معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

پروژه حفاری گاز در شمال زیمبابوه

دستیابی به انرژی (نفت و گاز) یکی از آرزوهای دیرینه زیمبابوه ای‌ها برای فائق آمدن بر تنگنای ژئوپلیتیکی سرزمین خود (محصور در خشکی) است.

بر این اساس، مقامات دولت زیمبابوه در سال 2018 قراردادی را با یک شرکت استرالیایی  (Invictus Energy) در زمینه "اکتشاف، توسعه و تولید گاز" منعقد کردند که به موجب آن شرکت استرالیایی موظف به واردات تجهیزات لازم به منطقه موزارابانی واقع در شمال زیمبابوه (200 کیلومتری پایتخت) به منظور حفاری پروژه گاز در چاه‌هایی به عمق 3/5 تا 4 کیلومتر گردید. اگرچه دریافت تجهیزات لجستیکی به دلیل تاخیر در ترخیص از گمرک  تانزانیا و موزامبیک به تعویق افتاد، ولی شرکت مذکور 110 محموله مربوط به تجهیزات حفاری را به این منطقه وارد نمود و در اختیار پیمانکاران عمرانی قرار داد تا کار خود را در مجاور مرز موزامبیک آغاز نمایند.

   به طور کلی، از این پروژه که تخمین زده می‌شود حاوی 20 تریلیون فوت مکعب گاز و تقریبا 250 میلیون بشکه نفت برای زیمبابوه باشد، تحت عنوان "تغییردهنده بازی" یاد می‌شود، چرا که می‌تواند ذخایر انرژی این   کشور را تقویت نماید. در این زمینه، امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه بیان کرده است، دولت این کشور در خصوص کشف بالقوه نفت و گاز هیجان زده است، زیرا این ذخایر دست نخورده فرصت های سرمایه گذاری عظیم، منحصر به فرد و رقابتی را برای این کشور فراهم می سازد. با توجه به اینکه زیمبابوه با کمبود انرژی مواجه است، موفقیت در این پروژه می‌تواند اولین اکتشاف گاز را برای این کشور رقم بزند تا مشکلات خود برای تأمین انرژی را کاهش دهد؛ به ویژه آنکه شرکت استرالیایی قصد دارد یک تاسیسات گازی برای تامین شبکه ملی زیمبابوه راه اندازی نماید.با این وجود، گروه‌های حامی محیط زیست بر این باورند که حفاری پروژه نفت و گاز در شمال زیمبابوه می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، به طوری که باعث از بین رفتن تنوع زیستی و تخریب محیط زیست منطقه  شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما