معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۴

نیجریه در میان ده کشور برتر صنعتی آفریقا علیرغم خروج شرکت های بزرگ

در یک شاهکار چشمگیر، نیجریه به عنوان یکی از صنعتی ترین کشورهای آفریقا ظاهر شده است. این موضوع بر اساس گزارشی است که توسط بانک توسعه آفریقا و شرکای آن تهیه شده است. این گزارش وضعیت فعلی و نابرابری‌ها در پیشرفت صنعتی در سراسر آفریقا را ارزیابی می‌کند.

 

 نیجریه هشتمین کشور صنعتی آفریقا است و تنها یکی از دو کشور غرب آفریقا است که در میان 10 رتبه بندی برتر قرار دارد. این رشد کنونی به عنوان تسلی برای ملت غرب آفریقا است، حتی اگر در میان فهرست 10 کشور ثروتمند آفریقا که توسط بانک جهانی تهیه شده است، قرار نگیرد.

این اطلاعات بر اساس گزارش شاخص صنعتی سازی آفریقا (AII) است که توسط بانک توسعه آفریقا (AfDB) با همکاری اتحادیه آفریقا (AU) و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) منتشر شده است.

 این گزارش وضعیت فعلی و نابرابری‌ها در پیشرفت صنعتی در سراسر آفریقا را ارزیابی می‌کند و به عنوان مبنایی اساسی برای تقویت توسعه اقتصادی، پرورش صادرات و ارتقای تنوع اقتصادها عمل می‌کند.

 این گزارش به دولت‌های آفریقا اجازه می‌دهد تا کشورها را برای مقایسه مشخص کنند و به آنها در سنجش پیشرفت صنعتی‌ و شناسایی استراتژی‌های بهینه کمک کند.

  معیارهای کلیدی مورد استفاده برای شاخص صنعتی سازی آفریقا انتشار اولیه این شاخص شامل 52 کشور از 54 کشور آفریقایی، به جز سومالی و سودان جنوبی، به دلیل عدم دسترسی داده‌های فعلی این کشورها است. شاخص های اولیه مورد استفاده در رتبه بندی شامل کارایی تولید، سرمایه گذاری سرمایه، پویایی نیروی کار، فضای کسب و کار، کیفیت زیرساخت و ثبات اقتصاد کلان است. علاوه بر آن ، این شاخص صنعتی شدن کشورهای آفریقایی را از سه جنبه متمایز ارزیابی می‌کند: عملکرد، عوامل تعیین کننده مستقیم و عوامل غیرمستقیم.

 عوامل تعیین‌کننده مستقیم دارایی‌های حیاتی مانند سرمایه و نیروی کار را در بر می‌گیرند و بررسی می‌کنند که چگونه این منابع برای پیشبرد رشد صنعتی به کار گرفته می‌شوند. از سوی دیگر، تعیین‌کننده‌های غیرمستقیم شرایط محیطی مساعد مانند ثبات اقتصاد کلان، نهادهای قوی و زیرساخت‌های توسعه‌یافته را در بر می‌گیرند.

 

1.آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی با ادعای اوج رتبه بندی صنعتی شدن آفریقا، خود را به عنوان تنها کشور جنوب صحرا که از همتایان شمال آفریقا پیشی گرفته است متمایز می‌کند. و با داشتن امتیاز شاخص 0.8404، در اقتصاد آفریقا بیشترین همسویی را با استاندارد جهانی دارد.

  1. مراکش

مراکش با کسب امتیاز 0.8387 در شاخص صنعتی شدن، مقام دوم را در رتبه بندی آفریقا دارد. از سال 2010 به بعد، بخش تولید مراکش پیشرفت مستمری را در تمام دسته بندی‌های شاخص نشان داده است و جایگاه خود را به عنوان یکی از قوی ترین اقتصادهای این قاره تثبیت کرده است.

  1. مصر

مصر به عنوان یکی از دو کشوری است که شاخص جامع صنعتی شدن آن از سال 2010 ثابت مانده است. با سهم بخش صنعتی 11.7 درصد در دومین اقتصاد بزرگ آفریقا، این کشور نیز نزدیک به یک سوم نیروی کار خود را جذب می‌کند.

در طول هفت سال گذشته، مصر با موفقیت 10000 کارخانه جدید تاسیس کرده است و موقعیت خود را به عنوان دومین تولید کننده بزرگ آفریقا در صنعت پوشاک تضمین کرده است.

  1. تونس

تونس از جایگاه دوم سابق خود به رتبه چهارم سقوط کرده است، با این حال توسعه صنعتی آن به طور قابل توجهی در مقایسه با همتایان آفریقایی خود قوی است. تونس یک بخش صنعتی که بیش از دو برابر از مقیاس کشاورزی فراتر رفته است، چشم انداز پر رونقی از بیش از هزار شرکت در این قلمرو را در خود جای داده است. در میان آنها، 435 شرکت مهم درگیر صادرات در مقیاس کامل هستند که نشان دهنده نرخ رشد متوسط سالانه چشمگیر بیش از 13٪ است.

  1. موریس

موریس به عنوان یکی از سریع ترین اقتصادها در آفریقا در حال پیشرفت است. یکی از جنبه‌های قابل توجه رشد آن در همکاری ماهرانه آن با بخش خصوصی برای شناسایی و تقویت صنایع نوظهور است که پیش بینی‌های روشنگرانه پتانسیل رشد آنها را هدایت می نماید. این رویکرد مشترک در پیشبرد پذیرش فناوری جدید و افزایش معیارهای کیفیت در بخش نساجی موریس بسیار مهم بوده است.

6.) Eswatiniکشوری در جنوب افریقا و نام سابق آن سوازیلند)

با کسب جایگاه ششم در شاخص، مهم‌ترین بخش ارزش افزوده تولیدی به تولید ناخالص داخلی خود را دارد که در سال 2021 به 33 درصد رسیده است. علاوه بر این، اسواتینی رتبه دوم تولید سرانه ارزش افزوده را به خود اختصاص داده است. در بازه زمانی 2010 تا 2021، این کشور شاهد نرخ رشد ثابت سالانه 1 درصدی در صادرات بود که عمدتاً ناشی از محصولات غذایی و شکر تصفیه شده بود.

7.سنگال

سنگال نیز در میان ده کشور برتر صنعتی آفریقا قرار دارد. سنگال و نیجریه منحصراً نماینده کشورهای غرب آفریقا هستند. حوزه صنعتی سنگال با جذب 13.6 درصد از نیروی کار خود از همتای کشاورزی خود پیشی گرفته است. نکته قابل توجه این است که سنگال به عنوان یکی از معدود کشورهایی که پیشرفت های قابل توجهی را در بخش های صنعتی خود نشان می دهد و شاهد افزایش قابل توجهی در ارقام اشتغال بوده است که رکوردهای قبلی را پشت سر گذاشته است.

 

  1. نیجریه

در میان 10 کشور برتر، نیجریه یکی از دو کشور غرب آفریقا در این لیگ قرار دارد . این گزارش همچنین به موقعیت متمایز نیجریه به عنوان یکی از کشورهای نادری که پیشرفت های جامعی را در چشم انداز صنعتی خود نشان می دهد اشاره می‌کند.

نیجریه در بخش تولید، مواد غذایی و نوشیدنی‌ها دارای توانمندی قابل توجهی است. علاوه بر این، یک جنبه قابل توجه از مشخصات نیجریه به کارگیری ماهرانه سیاست‌های تعرفه‌ای توسط دولت برای تقویت تجدید حیات صنعت خودروسازی این کشور است.

9.کنیا

تولیدات صنعتی کنیا بیش از بیست سال است که به طور مداوم در حال افزایش بوده است و به اوج رکوردشکنی 7.99 میلیارد دلار در سال 2021 ختم شده است. این کشور که به عنوان صادرکننده برجسته محصولات باغی و چای در آفریقا متمایز شده است، موقعیتی محوری در خط مقدم انقلاب دیجیتالی در قاره افریقا دارد.

10.نامیبیا

با کسب رتبه دهم در رتبه بندی شاخص صنعتی سازی آفریقا، نامیبیا دارای امتیاز قابل توجهی در این قاره دارد. در سال 2021، بخش صنعت با سهم قابل توجه 25 درصد در تولید ناخالص داخلی آن، نقشی محوری ایفا کرد که رقم قابل توجهی تقریباً سه برابر کشاورزی (9.4 درصد) بود. علاوه بر آن ، این کشور در میان قاره افریقا ، سومین کشوری است که توجه خاصی به جذب نیروی کار داده است که نشان دهنده مشارکت قابل توجه نیروی کار در آن کشور است. این گزارش بر نامیبیا به عنوان یکی از کشورهای محدود آفریقایی با چشم انداز تولیدی توسعه یافته تاکید می‌کند که نشان دهنده جایگاه پیشرفته آن در این بخش است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما