معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۸

بحران انرژی در آلمان

از زمان شروع جنگ روسیه در اوکراین، قیمت گاز در برخی مواقع دو برابر و قیمت برق هم حدود 25 درصد بیشتر شده است. هزینه هر لیتر بنزین و گازوئیل هم از فردای قطع یارانه‌های تابستانه در آلمان، چند ده سنت افزایش یافته است.

از زمان شروع جنگ روسیه در اوکراین، قیمت گاز در برخی مواقع دو برابر و قیمت برق هم حدود 25 درصد بیشتر شده است. هزینه هر لیتر بنزین و گازوئیل هم از فردای قطع یارانه‌های تابستانه در آلمان، چند ده سنت افزایش یافته است.

 علت اصلی افزایش قیمت گاز و برق در آلمان؛ جهش قابل توجه قیمت ها در بازارهای تدارکاتی برآمده از بحران اوکراین، تحریم های اروپا علیه روسیه و اقدامات تبعی مسکو از جمله در کاهش چشم گیر تامین گاز از مبدا روسیه است. میزان گاز ذخیره شده در مخازن گاز آلمان هم به دلیل عدم پیش بینی بحران در زمستان 2021 ؛ مناسب نیست و آلمان‌ها در پی مبادی عرضه موازی و با هر قیمت ممکن می‌باشند. افزایش قیمت سوخت خودروها، قیمت عمده فروشی برق را نیز متاثر کرده است. تاثیر افزایش قیمت گاز بر محصولات صنعتی همچون انواع کود نیز قطعی بوده که این امر به نوبه خود منجر به بالا رفتن قیمت مواد غذایی و گندم خواهد شد.  

درصورت قطع کامل تحویل گاز مورد نیاز آلمان از مبدا روسیه؛ نرخ تورم به شدت افزایش خواهد یافت و به همین واسطه، شرکت های تامین کننده گاز آلمان به صورت اورژانسی ماموریت یافته اند تا گاز را با هر هزینه ای از مبادی جایگزین تهیه و 90 درصد هزینه مازاد خود را هم – حتی در قراردادهای فعلی - به مصرف کنندگان نهایی منتقل کنند.

دومین سطح هشدارِ طرح اضطراری گاز آلمان، در پی اختلالات اخیر در گازرسانی از طریق شبکه نورداستریم یک، از اواخر ماه ژوئن اجرایی شده است و بر اساس آن؛ دولت فدرال مجاز خواهد بود تا از ظرفیت نیروگاه‌های زغال سنگ بیشتری برای تولید برق استفاده کند. سهم فعلی گاز طبیعی در تولید برق در آلمان حدود 14.5 درصد است و امکان صرفنظر و جایگزینی کامل آن، فعلا با توجه به کاربرد محوری در نیروگاه‌های حرارتی و برق ترکیبی میسر نیست.

طبق اعلام رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان از حزب سبزها، و هم راستا با طرح پیشنهادی EU(کاهش داوطلبانه 15 درصدی مصرف گاز از اول آگوست 2022 تا 31 مارچ 2023)، جهت مستقل شدن از گاز روسیه و برون رفت از بحران شدید در فصل زمستان؛ مصرف گاز باید نسبت به سال گذشته بین 15 تا 20 درصد کاهش یابد تا مخازن ذخیره گازی این کشور از ابتدای اکتبر به جای 80 درصد؛ تا 85 درصد و در ماه نوامبر به جای 90 درصد؛ تا 95 درصد پر شوند. شرکت های واردکننده آلمانی تنها با فرض تداوم واردات گاز از طریق نورد استریم 1 در سطح کنونی؛ رسیدن امکان افزایش ذخایر گاز در آلمان تا 90 درصد در اول نوامبر را ممکن می دانند.  

تا پیش از حمله روسیه به اوکراین؛ نیمی از واردات گاز و زغال سنگ آلمان و حدود یک سوم نفت مورد نیاز آن از روسیه تامین می‌شد و دولت آلمان از فردای آغاز جنگ، در تلاش بوده تا جایگزینی برای واردات انرژی روسیه پیدا کند. راه اندازی خط لوله گاز نورد استریم 2 متوقف شده و شرکت روسی گازپروم که واردات گاز را از طریق نورد استریم 1 انجام می دهد، حجم تحویل خود را در ماه ژوئن به شدت کاهش داد و پس از تعمیر و نگهداری 10 روزه در جولای 2022، بار دیگر مقادیر عرضه گاز را به حدود 20 درصد حداکثر ظرفیت انتقال کاهش داده است.

دولت فدرال آلمان درصدد ساخت چندین پایانه LNG برای کشتی‌های حمل گاز می‌باشد و قرار بر این است که گاز مایع تا پایان سال جاری میلادی از طریق دو پایانه شناور در Wilhelmshaven و Brunsbuttel تحویل داده شود. با اجرای مرحله دوم طرح اضطراری گاز و مصوبه مربوطه؛ الزامات قانونی رسمی جهت بهره برداری از ظرفیت نیروگاه‌های زغال سنگ ذخیره یا در شرف تعطیلی برای تولید برق از ابتدای اکتبر مهیا شده است.

بحران انرژی اخیر در اروپا ضرورت توسعه سریع انرژی‌های تجدیدپذیر را - که بیش از نیمی از برق تولیدی کشوری همچون آلمان را تامین می‌کنند - بیش از پیش آشکار ساخته است.  با این حال اما، پوشش نیازهای کنونی بخش هایی  همچون مسکن و حمل و نقل کماکان دسترسی به سوخت های فسیلی را لاجرم می نماید.

 

منابع:

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/energiepreise-aktuell-so-hart-trifft-die-krise-deutschland-18232227.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما