معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

رویکرد اندونزی به استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی

نوسات قیمت های جهانی سوخت های فسیلی و همچنین تعهد این کشور برای کاهش کربن تا حد صفر تا سال 2060 بر اساس معاهده تغییرات آب هوایی پاریس، دولت اندونزی را بر آن داشته است تا الکتریکی نمودن وسایل نقلیه را در کشور در اولویت قرارداده و با جدیت آن را دنبال نماید.

نوسات قیمت های جهانی سوخت های فسیلی از یک طرف و وابستگی اندونزی به واردات روزانه 700 هزار بشکه نفت از طرف دیگر و همچنین تعهد این کشور برای کاهش کربن تا حد صفر تا سال 2060 بر اساس معاهده تغیرات آب هوایی پاریس،  دولت اندونزی را بر آن داشته است تا الکتریکی نمودن وسایل نقلیه را در کشور در اولویت قرارداده و با جدیت آن را دنبال نماید. در این خصوص وزارت انرژی و منابع معدنی به تلاش برای ترویج برنامه تبدیل خودروها و در راس آنها  موتورسیکلت های معمولی به موتورسیکلت های برقی بر ای تسریع توسعه اکوسیستم وسایل نقلیه الکتریکی در اندونزی ادامه می دهد .

آقای آریفین صریف، وزیر انرژی و منابع معدنی در این مورد اظهار داشت :" برنامه تبدیل وسایل نقلیه با سوخت فسیلی به الکتریکی ( قابل شارژ) می‌تواند رشد صنایع جدید را در کشور تشویق کند. از سوی دیگر صنایع داخلی قادر به تولید قطعات اصلی مانند گیربکس و قطعات موتور الکتریکی می‌باشند. " وی با اشاره با اشاره وابستگی کشورش به واردات نفت خام و سوخت افزود که  منابع نفتی اندونزی کاملا قدیمی است و تولید نفت خام نیزدر حال کاهش می‌باشد ولی  اگربتوانیم سوخت فسیلی را با برق جایگزین کنیم می‌تواند در بودجه و هزینه‌ها صرفه جویی شود ."

همچنین رئیس شرکت ملی برق اندونزی ( PLN ) در این خصوص گفت که یک لیتر سوخت 2.4 میلی کیلوگرم کربن تولید می‌کند، در حالی که 1 کیلووات ساعت الکتریسیته تنها 0.85 میلی کیلوگرم گازهای گلخانه ای تولید می‌کند. او افزود: وقتی مردم از وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌کنند، این بدین معنی است که جامعه  برای کاهش انتشار کربن مشارکت می‌ نماید. او گفت شرکت برقی به عنوان خط مقدم در فرآیند انتقال انرژی، متعهد به ادامه حمایت از توسعه زیرساخت های عظیم از جمله ساخت ایستگاه‌های شارژ عمومی وسایل نقلیه الکتریکی (SPKLUs) و همچنین ایستگاه‌های عمومی تعویض باتری خودروهای الکتریکی (SPBKLUs) در سراسر اندونزی است . وی افزود: "در حال حاضر، تعداد 143 واحد SPKLU در سراسر اندونزی بویژه در شهر بالی راه اندازی  شده است. همچنین ایستگاه‌های شارژ فوق سریع را برای استفاده وسایل نقلیه در زمان برگزاری اجلاس سران گروه 20در نیمه ماه نوامبر در بالی آماده شده است، زیرا خدمات حمل و نقل مقامات شرکت کننده در این نشست بسیار مهم قرار است توسط خوردوهای برقی  انجام شود. در عین حال شرکت برق زیرساخت های پشتیبانی مانند ایستگاه‌های بزرگ شارژ خانگی، فوق سریع و شارژ سریع را آماده کرده است تا اندونزی را برای تغییر خودروهای مبتنی بر سوخت فسیلی به برقی آماده نماید.

آقای معروف امین، معاون رئیس جمهور نیز در اهمیت رویکرد اندونزی به الکتریکی نمودن وسایل نقلیه  اعلام کرد که اجلاس سران گروه 20 در واقع نقطه عطفی برای اندونزی در جهت آغاز جنبش استفاده از  خودروهای الکتریکی (EV) و شروع فرآیند تبدیل خودروهای الکتریکی در اندونزی است. به گفته وی، استفاده از خودروهای برقی گام اولیه برای برون رفت از معضل قیمت سوخت است. معاون رئیس جمهور تاکید کرد: فکر می‌کنم خودروهای برقی یکی از گام ها برای رفع مشکلات سوخت هستند.

وزیر هماهنگ کننده امور دریایی و سرمایه گذاری( آقای لوهوت بینسار پاندجایتان ) نیز برعزم دولت متبوعش درتبدیل خودروهای با سوخت فسیلی به خودروهای برقی تاکید نمود و گفت که بودجه دولتی صرف استفاده از خودروهای برقی، موتورسیکلت و اتوبوس می‌شود تا ضمن کاهش انتشار کربن و آلاینده‌های جوی در شهرهای شلوغی همچون جاکارتا، همزمان واردات انرژی نیز کاهش یابد. از این رو کشور بیشتر به واردات نفت خام از سایر کشورها نشود. وی در ادامه گفت که رئیس جمهور دستور داده تا سال 2030 تبدیل خودروها به سیستم الکتریکی(قابل شارژ) انجام شود. وی خاطرنشان کرد دستور رئیس جمهور در جلسه این است که تبدیل موتورسیکلت ها و خودروهای برقی را از سالجاری شروع و تا سال 2030  به اتمام رسد.

آقای ایندرا دارماوان معاون برنامه ریزی سرمایه گذاری وزارت سرمایه گذاری اندونزی نیز  گفت که اندونزی هدف بلندپروازانه ای برای افزایش سهم بازار خودروهای الکتریکی در اندونزی به 25 درصد از کل فروش خودرو در سال 2030 تعیین کرده است. و اینکه  خودروهای برقی و باتری‌های  قابل شارژ تولیدی اندونزی موجب  افزایش سرمایه گذاری ملی خواهد شد.

شایان ذکر است اندونزی در سالجاری میلادی ( 2022) ریاست گروه 20 را برعهده دارد و قرار است روزهای 15 و 16 نوامبر نشست سران این گروه در شهر بالی برگزار شود. طبق برنامه ریزی‌های انجام شده هیئت های شرکت کننده در این اجلاس با خودروهای برقی که شامل 134 دستگاه خودروی لکسوس UX 300e، 46 دستگاه خودروی هیوندای جنسیس G80 و 300 دستگاه خودروی برقی Wuling خواهند بود ، جابجا شوند .

رئیس جمهوراندونزی در سال 2019 مقررات مربوط به شتاب بخشیدن به برنامه تبدیل خودروهای با سوخت فسیلی به خودروهای برقی را صادر نمود و طبق برنامه باید تا سال 2030 این برنامه اجراء شود. در نقشه راه این برنامه، دو میلیون خودروی الکتریکی در جاده‌های اندونزی تا سال 2025 به بهره برداری می‌رسند. بر اساس داده‌های وزارت حمل و نقل، تا جولای 2022،( مردادماه 1401) در مجموع 22671 خودروی برقی گواهینامه ثبت نام تست دریافت کرده اند. این رقم در مقایسه با تعداد خودروهای برقی ثبت شده در مارس 2022 که تنها به 16060 دستگاه رسید، 41.16 درصد یا معادل 6611 دستگاه افزایش یافته است.

گروه هیوندای موتور کره جنوبی بعنوان پنجمین خودروساز بزرگ دنیا از سال 2020 یک سرمایه گذاری 1.1 میلیارد دلاری را برای تولید باطری لیتیومی ( قابل شارژ)  در اندونزی شروع کرده است همزمان تولید خودروهای برقی در این کشور را نیز آغاز نموده است . به گفته تحلیلگران، هیوندای تصمیم گرفت از خودروهای برقی برای نفوذ به بازار منطقه استفاده کند، موتور رشد جدیدی برای خودروساز برتر کره جنوبی، که پایگاه تولید آن در اندونزی است. هدف هیوندای ایجاد یک اکوسیستم تولید باطری قابل شارژ در اندونزی برای تبدیل شدن این کشور به کشوری پیشرو در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی جهش می‌باشد. بر این اساس صنعت خودروهای برقی به موتور رشد آینده اندونزی تبدیل خواهد شد. طبق گزارشات مجتمع تولید خودروی هیوندای در اندونزی در سال جاری قرار است 150 هزار دستگاه خودروی برقی تولید کند و ظرفیت آن در آینده به 250 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

شرکت تسلای آمریکا نیز تولید باطری و خودروهای برقی را در اندونزی آغاز نموده است و قرار است رئیس شرکت تسلا ( ایلان ماسک ) در ماه نوامبر از اندونزی دیدار و در خصوص سرمایه گذاری بیشتر در این دو حوزه صنعتی مذاکره نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما