معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۶

افزایش روز افزون استفاده از کارت های بانکی در پرداخت هزینه‌های جاری در ترکیه

بر اساس این گزارش، استفاده از انواع کارتهای بانکی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی توسط شهروندان ترکیه در پرداخت هزینه‌های جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 85 درصد افزایش یافته است.

اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه (TOBB) در گزارشی تحلیلی به میزان استفاده از کارتهای بانکی از سوی شهروندان ترک در پرداخت هزینه‌های جاری و معیشتی پرداخت که اهم نکات آن به شرح ذیل می‌باشد.

بر اساس این گزارش، استفاده از انواع کارتهای بانکی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی توسط شهروندان ترک در پرداخت هزینه‌های جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 85 درصد افزایش یافته است.

استفاده از کارتهای بانکی در پرداخت هزینه‌های زندگی از ژوئن 2021 میلادی به دلیل گستردگی واکسیناسیون کرونا در کشور و بهبود زندگی اجتماعی  در مقایسه با سال 2020 میلادی 55 درصد افزایش یافت .

تجزیه و تحلیل استفاده از کارتهای بانکی در سه کشور ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، سوئد که رویکردهای متفاوتی در مبارزه با پاندمی‌کرونا داشتند در مقایسه با ترکیه نشان می دهد که از ژوئن سال 2021 میلادی تاکنون این کشور در خصوص استفاده از کارتهای بانکی نسبت به کشورهای مذکور دارای وضعیت مناسبتری بوده و سیر صعودی استفاده از چنین کارتهایی هم چنان در سه ماهه نخست سال 2022 میلادی نیز ادامه داشته است.

مقایسه سه ماهه نخست سال های 2021 و 2022 میلادی حاکی از آن است که دامنه تجارت الکترونیک در ترکیه 90 درصد افزایش داشته و این گستردگی منجر به افزایش 118 درصدی پرداختها از طریق کارت نقدی بانکی Debit Card و افزایش سه برابری کارتهای بدون تماس بانکی شده است. 

نرخ رشد تجارت الکترونیک در این کشور درسه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از 72 درصد به 90 درصد افزایش یافت که خود نشانگر ادامه روندی صعودی  در این رابطه است. شایان ذکر است در این مدت پرداختهای انجام شده با کارت های بانکی از سوی شرکت ها و موسسات تجاری 94 درصد افزایش داشته است.

میزان پرداختیها با استفاده از کارتهای بانکی در سال 2022 میلادی در مقایسه با سال قبل از آن در  کارت های بانکی نقدیDebit Card 62 درصد و کارت های بانکی اعتباری Cerdit Card 47 درصد افزایش داشته است. در طول شیوع بیماری کووید-19، کارت‌های نقدی بیشتر برای خریدهای بدون تماس و آنلاین مورد استفاده قرار گرفتند.

 بررسی استفاده از کارتهای بانکی در حوزه‌های مختلف صنفی نشان می دهد که استفاده از این کارتها پس از روند عادی سازی زندگی اجتماعی از می 2021 میلادی در تمامی‌بخش ها بوده به طوری که استفاده از کارت های مذکور در پرداخت هزینه سفر در سال 2021 میلادی نسبت به سال قبل از آن 116 درصد، پرداخت در بخش خوراک و آشامیدنی‌ها 81 درصد، پرداخت در بخش پوشاک 58 درصد افزایش یافته است.

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی استفاده از کارتهای بانکی در پرداخت هزینه‌های سفر و گردشگری 201 درصد و پرداخت هزینه‌های بخش خوراک و آشامیدنی 225 درصد افزایش یافت .

پاندمی‌کرونا و اعمال دستورالعمل ها و اخذ تدابیر لازم در خصوص مبارزه با کرونا در ترکیه همچون کشورهای دیگر سبب شد تا فعالیت بخش رستوران داری تا حد قابل توجهی کاهش یافته و استفاده از اینترنت در سفارشات و ارائه خدمات بیرون بر در بخش مواد غذایی تحول قابل توجهی در فعالیت بخش مواد غذایی درکشور ایجاد نماید. 

نکته قابل توجه این که پرداخت آنلاین با استفاده از کارتهای بانکی در پرداخت هزینه‌های جاری توسط شهروندان ترک از اوایل سال جاری میلادی رشد قابل توجهی داشته و باشتاب بیشتری در حال افزایش است .

افزایش روز افزون تعداد کارتهای بانکی در میان اقشار مختلف جامعه، وجود زیر ساخت قوی سیستم بانک بانکی در تامین هزینه‌های جاری در بخشهای مختلف صنفی از یک سو موجب حفظ پویایی افزایش پرداختها از طریق سیستم بانکی گشته و از سوی دیگر، موجب افزایش میزان توان مادی خانوار در تامین احتیاجات و پرداخت های جاری زندگی شده است .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما