معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته سوم شهریور ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

تصویب لایحه بازگشایی صنعت بانکداری به روی سرمایه‌گذاران خارجی

هیات وزیران اتیوپی در تاریخ 3 سپتامبر 2022 لایحه بازگشایی صنعت بانکداری به روی سرمایه‌گذاران خارجی را به تصویب رساند. دفتر نخست وزیری طی بیانیه‌ای در این رابطه اعلام نمود: گشودن صنعت بانکداری به روی سرمایه‌گذاران خارجی از خدمات این بخش از طریق دانش و فناوری حمایت می‌کند و اقتصاد کشور را به سطح بالاتری از ارتباط با بازارهای بین‌المللی سوق می‌دهد. این سیاست همچنین به افزایش رقابت پذیری و کارایی بخش مالی، تامین مالی کافی، تسهیل تامین ارز، افزایش فرصت‌های شغلی و تضمین رشد اقتصادی مستمر از طریق کارایی اقتصادی و رقابت جهانی، کمک می‌کند.

افتتاح فروشگاه‌های Duty free  محصولات چرمی در فرودگاه آدیس آبابا

در تاریخ 1 سپتامبر 2022 فروشگاه‌های Duty Free  محصولات چرمی‌با هدف توسعه صادرات محصولات این صنعت و با حمایت مالی و فنی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA) در فرودگاه بوله آدیس آبابا افتتاح گردید. در مراسم افتتاحیه ملاکو آلابل وزیر صنعت اتیوپی بیان داشت: فروشگاه‌های Duty Free شامل هشت شرکت تولید محصولات چرمی است که سبب توسعه صادرات این محصولات می‌شود. وی بر لزوم گسترش این تجربه بر سایر محصولات و صنایع تاکید کرد. مشاور ارشد توسعه صادرات جایکا نیز بیان داشت: این آژانس به عنوان بخشی از پروژه توسعه صادرات خود، از توسعه فروشگاه‌های Duty Free برای توسعه محصولات چرمی استفاده می‌کند و طی سالیان متمادی از پروژه توسعه صادرات محصولات چرمی اتیوپی حمایت کرده است.

 

امضای یادداشت تفاهم تعلیق خدمات بدهی میان اتیوپی و صندوق توسعه سعودی

وزرات اقتصاد اتیوپی و صندوق توسعه عربستان سعودی تفاهم‌نامه‌ای را  در خصوص ابتکار تعلیق خدمات بدهی امضاء کردند. این تفاهنامه طی دیدار احمد شیده وزیر اقتصاد اتیوپی با سفیر عربستان در این کشور و نمایندگان صندوق توسعه سعودی امضاء گردید. در این دیدار طرفین در خصوص راه‌های تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور به بحث و گفتگو پرداختند.

میزبانی اتیوپی از نخستین کنفرانس پان افریکن در خصوص هوش مصنوعی

اتیوپی از تاریخ 4 تا 5 اکتبر 2022 میزبان نخستین کنفرانس پان افریکن در خصوص هوش مصصنوعی در موزه جدید علم و هنر در آدیس آبابا خواهد بود. انتظار می‌رود روسای دولت، وزراء، مقامات مرتبط با هوش مصنوعی، محققان و سیاستگذاران در این کنفرانس شرکت نمایند. این کنفرانس توسط موسسه هوش مصنوعی اتیوپی، دانشگاه HAWK، شرکت تکنولوژی مالی Chapa و ai.Presight، سازماندهی شده است. این کنفرانس شش حوزه را به عنوان محورهای اصلی خود شامل خدمات عمومی، امنیت سایبری، کشاورزی، بهداشت عمومی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، قابل اعتماد و اخلاقی، پوشش می‌دهد.

رسیدن تورم نقطه به نقطه اتیوپی به 35.5 درصد

طبق اعلام مرکز آمار اتیوپی تورم نقطه به نقطه این کشور در ماه ژوئن 2022 به 35.5 درصد رسید. تورم مواد غذایی به 35 درصد افزایش یافت و قیمت بیشتر غلات همچنان در حال افزایش است. تورم مواد غیر خوراکی نیز کمی‌بیش از 30 درصد ثبت شده است.

افزایش تقاضا برای ماشین آلات کشاورزی در میان کشاورزان خرده مالک

براساس گزارش نشریه فورچون تقاضا برای ماشین‌آلات کشاورزی طی یک دهه گذشته افزایش یافته است. چراکه کشاورزان بیشتری با کاربرد قدرت مکانیکی آشنا شده‌اند. تا پایان سال گذشته، نزدیک به 17 درصد از کشاورزان خرده پا از تراکتور و 12 درصد از کمباین‌های مدرن استفاده کردند. شایان ذکر است مکانیزاسیون کمتر از 10 درصد از 22.8 میلیون هکتار زمین شخم زده شده توسط 18 میلیون خانوار روستایی در سراسر کشور را پوشش می‌دهد. اکثر کشاورزان هنوز هم از کارگر یدی و دام برای کشاورزی در قطعات بسیار پراکنده استفاده می‌کنند. میانگین زمین‌داری خرده‌مالکی نیز 0.84 هکتار است.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما