معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

تاثیر قطع یارانه بر واردات بنزین نیجریه

در پایان ماه مه، رئیس جمهور نیجریه، بولا تینوبو، یارانه سوخت را لغو کرد. یارانه سوخت سال گذشته 10 میلیارد دلار برای دولت هزینه داشت. آمارهای رسمی نشان داده که پس از لغو یارانه، تقاضای بنزین در نیجریه 28 درصد کاهش یافته است.

پایان یارانه سوخت در نیجریه و تاثیر آن بر پالایشگاه‌های اروپایی

قطع یارانه بنزین در نیجریه هم موجب از بین رفتن بازار قاچاق سوخت به کشورهای دیگر و هم کاهش تقاضای بنزین در داخل شده است که این به معنای کوچک شدن یکی از اصلی ترین بازارهای بنزین پالایشگاه‌های اروپایی است.

آمریکای شمالی و آفریقای غربی (WAF) با هدایت نیجریه، از نظر تاریخی دو مقصد اصلی صادرات بنزین از اروپا بوده‌اند که بیشتر از آنچه بنزین مصرف می‌کند تولید می‌کند، به این معنی که پالایشگاه‌های اروپا برای حمایت از حاشیه سود به صادرات متکی هستند.

در سال های اخیر شاهد کاهش مستمر حاشیه سود پالایشگاه‌های اروپایی بوده ایم و این امر به دلیل افزایش رقابت در خاورمیانه و ایالات متحده بود.

داده‌های Refinitiv Eikon نشان می دهد که تاکنون، حاشیه سود معیار بنزین در شمال غربی اروپا حدود 27 دلار در هر بشکه ثابت بوده است.

این حاشیه سود با مواردی همچون تقاضای آمریکای شمالی، کمبود مواد با کیفیت بالا، اختلالات در داخل و قطعی پالایشگاه‌های محلی از آنها حمایت می‌شود.

اما تحلیلگران می‌گویند کاهش جریان پس از تحولات در نیجریه فشار بر پالایشگاه‌های اروپایی را افزایش می دهد و در این میان برنده احتمالاً پالایشگاه‌های جدیدتر خاورمیانه خواهند بود.

جرمی‌پارکر در گروه مشاوره ای CITAC که بر بازار انرژی پایین دستی آفریقا متمرکز است، گفت که نشانه کاهش تقاضا، ذخایر بنزین در نیجریه از میانگین 613000 تن بین ژانویه تا ژوئن به 960000 تن رسیده است.

در همین حال، بازار سیاه سوخت قاچاق نیجریه یارانه ای در کشورهای همسایه یعنی توگو و بنین و کامرون سقوط کرده و تقاضا برای محموله‌ها از طریق نیجریه را کاهش داده است.

میزان قاچاق بنزین پیش از قطع یارانه

هیچ داده موثقی در مورد میزان سوخت قاچاق از نیجریه تحت رژیم یارانه وجود ندارد، اما مقایسه تخمین‌های منابع رسمی و مستقل نشان می‌دهد که بیش از یک سوم بنزین ممکن است هر روز از انبارهای شرکت نفت دولتی NNPC خارج شود تا به‌طور غیرقانونی در خارج از کشور فروخته شود.

بدون یارانه، انگیزه مالی برای قاچاق از بین می رود.

بر اساس داده‌های Refinitiv Eikon، میانگین واردات ماهانه بنزین از غرب آفریقا (WAF) در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول 56 درصد کاهش یافته است.

راج راجندران، تحلیلگر نفت Refinitiv گفت: «نکته کلیدی این است که تقاضا از غرب آفریقا در حال کم شدن است.

داده‌های Refinitiv نشان داد که بارگیری فصلی ژوئن از مرکز آمستردام-روتردام-آنتورپ (ARA) به غرب آفریقا به 629000 تن در سال جاری از 895000 تن در سال گذشته و 1.2 میلیون تن در سال 2021 کاهش یافته است.

بارگیری از 1.5 میلیون تن در سال گذشته و 1.4 میلیون تن در همان زمان در سال 2021 به 627000 تن در جولای تا کنون کاهش یافته است.

افزایش واردات بنزین از روسیه

در حالی که بر اساس گزارش رویترز آمارها از کاهش صادرات بنزین از اروپا به نیجریه حکایت دارند اما گزارشی دیگر حکایت از افزایش واردات سوخت از روسیه به نیجریه دارد.

بررسی اجمالی تجارت اروپا نشان می دهد که واردات بنزین نیجریه از روسیه در یک سال 84 درصد افزایش یافته و از 558300 لیتر در سال 2022 به 3.8 میلیون لیتر در سال 2023 رسیده است.

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از نفت آرگوس غرب آفریقا بر روی بنزین نیجریه، روسیه پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده برای نفت این کشور به دلیل تهاجم به اوکراین، در حال بررسی بازارهای دیگر بوده است.

در گزارش جداگانه‌ای توسط S&P Global آمده است: «در حالی که در ماه‌های اخیر محموله‌ها به کشورهای اروپایی مانند فرانسه و بلژیک کاهش یافته است، محموله‌ها به کشورهای آفریقایی - به‌ویژه کشورهای شمالی - به‌ویژه پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا بر واردات محصولات، به شدت افزایش یافته است. "

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، که نیجریه یکی از اعضای قوی آن است، تجارت نفت و اتحاد خود را با روسیه، یکی از اعضای غیراوپک، که از سال‌های 2014/2015 طرف قوی اعلامیه همکاری کاهش نفت بوده است، حفظ کرده است.

به گفته آرگوس، در حالی که نیجریه از سال 2016 تا ژوئیه 2023 حدود 265000 بشکه در روز بنزین وارد کرده است که تقریباً 228000 بشکه در روز از اروپا وارد شده است، واردات این کشور از روسیه در سال 2023 به 24000 بشکه در روز در مقایسه با 370 بشکه افزایش یافته است.

اس اند پی گلوبال گفت صادرات محصولات پالایش شده روسیه به آفریقا از زمان حمله به اوکراین افزایش یافته است و در مدت کمی‌بیش از یک سال 14 برابر شده است.

در مارس 2023، واردات از کشورهای آفریقایی مانند نیجریه، تونس و لیبی به شدت افزایش یافت و به 420000 بشکه در روز رسید.

ربکا فولی، تحلیلگر ارشد بازارهای نفت کوتاه مدت در اس اند پی گلوبال، گفت: «روسیه قبل از تحریم ها تامین کننده محصولات کلیدی بازار اروپا به ویژه دیزل، نفت کوره و نفتا بود. اما بازار دوباره متعادل شده است - در پرتو تحریم‌ها، گازوئیل روسیه بیشتری به آفریقا، ترکیه، خاورمیانه و آمریکای لاتین رفته است.»

در سه ماهه اول سال 2022، تونس تنها 2700 بشکه در روز محصولات روسیه وارد کرد، اما بر اساس داده‌های S&P Global Commodities در دریا، این میزان در سه ماهه اول سال جاری به 66300 بشکه در روز رسید، در حالی که واردات نیجریه تقریباً پنج برابر شد. سال به سال به 57400 بشکه در روز در سه ماهه اول 2023 رسید.

منابع:

https://economicconfidential.com/2023/07/petrol-imports-russia

https://www.reuters.com/business/energy/end-nigerian-fuel-subsidy-set-squeeze-europes-refiners-2023-07-28/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما