از عضویت EAC، تسهیلات اداری متعدد، کاهش هزینه‌ها و افزایش فعالیت های تجاری و اقتصادی شهروندان و هم چنین تسهیل در جابجایی آن‌ها بین کشورها و کاهش تعرفه‌های گمرکی برای کالاهای دریافتی در بنادر مومباسا و دارالسلام

- در سال 2020 جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان هشتاد و هفتمین اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی (دلار آمریکا)، رتبه 70 در کل صادرات، رتبه 105 در کل واردات، رتبه 187 اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه و تعداد 123 پیچیده ترین اقتصاد بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI) قرار گرفت.

- بیشترین صادرات جمهوری دموکراتیک کنگو عبارتند از مس تصفیه شده، اکسیدها و هیدروکسیدهای کبالت، کبالت، مس خام و سنگ مس که بیشتر به چین، تانزانیا، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی و سنگاپور صادر می‌شود.

- عمده ترین واردات جمهوری دموکراتیک کنگو اسناد مالکیتی (اوراق قرضه و غیره) ، داروهای بسته بندی شده، گوگرد، نفت تصفیه شده و گوشت مرغ است که بیشتر از چین، ایالات متحده، زامبیا، آفریقای جنوبی و هندوستان وارد می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما