معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۲

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه نخست مرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رئیس هلدینگ «میراث عشایر»: تحریم‌ روسیه بر معدن کومتور تأثیر می‌گذارد

تنگیز بولتوروک، رئیس هلدینگ ملی «میراث عشایر» اشاره کرد که تحریم‌های غرب علیه روسیه بر استخراج طلا از معدن کومتور تأثیر می‌گذارد.

بولتوروک در نشست پارلمان گفت: «هم‌اکنون به دنبال مسیرهای جایگزین حمل‌ونقل هستیم. بعد از تحریم روسیه با مشکلاتی رو‌به‌رو شده‌ایم. مسیرهای ما به اروپا از طریق روسیه بوده است. اکنون باید با ایران همکاری کنیم. بیشتر مواد مورد نیاز از روسیه وارد می‌شود.» او همچنین گفت طبق برنامه‌ریزی در سال 2022 در معدن کومتور 17.6 تن طلا استخراج خواهد شد.

تأثیر بحران اوکراین بر اقتصاد قرقیزستان از دیدگاه بانک توسعه اوراسیا

بانک توسعه اوراسیا کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی قرقیزستان را به 1.1 درصد در سال 2022 پیش‌بینی می‌کند. در گزارش بررسی اقتصاد کلان این بانک آمده است: «برآورد اخیر ما در مقایسه با پیش‌بینی قبلی کاهش یافته است. کاهش فعالیت‌های اقتصادی در روسیه از طریق کانال‌های تجاری و حواله‌های ارسالی بر اقتصاد قرقیزستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.»

به گفته تحلیلگران این بانک، مصرف و سرمایه‌گذاری در قرقیزستان کاهش خواهد یافت. تحلیلگران می‌گویند در سال 2022 کمبود آب تولید را در بخش‌های کشاورزی و انرژی در قرقیزستان محدود می‌کند. سیاست‌های پولی، به گفته کارشناسان، با هدف مهار ریسک‌های تورمی تنظیم خواهد شد. سیاست بودجه‌ای، با توجه به درآمد معدن کومتور، مجال تحریک رشد اقتصادی را دارد.

بانک توسعه اوراسیا توضیح داد: «ما معتقدیم تولید طلا در سال 2022 کمی‌ کمتر از سال قبل خواهد بود. با این حال، این فرض از این پس با درجه بالایی از بی‌اطمینانی همراه است.»

افزون بر آن، بانک توسعه اوراسیا از بهبود رشد اقتصادی قرقیزستان در سال 2023 خبر می‌دهد. با تطبیق اقتصاد با وضعیت جدید، رشد اقتصادی این کشور در سال 2023 به 1.6 درصد خواهد رسید. یک پیش‌نیاز مهم، جهت‌دهی مجدد صادرکنندگان و کارگران مهاجر از قرقیزستان به بازارهای جدید است. این به نوبه خود به بهبود تقاضای مصرف‌کننده داخلی کمک می‌کند.

(خبرگزاری تازابک، 21 ژوییه 2022)

گفته‌های استاندار نارین در مورد توسعه معدن «ژتیم تو»

آلتین بک ارگشوف، نماینده تام‌الاختیار رئیس‌جمهور قرقیزستان در استان نارین در 31 ژوییه در دیدار با ساکنان منطقه الطباشی گفت توسعه معدن ژتیم-تو هم‌اکنون مطرح نیست. وی افزود: «معدن ژتیم‌تو ثروت مردم است و آن‌ها باید در مورد آن تصمیم‌ بگیرند.»

آلتین بک ارگشوف در ابتدای ژوییه به مقام استاندار منصوب شد. آکیلبیک جاپاروف، رئیس هیئت وزیران، از توان او در حل‌وفصل موضوع معادن ژتیم-تو ابراز اطمینان کرده است.

به گفته تنگیز بولتوروک، رئیس هلدینگ ملی میراث بزرگ عشایر، برای توسعه این معدن حداقل 2 میلیارد دلار نیاز است. معدن ژتیم تو (Zhetim-Too) در سال 1956 در استان نارین در منطقه‌ای به همین نام در نزدیکی مرز چین کشف شد. ذخایر سنگ آهن در منطقه‌ای به طول 70 و عرض 10 کیلومتر واقع شده است. ترکیب سنگ حاوی 15.4-46.3 درصد آهن است.

(رادیوی آزادی، 25 ژوییه 2022)

بانک ملی قرقیزستان عملیات بانکی با ارز خارجی را موقتاً محدود کرد

هیئت‌مدیره بانک ملی قرقیزستان مصوبه‌ای در مورد محدودیت موقت عملیات مبادله با ارز خارجی تصویب کرد. در این مصوبه که در تارنمای این بانک منتشر شده آمده است: «برای تضمین امنیت اقتصادی جمهوری قرقیزستان و با توجه به وضعیت نوظهور ژئوپلیتیکی در جهان، برای کمینه‌سازی پیامدها و خطرات نامطلوب و تأثیر آنها بر بازار مالی داخلی، هیئت‌مدیره بانک ملی قرقیزستان بر مبنای قوانین مربوطه جمهوری قرقیزستان، محدودیت‌هایی را در انجام عملیات بانکی با ارز خارجی به‌صورت موقت اعمال می‌نماید.»

این مصوبه بانک‌های تجاری را ملزم می‌کند که معاملات مبادله‌ای با صرافی را فقط یک‌بار در روز در حد سرمایه در گردش صرافی انجام دهند. این امر درباره ارزهای خارجی نقد و غیرنقد صدق می‌کند. همچنین بانک‌های تجاری موظف‌اند گزارش هفتگی معاملات خرید و فروش ارز نقد و غیرنقد را به بانک ملی ارائه کنند. این بانک‌ها همچنین موظف می‌شوند ماهانه اطلاعات معاملات خرید یا فروش نقد یا غیرنقد با صرافی‌ها را از آخرین روز کاری هر ماه به بانک ملی ارائه کنند.

بدین ترتیب، این قوانین موقت کار صرافی‌ها را محدود می‌کند. آنها از انجام معاملات ارزی با بانک‌های تجاری در طول روز به‌میزانی که در مجموع بیش از سرمایه در گردش دفتر باشد منع شدند. همچنین هنگام انجام معاملات ارزی باید اطلاعاتی را با امضای رئیس صرافی به بانک ارائه کنند. در این مصوبه آمده است: «در صورت تخلف از این مصوبه، در مورد بانک‌های تجاری و صرافی‌ها اقدامات لازم از جمله ابطال مجوز اعمال خواهد شد.»

(خبرگزاری 24 کی‌جی، 27 ژوییه 2022)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما