معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

کمبود نیروی کار در مقدونیه و واردات کارگران خارجی

به گفته دولت مقدونیه، خروج جوانان از کشور باعث کمبود نیروی کار شده است و راه حل آن می‌تواند در واردات نیروی کار از کشورهای دیگر باشد.

دولت مقدونیه هر روز بر لزوم واردات نیروی کار از خارج از کشور تاکید می‌کند. به گفته دولت، خروج جوانان از کشور باعث کمبود نیروی کار شده است و راه حل آن می‌تواند در واردات نیروی کار از کشورهای دیگر باشد. آقای زوران کوچوفسکی، از آژانس کاریابی در خارج از کشور در خصوص اعلامیه‌های دولت برای واردات کارگر از خارج از کشور برای جبران کمبودی که در بازار کار مقدونیه به دلیل مهاجرت جمعیت ایجاد شده است، می‌گوید: واردات نیروی کار دشوار است، اگرچه به دلیل کمبود کارگر می‌تواند راه‌حلی کوتاه‌مدت باشد. وی تاکید می‌کند: آوردن نیروی کار از خارج از کشور به دلیل اسکان، غذا و سایر مسائل، در همان ابتدا به ازای هر کارگر، 2000 یورو هزینه دارد. باید برای او اقامت‌گاهی فراهم کنید که هزینه آن را به صورت ماهانه بپردازید، باید وسایل حمل و نقل را برای او فراهم کنید، باید نوعی ادغام در سیستم اجتماعی و بهداشتی مقدونیه را برای او فراهم کنید، زیرا او همیشه سالم نخواهد بود، گاهی اوقات بیمار هم خواهد شد و شما باید هزینه آن را بپردازید. به گفته وی، حتی در حال حاضر در مقدونیه نیروی کار خارجی زیادی وجود دارد، اما این امر به درستی تنظیم نشده است. وی معتقد است تنها با ویزای توریستی، ۳۵۰۰ نفر وارد مقدونیه شده‌اند و به صورت غیرقانونی کار می‌کنند. وی می‌گوید: افرادی از کوزوو نیز به دلیل حقوق بهتر به صورت هفتگی در مقدونیه کار می‌کنند، اما پس از اینکه شورای اتحادیه اروپا به سفر بدون ویزای دارندگان گذرنامه کوزوو چراغ سبز نشان داد، این افراد نیز برای کار به مقدونیه نخواهند آمد. لذا ما در بازار کار شکاف دیگری خواهیم داشت که قادر به پر کردن آن نخواهیم بود.

به گفته کوچوفسکی، این خطر وجود دارد که مقدونیه برای کارگران وارداتی، سکوی پرشی برای مهاجرت آنها به کشورهای اتحادیه اروپا باشد. چنین اتفاقی برای آلبانی افتاد، آلبانی نیروی کار از مصر وارد کرد و ۸۰ درصد آنها به کشور‌های اتحادیه اروپا رفتند، به همین دلیل آلبانی از سوی اتحادیه اروپا جریمه شد. از طرف دیگر، اتحادیه‌های کارگری و تشکل‌های حقوق کارگری مقدونیه شمالی می‌گویند که به جای فکر واردات نیروی کار، حقوق‌ها در کشور افزایش یابد و شرایط کار بهتر شود تا شهروندان به جای مهاجرت، در کشور خود بمانند. بیلیانا یووانوفسکا، مدیر سابق آژانس کار می‌گوید که به جز در ساخت‌و‌ساز بزرگراه‌ها، نیازی به واردات نیروی کار نیست. اگر مهاجرت مردم مقدونیه ادامه پیدا کند، کسی را نخواهیم داشت که در آن بزرگراه‌ها رانندگی کند. به گفته وی در رابطه با صنعت نساجی، اگر حقوقشان بیش از حداقل دستمزد باشد، کارگرانی حاضر به کار خواهند شد.

مندوح چورا، رئیس اتاق بازرگانی مقدونیه شمال غربی در یک کنفرانس خبری گفت که وضعیت بازار کار در مقدونیه بسیار نگران‌کننده است، زیرا جوانان ما به خارج از کشور می‌روند. اولویت دولت باید آزادسازی بازار کار با کشورهای منطقه باشد که البته هم اکنون با برخی کشورها آغاز شده است. ما می‌خواهیم که این کار در مورد کوزوو نیز انجام شود و موانع جذب نیروی کار از کشورهای دیگر برداشته شود. وی تاکید کرد: سهمیه‌های واردات نیروی کار حتی از آسیا باید افزایش یابد، زیرا در کشور، کمبود نیروی کار به ویژه در زمینه خدمات پذیرایی، گردشگری و ساخت‌و‌ساز وجود دارد.

فاتمیر بیتیچی، معاون نخست‌وزیر در امور اروپایی نیز چندی قبل اعلام کرد که مقدونیه شمالی در حال حاضر سالانه ۱۰ هزار کارگر کمبود دارد و بخش‌هایی که در معرض کمبود نیروی کار هستند، خدمات پذیرایی، گردشگری و ساخت‌و‌ساز می‌باشند. وی تاکید کرد که مشکل کمبود نیروی کار در کشور بیشتر به دلیل مهاجرت گسترده جمعیت در جستجوی شرایط بهتر و دستمزد بالاتر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. به گفته وی دولت قصد دارد این مشکل را از طریق آموزش بیشتر پتانسیل داخلی و از طریق واردات نیروی کار از خارج حل کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما