معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر معیشت قاره آفریقا

گزارشی که توسط رئیس گروه AfDB، دکتر آکینوومی آدیسینا و پاتریک ورکوجن، مدیر اجرایی مرکز جهانی سازگاری (GCA) تهیه شده نشان می دهد زندگی 600 میلیون آفریقایی که به کشاورزی دیم متکی هستند به دلیل شدت فزاینده و فراوانی خشکسالی‌ها در خطر است و بخش های وسیعی از قاره آفریقا غیرقابل زندگی خواهند شد، مگر اینکه از هم اکنون برای محافظت از مردم و معیشت در برابر بدترین تأثیرات گرمایش جهانی اقدام شود.

بر اساس یک گزارش، زندگی 600 میلیون نفر در آفریقا به دلیل شدت و فراوانی فزاینده خشکسالی در خطر است. این گزارش توسط رئیس گروه AfDB، دکتر Akinwumi Adesina و Patrick Verkooijen، مدیر اجرایی مرکز جهانی سازگاری (GCA) تهیه شده است. بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای جهان با افزایش فلج کننده قیمت انرژی و مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند، کنار گذاشتن چالش های بلندمدت مانند تغییرات آب و هوایی وسوسه انگیز است.

در حال حاضر، زندگی 600 میلیون نفری که به کشاورزی دیم متکی هستند به دلیل شدت فزاینده و فراوانی خشکسالی‌ها در خطر است. در این گزارش آمده است: «بخش‌های وسیعی از قاره غیرقابل زندگی خواهند شد، مگر اینکه از هم اکنون برای محافظت از مردم و معیشت در برابر بدترین تأثیرات گرمایش جهانی اقدام کنیم».

 در این گزارش همچنین آمده است که آفریقا تنها یک پنجره کوچک برای ایجاد تاب آوری در برابر تغییرات آب و هوایی دارد و افزود که بخش های بزرگی از آفریقا غیرقابل سکونت خواهد شد. همچنین گفته شده است که در مسیر کنونی، گرمایش جهانی باعث از دست رفتن سالانه تا چهار درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) آفریقا تا سال 2040 خواهد شد. برخی از کشورها در حال حاضر معادل 2.8 درصد از تولید ناخالص داخلی را برای سازگاری با آب و هوای فزاینده خشونت آمیز و غیرقابل پیش بینی هزینه می‌کنند. «این یک بار ناعادلانه است. آفریقا، قاره ای که کمترین سهم را در گرم شدن کره زمین داشته است، بهای گزافی را برای انتشار گازهای گلخانه ای کشورهای ثروتمند می‌پردازد.

با این حال، این گزارش خاطرنشان کرد که دولت‌های آفریقایی در حال افزایش دوبرابر سازگاری با آب و هوا هستند. دو سال پیش، آنها برنامه شتاب سازگاری آفریقا (AAAP) را افتتاح کردند. "این با هدف بسیج 25 میلیارد دلاری سرمایه گذاری‌های سازگاری تا سال 2025 است. بانک توسعه آفریقا نیمی از این بودجه را در حال حاضر اختصاص داده است." این سازمان گفت که سازگاری با آب و هوا بهترین فرصت آفریقا برای ایجاد قاره ای امن تر، سبزتر و مرفه تر است.

در این گزارش آمده است که این برنامه قبلاً در پروژه‌هایی سرمایه گذاری می‌کرد که معیشت جوامع کشاورزی را امن تر می‌کرد. این امر دقت پیش‌بینی‌های آب‌وهوا را بهبود می‌بخشد و داده‌ها را از طریق برنامه‌های تلفن همراه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و انواع محصولات مقاوم در برابر خشکسالی را در مناطقی که آب به طور فزاینده‌ای کمیاب است یا بارندگی غیرقابل اعتماد است، ارائه می‌کند.

 در برخی از شهرها، زیرساخت‌های شهری برای مقاومت در برابر سیل‌های ناگهانی، گرمای شدید و سایر اثرات آب و هوایی آماده می‌شوند.

در این گزارش آمده است: AAAP همچنین با هدف پرورش کارآفرینان آب و هوا، به ویژه کسانی که فرصت های شغلی برای جوانان ایجاد می‌کنند، است. این سازمان یادآور شد که در COP26 در گلاسکو، جامعه اهداکننده جهانی وعده داد که برای انطباق با نرخ فعلی تا یک چهارم جریان‌های مالی آب و هوایی که برای کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است، بودجه را دو برابر کند. «اما باز هم، بودجه تعهد شده کوتاهی کرده است. تنها دو ماه مانده به نشست بعدی آب و هوا که در شرم الشیخ مصر برگزار می‌شود، زمان آن فرا رسیده است که اهداکنندگان به تعهدات خود عمل کنند. «تامین مالی سازگاری آب و هوا نه تنها کار درستی است. همچنین هوشمند است.»

علاوه بر این، این گزارش همچنین می‌گوید که GCA محاسبه کرده است که به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری در کشاورزی هوشمند با آب و هوا، پنج دلار سود حاصل می‌شود. بر اساس گزارش GCA، تنها 15 میلیارد دلار در سال سرمایه گذاری در کشاورزی هوشمند آب و هوایی می‌تواند به جلوگیری از خسارت 200 میلیارد دلاری ناشی از سیل، از دست رفتن تولید و پرداخت هزینه‌های امداد رسانی در بلایای طبیعی کمک کند. این مرکز همچنین پیشنهاد کرد که جامعه بین‌المللی روی تاب‌آوری درازمدت آب و هوا سرمایه‌گذاری کند.

https://www.nannews.ng/2022/09/12/climate-change-600m-africans-at-risk-of-severe-droughts-afdb-gca-report/

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما