معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۷

تاثیر رکود احتمالی جهانی 2023 بر اقتصاد اندونزی

رئیس گروه بانک جهانی در بیانیه ای گفت: «احتمالاً با کاهش رشد اقتصادی بیشتر کشورها به دلیل رکود اقتصادی، رشد جهانی کاهش می یابد. نگرانی عمیق این است که این روندها ادامه پیدا کنند و پیامدهای مخرب طولانی مدت برای مردم در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه داشته باشد.» اگر پیش بینی بانک جهانی مبنی بر رکود جهانی در سال 2023 محقق شود ، اقتصاددانان و کسب و کارها انتظار دارند فشار بر مشاغل صادرات محور اندونزی افزایش یابد.

چند ساعت پس از اینکه فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا نرخ های اصلی خود را 75 واحد افزایش داد، بانک مرکزی اندونزی نرخ بهره پایه خود را بیش از حد انتظار 50 واحد افزایش داد و به 4.25 درصد رسانید. کاهش شکاف بهره با ایالات متحده باعث شده است که ارزش روپیه در برابر دلار تا کنون بیش از 5 درصد در سال جاری کاهش یابد.اقتصاددانان بانک دولتی ماندیری انتظار داشتند که نرخ ها تنها 25 واحد افزایش یابد، اما رییس بانک مرکزی گفت که تصمیم برای افزایش نرخ‌های بهره، اقدامی‌پیشگیرانه و آینده‌نگر برای کاهش انتظارات تورمی و تضمین بازگشت تورم اصلی به هدف 3 ؛ به علاوه یا منفی 1 درصد در نیمه دوم سال 2023 است.افزایش قیمت ها در سطح جهانی به صادرکنندگان اندونزیایی، به ویژه زغال سنگ و روغن نخل خام (CPO) کمک کرده است که به ترتیب حدود 18 و 12 درصد در صعود صادرات سهم داشتند. مازاد تجاری اندونزی از ژانویه تا آگوست سالجاری، 68.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به 34.92 میلیارد دلار رسید. با این حال، کسب و کارهای صادرات محور نسبت به تاثیری که رکود جهانی ممکن است بر امور مالی آنها بگذارد، محتاط هستند.

دبیر کل انجمن روغن نخل اندونزی می‌گوید که کاهش تقاضا منجر به کاهش حجم صادرات خواهد شد. علاوه بر این ، افزایش هزینه‌های ورودی ممکن است بر خروجی CPO تأثیر بگذارد. کارشناس CPO می‌گوید که کاهش رشد در سال 2023 تقاضا را به ویژه در بخش غیرغذایی کاهش می دهد، الگویی که در رکودهای قبلی دیده شده است. در نتیجه، قیمت CPO ممکن است 26 درصد کاهش یابد و به 891 دلار در هر تن برسد، در حالی که افزایش قریب الوقوع قیمت کود بر این صنعت فشار بیشتری خواهد آورد. وی خاطرنشان کرد که افزایش تقاضا از سوی صنایع پایین دستی CPO داخلی می‌تواند تأثیر رکود جهانی را کاهش دهد.زغال سنگ اندونزی و صنعت نساجی این کشور به شدت به صادرات وابسته هستند. رئیس انجمن نساجی اندونزی می‌گوید که رکود جهانی نه تنها تقاضای خارج از کشور را کاهش می دهد، بلکه باعث می‌شود سایر کشورها محصولات خود را به اندونزی وارد کنند.

رکود جهانی می‌تواند صادرات کالاهای اندونزی را با مشکل مواجه کند و تهدیدی برای تراز تجاری و کل اقتصاد است. علیرغم اینکه فضای کسب‌ وکار سخت‌تری در سال آینده با توجه به پیش‌بینی بانک جهانی برای رکود انتظار می‌رود ؛ اما چشم انداز تجاری برای تولیدکنندگان صنعت نساجی در اندونزی در بلندمدت بسیار امیدوارکننده است.مدیر مرکز مطالعات اقتصادی و حقوقی (CELIOS) گفت که تولیدکنندگان کالاهای مصرفی و منسوجات در مواردی مانند قیمت مواد خام، هزینه‌های حمل و نقل و کاهش تقاضا با آسیب و مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.با کاهش صادرات به اروپا و ایالات متحده، اندونزی ممکن است دیگر از «رونق کالایی» اخیر در سال‌های 2023 تا 2024 برخوردار نباشد و مازاد تجاری می‌تواند به دلیل افزایش قیمت‌های واردات به کسری تبدیل شود.اقتصاددان بانک ماندری، خاطرنشان می‌کند که بدتر شدن تراز تجاری، درآمدهای غیرمالیاتی دولت را در معرض خطر قرار می دهد، اما انتظار می رود درآمد مالیاتی همچنان بالا بماند زیرا بانک همچنان رشد تولید ناخالص داخلی 5 تا 5.2 درصدی را در سال 2023 پیش بینی می‌کند.       

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما