معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۱۹

افزایش صادرات از مناطق توسعه صنعتی فناورانه مقدونیه شمالی

بر اساس داده‌های اداره آمار مقدونیه شمالی در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۲، صادرات از شرکت‌های مناطق توسعه صنعتی فناورانه به 2 میلیارد یورو رسید که بالاترین میزان در چهار سال گذشته است.

بر اساس داده‌های اداره آمار مقدونیه شمالی، در ماه جولای تقریباً ۱۰۰ شغل جدید در شرکت‌های مناطق توسعه صنعتی فناورانه، (Technological Industrial Development Zone)، ایجاد شده است. از ابتدای سال تا ماه جولای در شرکت‌های مستقر در این مناطق بیش از ۱۱۰۰ شغل جدید ایجاد شده است. بنابراین، تعداد کل کارکنان در ماه جولای در شرکت‌های این مناطق (TIDZ ) به ۱۵۰۸۵ نفر رسید که نسبت به ماه جولای سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته و نسبت به ماه جولای سال ۲۰۲۰، 14.5 درصد رشد داشته است.

این رشد حاصل سرمایه گذاری‌های انجام شده در سال گذشته است که پیش بینی می‌کند در سال های آینده بیش از ۲۷۰۰ شغل جدید ایجاد شود. در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۲، صادرات از TIDZ به 2 میلیارد یورو رسید که بالاترین میزان در چهار سال گذشته است. صادرات در بازه زمانی ژانویه تا جولای نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱، 13 درصد افزایش یافته است. این افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰، 77 درصد و به ترتیب 23 درصد و 47 درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ بوده است. این شرکت ها تنها در ماه جولای، 280 میلیون یورو صادرات داشته اند که ۲۵ درصد بیشتر از ماه جولای سال گذشته است. همچنین با 1.83 میلیارد یورو بیشترین میزان واردات در 7 ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه چهار سال گذشته به ثبت رسیده است. این میزان در مقایسه با واردات از ژانویه تا جولای سال ۲۰۲۱، چهار درصد بیشتر است. واردات ماهانه در TIDZ در ماه ژوئیه به 230 میلیون یورو رسید و تقریباً در همان سطح با ماه جولای سال ۲۰۲۱ است. حتی با وجود تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی، پیش بینی می‌شود این روند تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد و بر اساس برآوردها، صادرات از TIDZ ممکن است از رکورد سال گذشته ۳ میلیارد یورو در سال فراتر برود. این امر نشان می دهد که نقش مناطق آزاد اقتصادی در اقتصاد کشور مقدونیه شمالی بسیار مهم است.

بر اساس داده‌های اداره آمار کشور، شاخص تولید صنعتی در مقدونیه شمالی در ماه ژوئن سال  ۲۰۲۲ نسبت به ماه ژوئن سال۲۰۲۱ برابر با 100.9 است. تولیدات صنعتی در بخش معدن و سنگ معدن در ژوئن ۲۰۲۲ نسبت به ژوئن ۲۰۲۱ کاهش 4.1 درصدی داشته است، در حالیکه در بخش صنعت فرآوری 0.1 درصد و در بخش تأمین برق، گاز و بخار 10.1درصد افزایش داشته است. افزایش در بخش صنعت فرآوری، بیش از همه نتیجه افزایش تولید در بخش‌های تولید فرآورده‌های دارویی اساسی، تولید محصولات لاستیکی و محصولات از توده‌های پلاستیکی، تولید سایر محصولات معدنی غیرفلزی، تولید تجهیزات برقی، تولید ماشین آلات و دستگاه‌ها بوده است. بر اساس گروه‌های صنعتی اصلی، تولید در ژوئن ۲۰۲۲ نسبت به ژوئن ۲۰۲۱، در بخش انرژی 17.5 درصد، کالاهای سرمایه‌ای 7 درصد، کالاهای مصرفی بادوام 6.6 درصد و کالاهای مصرفی بی بادوام 0.3 درصد افزایش داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما