معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۷

وضعیت برندهای لوکس جهانی پوشاک در ترکیه

نتایج گزارش شرکت Global Data، ( شرکت مشاوره و تجزیه و تحلیل داده‌ها - لندن) نشان می دهد که بازار پوشاک لوکس در سال گذشته علی‌رغم شیوع همه‌گیری کرونا، 24.1 درصد رشد داشته است.

با وجود افزایش فشار تورمی در جهان، پیش بینی می‌شود این رشد در سال جاری نیز ادامه داشته باشد و انتظار می‌رود حجم این بازار به حد ۱۴۹ میلیارد دلار برسد. در این شرایط، رقابت شدید برای شرکتهایی که می خواهند سهم خود را در بازار مذکور افزایش دهند، اجتناب ناپذیر خواهد بود. یکی از مزیت های مهم در این رقابت، امکان تولید با هزینه‌های مقرون به صرفه است. با آغاز اپیدمی از سال 2020، تغییرات قابل توجهی در زنجیره تامین ایجاد گردید و ترکیه در این دوره نه تنها بدلیل هزینه‌های تولید مقرون به صرفه، بلکه بر اساس مزیت جغرافیایی خود، به مرکز مهم تولید برندهای لوکس جهان تبدیل گردید.

این واقعیت که نه تنها برندهای لوکس، بلکه غول های مد نیز  بسرعت همین مسیر را انتخاب کردند، باعث گردید تا صادرات صنعت پوشاک ترکیه در سال 2021 به 20.2 میلیارد دلار برسد. با وجود هدف گذاری 23 میلیارد دلاری امسال، بدلیل افزایش فشار تورمی در سراسر جهان  ترکیه از هدف خود حداقل یک میلیارد دلار عقب خواهد ماند و امسال را با رقمی نزدیک به 22 میلیارد دلار به پایان خواهد برد. یکی از دلایل این کاهش،وجود برندهای لوکسی است که در طول همه گیری به ترکیه روی آوردند ولی در حفظ قیمت با مشکل مواجه شدند.

رئیس انجمن علائم و برندهای تجاری مطرح ترکیه که بیش از 30 برند خارجی را نمایندگی می‌کند، اظهار نمود که مارک ها و برندهای با اهمیت و مهم در امر صادرات، در حال خروج از ترکیه هستند. وی که محصولات دهها برند مهم جهانی همچون Calvin Klein, Versace, Armani, Hugo Boss, Dkny,   را به فروش می رساند، گفت: به دلیل دشواری حمل کالا به کشورهای خاور دور در طول دوره همه گیری ویروس کرونا، صاحبان برندهای مطرح پوشاک در دنیا به ترکیه روی آوردند البته ما نیز همواره به آنان  فشار می آوردیم که مرکز تولیدات خود را در ترکیه مستقر نمایند.  اما بتدریج و با گذشت زمان، ترکیه در حال از دست دادن این مزیت می‌باشد. زیرا مهم ترین دلیل این امر افزایش هزینه‌های تولید و مالیات بر مواد اولیه است. افزایش قیمت ها، حفظ قیمت ها را برای برندها دشوار می‌کند. برندهایی که با آنها کار می‌کنیم بیان می دارند که دیگر نمی‌توانند قیمت های خود را در ترکیه ثابت نگه دارند و مجبور به افزایش هستند. این برندها به دنبال جایی هستند که برایشان مزیت داشته  تا بتوانند تولید را به آنجا منتقل می‌کنند.

اگرچه هزینه‌های انرژی در سراسر جهان افزایش یافته است، اما قیمت مواد اولیه در ترکیه متاثر از افزایش نرخ ارز، بسیار گران شده است. از سوی دیگر، افزایش دستمزدهای اخیر نیز باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است. همچنین عوارض گمرکی بر الیاف، نخ و پارچه وارداتی با نرخ های مختلف از جمله 5 تا 8 و 10 درصد اعمال می‌شود که این مالیات ها در تعیین قیمت ها  اثر گذارند. تنها راه ممکن این است که مالیاتهای اعمال شده بر محصولات نهایی و مواد خام کاهش یابد، در غیر این صورت حفظ برندهای مطرح جهانی در ترکیه بسیار دشوار به نظر می رسد.  

از سوی دیگر، زنجیره تامین اکنون شکسته شده است و تولیدکنندگان جدید در حال ظهور می‌باشند. بازارهایی مانند تونس، الجزایر، مراکش و مصر برجسته هستند و برای رقابت با ترکیه در حال شکل گیری می‌باشند. وی با بیان اینکه نیروی کار در این کشورها بسیار ارزان است، خاطرنشان کرد: کاهش مالیات مزیت قابل توجهی را برای تولید کننده و مصرف کننده به همراه خواهد داشت. در حال حاضر مالیات بر محصول نهایی بیش از 40 درصد است. کاهش مالیات تضمین می‌کند که محصولات وارداتی 20 تا 25 درصد ارزان تر شوند و در نتیجه مصرف کنندگان می‌توانند با قیمت های مقرون به صرفه تری به این محصولات دسترسی داشته باشند.

صنعت پوشاک ترکیه (ارقام میلیارد دلار)

 

2020

2021

مجموع صادرات ترکیه

169.6

225.3

صادرات پوشاک و منسوجات ترکیه

17.1

20.2

سهم پوشاک و منسوجات در کل صادرات ترکیه

10.1

9

 

در جدول کشورهای هدف صادراتی، بیشترین صادرات پوشاک و منسوجات ترکیه به ترتیب به کشورهای آلمان 20 درصد، اسپانیا 11.3 درصد، انگلیس 9.2 درصد، هلند 9 درصد، فرانسه 6.4 درصد می‌باشد و کشور عراق  در این جدول با 1.9 درصد در رتبه دهم جای دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما