معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۶

برگزاری اولین اجلاس اقتصادی اسکوپیه

اسکوپیه پایتخت مقدونیه شمالی روز ۲۳ جون سال ۲۰۲۱ میزبان اولین اجلاس اقتصادی تحت عنوان "طلوع جدید: ایجاد پایه‌های ثبات و پیشرفت " بود.

اسکوپیه پایتخت مقدونیه شمالی روز ۲۳ جون سال ۲۰۲۱ میزبان اولین اجلاس اقتصادی تحت عنوان "طلوع جدید: ایجاد پایه‌های ثبات و پیشرفت در مقدونیه شمالی" بود.

زوران زائو نخست وزیر مقدونیه شمالی و ادی راما نخست وزیر آلبانی دو چهره اصلی این اجلاس در اسکوپیه بودند. وزرای امور خارجه ، اقتصاد و دارایی مقدونیه   و سفرای کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا مستقر در اسکوپیه نیز از دیگر حاضرین در اجلاس اقتصادی اسکوپیه بودند.

"مجمع اقتصادی دلفی" که بخاطر برگزاری اجلاس سالانه با حضور رهبران سیاسی و اقتصادی کشورهای منطقه و جهان در یونان شهرت دارد، با همکاری انجمن تجاری یونان در مقدونیه شمالی و با مشارکت شرکت های داخلی مقدونیه این اجلاس را برگزار نمود.

زوران زائو و ادی راما در این اجلاس ناامیدی خود را از اینکه اتحادیه اروپا بار دیگر به وعده‌های خود عمل نکرد، ابراز نمودند. زائو تصریح کرد که مشکل اصلی امروز خود اروپا است چون نتوانست راهی برای تضمین همگرایی مستحق منطقه بالکان غربی بیابد. اینکه ۲۶ عضو کشور اتحادیه اروپا نتوانسته اند از وتوی یک کشور عضو جلوگیری کنند مشکل خود اروپاست که خود اروپا آن را بوجود آورده است.

وی افزود ملت مقدونیه تنها نیست و به همراه ملت آلبانی راه مشترکی در پیش دارند. ما تسلیم نخواهیم شد چون ویژگی اصلی مشترک ما همان ارزشهای اروپایی است و در این مسیر کشورهای صربستان، مونته نگرو، کوزوو و بوسنی نیز هم مسیر مقدونیه و آلبانی هستند. ملت ها و دولتهای ما در قلب بالکان از روشهای اروپایی پیروی می‌کنند و با سرعت هر چه تمام در حال برداشتن موانع و مرزها با هدف تردد آزاد شهروندان و کالاها هستند. 

در بخش اقتصادی نیز، نخست وزیر مقدونیه شمالی در افتتاحیه این اجلاس خطاب به سرمایه گذاران خارجی و داخلی، از آنها خواست تا از امکانات موجود برای سرمایه گذاری در مقدونیه شمالی استفاده کنند. دولت مقدونیه در حال ایجاد فضای مناسب و مساوی برای فعالیت های اقتصادی سرمایه گذاران خارجی و داخلی است. اقتصاد مقدونیه در حال رشد است.به گفته وی، عضویت مقدونیه شمالی در ناتو به معنی ثبات، امنیت و فرصت عالی برای توسعه اقتصادی است.

نخست وزیر آلبانی نیز در سخنرانی خود در اجلاس اقتصادی اسکوپیه، با اشاره به عدم آغاز مذاکرات مقدونیه و آلبانی با اتحادیه اروپا تاکید کرد، این ما نیستیم که موفق نشده ایم، این اتفاق ناکامی خود اتحادیه اروپا است. وی افزود که ما همچنان بایستی در انتظار بمانیم، ولی با همین روش ادامه می دهیم و بر توانایی‌های خود تکیه خواهیم کرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما