معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

اتحادیه اروپا ذخایر استراتژیک لیتیوم ایجاد خواهد کرد

لیتیوم یک عنصر مهم برای باتری‌های الکتریکی است و فلزات خاکی کمیاب اجزای استراتژیک برای تولید تراشه‌ها، نمایشگرهای کریستال مایع، تجهیزات نظامی یا تجهیزات مزرعه بادی هستند. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد که آنها به زودی مهمتر از نفت و گاز خواهند بود.

 فون در لاین گفت: اتحادیه اروپا ذخایر استراتژیک ایجاد خواهد کرد تا از اختلال در تامین مواد خام "بسیار حیاتی" برای صنعت خود، مانند فلزات خاکی کمیاب و لیتیوم، که عرضه جهانی آن توسط چین کنترل می‌شود، جلوگیری کند.

وی در سخنرانی خود در پارلمان اروپا خاطرنشان کرد که نیاز اتحادیه اروپا به فلزات خاکی کمیاب تا سال 2030 پنج برابر خواهد شد و نیاز به لیتیوم با برقی شدن اقتصاد در حال افزایش است، بنابراین باید از وابستگی و آسیب پذیری برای تامین آن مانند نفت و گاز جلوگیری کنیم.

رئیس کمیسیون اروپا گفت : مشکل این است که در حال حاضر یک کشور تقریباً کل بازار را در اختیار دارد، نزدیک به 90 درصد فلزات خاکی کمیاب و 60 درصد لیتیوم در چین فرآوری می‌شود و از اعضای اتحادیه خواست تا عرضه خود را تضمین کنند. فون در لاین افزود ذخایر استراتژیک برای مواد خامی‌که عرضه آنها در خطر است ایجاد خواهیم کرد.

تیری برتون، کمیسر صنعت اروپا نسبت به خطر کمبود به دلیل افزایش تقاضا هشدار داد. وی تصریح کرد که کمیسیون اروپا قانونی را در مورد مواد خام «بسیار حیاتی» با پارامترهای مشخص پیشنهاد خواهد کرد. تیری برتون افزود: «حداقل 30 درصد تقاضا برای لیتیوم تصفیه شده باید تا سال 2030 از اتحادیه اروپا باشد و تصفیه زباله باید حداقل 20 درصد از عناصر کمیاب خاکی موجود در آنها را بازیابی کند.» علاوه بر این، به گفته وی، اتحادیه اروپا باید برای تضمین شرایط رقابت منصفانه از طریق سیستم های صدور گواهینامه دستاوردهای زیست محیطی و اجتماعی اقدام کند.

فون در لاین یادآور شد که پس از ایجاد اتحادیه باتری اروپا در پنج سال پیش، دو سوم باتری‌های مورد نیاز اتحادیه اروپا در اروپا تولید خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: پس از مقررات نیمه‌هادی ارائه شده در سال گذشته، ساخت اولین کارخانه بزرگ برای تولید تراشه در اتحادیه اروپا در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

در فوریه، بروکسل برای کاهش وابستگی به آسیا، هدف خود را برای دو برابر کردن سهم بازار نیمه‌هادی اتحادیه اروپا به 20 درصد از تولید جهانی تا پایان دهه تعیین کرد. کمیسیون پروژه ای را ارائه کرد که اجازه سرمایه گذاری دولتی به ارزش 42 میلیارد یورو در این بخش را می دهد.

 

منبع: https://www.bta.bg/bg/news/economy/327825-es-shte-sazdade-strategicheski-rezervi-ot-litiy

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما