معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اختصاص وام بانک جهانی برای بازسازی نیروگاه نارک

به گزارش خبرگزاری دولتی خاور، بانک جهانی از اختصاص کمک 115 میلیون دلاری به اجرای مرحله دوم بازسازی نیروگاه برق‌آبی نارک در تاجیکستان خبر داد. این مبلغ در سال‌های 2022 تا 2030 هزینه خواهد شد.

بانک جهانی در مرحله نخست بازسازی تجهیزاتی این نیروگاه 226 میلیون دلار هزینه کرد که 57 میلیون دلار آن کمک رایگان و 169 میلیون دلار نیز وام کم‌بهره بود. مقامات شرکت دولتی برق تاجیک می‌گویند با بازسازی دو‌مرحله‌ای تجهیزات این نیروگاه، ظرفیت تولید برق آن از 3 هزار مگاوات کنونی به 3 هزار و 300 مگاوات افزایش خواهد یافت.

مقامات بانک جهانی و وزارت دارایی تاجیکستان توافق‌نامه کمک مالی برای ادامه تعمیر و بازسازی تجهیزات این نیروگاه را امضا کردند. برای ادامه مرحله دوم بازسازی تجهیزاتی این نیروگاه 65 میلیون دلار کمک مالی بانک جهانی و شرکت توسعه بین‌المللی اختصاص داده خواهد شد. فیض‌الدین قهارزاده، وزیر دارایی تاجیکستان، هنگام امضای این توافق‌نامه در شهر دوشنبه گفت: «مرحله نخست بازسازی تجهیزات نیروگاه نارک با کمک 326 میلیون دلاری بانک جهانی، بانک توسعه آسیا و بانک توسعه اوراسیا درسال 2023 به پایان می‌رسد. در این مرحله تعویض 3 توربین این نیروگاه برنامه‌ریزی شده است.» گفتنی است در مرحله دوم بازسازی نیروگاه نارک تا سال 2028 شش توربین دیگر نیروگاه تعویض خواهد شد.

اجرای 80 طرح سرمایه‌گذاری در تاجیکستان

به گزارش خبرگزاری آسیا پلاس، سعدی قادرزاده، رئیس کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی جمهوری تاجیکستان در 1 اوت 2022 در نشست خبری اعلام کرد که در نیمه نخست سال 2022 بیش از 173 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به این کشور جذب شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 50 درصد رشد داشته است. از این رقم، 100.6 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم است که 2.1 برابر بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. به گفته وی، هم‌اکنون روی‌هم‌رفته در تاجیکستان 80 طرح سرمایه‌گذاری به ارزش 42 میلیارد سامانی (بیش از 4 میلیارد دلار) در حال اجراست.

قادرزاده از کشورهای چین، سوییس، لوکزمبورگ و انگلیس به‌عنوان کشورهایی که در سال 2022 بیشترین سرمایه‌گذاری را در اقتصاد تاجیکستان داشته‌اند نام برد.

صادرات تاجیکستان در سال 2022 به بیش از 1.2 میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری دولتی خاور، آقا شوکت بابازاده، رئیس آژانس دولتی صادرات تاجیکستان در نشست خبری در شهر دوشنبه گفت در 6 ماه نخست سال 2022 صادرات این کشور به 1 میلیارد و 215 میلیون دلار رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 1 میلیون و 600 هزار دلار افزایش یافته است. وی تأکید کرد عمده محصولات صادراتی تاجیکستان طلا، نخ پنبه، آلومینیوم، محصولات معدنی و فلزی و سیمان است. همچنین در این دوره، صادرات محصولات کشاورزی تاجیکستان 27 میلیون دلار اعلام شد که در مقایسه با دوره مشابه سال پیش از آن 15.5 میلیون دلار بیشتر است. اقلام صادراتی کشاورزی تاجیکستان شامل میوه و سبزیجات و خشکبار است.

رشد صادرات محصولات کشاورزی جمهوری تاجیکستان

خبرگزاری آسیا پلاس به نقل از شوکت بابازاده، مدیر آژانس صادرات تاجیکستان اعلام کرد صادرات محصولات کشاورزی این کشور در دوره 6 ماهه نخست سال 2022 نزدیک به 83 درصد افزایش یافته است. تاجیکستان در سال 2021 حدود 209 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 36.6 میلیون دلار صادر کرد که 16.6 میلیون دلار بیشتر از دوره مشابه سال پیش از آن بود.

به گفته بابازاده، کالاهای اصلی صادراتی تاجیکستان عبارت است از پیاز (95.8 هزار تن)، انگور (51.2 هزار تن)، خشکبار (42.4 هزار تن)، بادام زمینی (2.4 هزار تن)، آلو (2.6 هزار تن)، زردآلو تازه (2.15 هزار تن)، خرما (1.6 هزار تن)، هلو (1.4 هزار تن)، گیلاس و آلبالو (1.25 هزار تن).

محصولات کشاورزی تاجیکستان به روسیه، قزاقستان، چین و کشورهای اروپایی صادر می‌شود. تاجیکستان از سال 2021 صادرات سیر، فلفل، بادمجان و انجیر را به‌اندازه قابل توجهی افزایش داده است.

جمهوری تاجیکستان در شش ماه نخست 2022چقدر برق تولید کرد؟

بنا به اعلام شرکت برق تاجیکستان، در شش ماه آغازین 2022 روی‌هم‌رفته 7 میلیارد و 659.3 میلیون کیلووات ساعت نیروی برق در این کشور تولید شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 71 میلیون کیلووات ساعت بیشتر بوده است.

خبرگزاری خاور به نقل از محمد عمر عصازاده، رئیس شرکت برق تاجیک درباره دستاوردهای بخش انرژی این کشور نوشت صادرات برق تاجیکستان در این دوره شش‌ماهه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 141.6 میلیون کیلووات ساعت بیشتر بوده و در مجموع 1 میلیارد و 56.5 میلیون کیلووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر شده است. برق تاجیکستان به افغانستان و ازبکستان صادر می‌شود.

در 6 ماه نخست سال 2022 در تاجیکستان 10 میلیارد و 135.6 میلیون کیلووات ساعت برق منتقل شده که سهم شبکه‌های انتقال برق 358.8 میلیون کیلووات ساعت، سهم شبکه‌های توزیع نیروی برق 8.7 میلیارد کیلووات ساعت و سهم صادرات 1 میلیارد و 56 میلیون کیلووات ساعت برآورد شده است.

افزایش واردات کودهای معدنی به تاجیکستان

به‌گزارش خبرگزاری اوستا، جمهوری تاجیکستان، بر اساس پیش‌بینی شاخص‌های اقتصادی در سال‌ 2023، در نظر دارد در سال 2022 نزدیک به 170.5 هزار تن کود معدنی وارد کند که 2.9 درصد بیشتر از سال گذشته است. بر این اساس، در سال 2022 ارزش کود معدنی وارداتی به تاجیکستان 40.5 میلیون دلار خواهد بود. افزون بر آن، واردات کود شیمیایی به این کشور نیز در حال افزایش است.

برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی تمام ساکنان تاجیکستان از آب شرب بهداشتی

بنا به اعلام مقامات تاجیکستان، تا هشت سال آینده تمام ساکنان این کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا خواهند کرد. جوره‌خان غفورزاده مدیر شرکت دولتی «مسکن و اقتصاد عمومی» می‌گوید 67.1 درصد از مردم تاجیکستان به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی  دارند. به گفته او، مقامات این کشور برنامه‌ای را برای تامین آب شرب ساکنان تا سال 2030 تدوین کرده‌اند. هم‌اکنون طرح‌های آبرسانی با اعتبار 73.7 میلیون دلار در ولایت‌های سغد و ختلان در حال اجراست.

غفورزاده همچنین افزود: «برای گسترش دامنه خدمات به جمعیت شهری و روستایی کشور، 20 طرح سرمایه‌گذاری تهیه و به وزارت توسعه اقتصادی و تجارت ارائه شده است.»

نوسازی بزرگراه رودکی-یاوان-جامی

رئیس ناحیه یاوان گفت: «بزرگراه رودکی-یاوان-جامی نوسازی می‌شود.» جمشید سعیدزاده افزود: «عملیات نوسازی این بزرگراه 79 کیلومتری در سال 2023 آغاز خواهد شد.» رجبعلی مرادف، رئیس اداره نگهداری بزرگراه یاوان نیز اعتبار مرحله نخست این طرح را 15.5 میلیون سامانی اعلام کرد و افزود بازسازی این بزرگراه در سه مرحله به انجام خواهد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما