معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

به رسمیت شناختن زعفران سافرانبولو، نخستین ادویه ترکیه از سوی اتحادیه اروپا

زعفران سافرانبولو : در 17 ژانویه 2024 (27 دی ماه 1402) ترکیه اعلام کرد که زعفران سافرانبولو Safranbolu Safranı این کشور در یک گام مهم برای صادرات کشاورزی ترکیه، به طور رسمی از سوی اتحادیه اروپا (EU) با نشان جغرافیایی به عنوان نام حفاظت شده مبدا (PDO) Protected Designation of Origin به رسمیت شناخته شده است. این اقدام به عنوان بخشی از تلاش های ترکیه برای تقویت حضور خود در بازار جهانی و سرمایه گذاری از پتانسیل کشاورزی خود صورت می‌گیرد.

آمار ماهانه تاسیس و ابطال ثبت شرکت ها در ترکیه

اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه ( TOBB ) آمار شرکت های به ثبت رسیده و بسته شده در ماه ژوئن سال جاری میلادی را به شرح ذیل اعلام نمود.

افزایش روز افزون استفاده از کارت های بانکی در پرداخت هزینه‌های جاری در ترکیه

بر اساس این گزارش، استفاده از انواع کارتهای بانکی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی توسط شهروندان ترکیه در پرداخت هزینه‌های جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 85 درصد افزایش یافته است.

بازیگران دولتی دیپلماسی اقتصادی ترکیه

دولت ترکیه در دهه 2000 برای برون‌رفت از وضعیت وخیم اقتصاد ، برنامه‌های مدونی برای ارتقای ساختار رقابتی کشور در جهت تضمین‌ رشد پایدار و صادرات تدوین کرد و توانست ترکیه را به یک کشور تولیدکننده و صادرکننده محصولات تبدیل نماید. تحقق این هدف طبیعتاً کار یک نهاد یا سازمان نبود، بلکه ارگان‌های مختلفی درگیر و مسئول پیشبرد این هدف بوده‌اند.

میزان سرمایه و تعداد شرکتهای تجاری خارجی در ترکیه

بر اساس آمار منتشر شده از سوی اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه ( TOBB) در بازه زمانی January الی June سال جاری میلادی تعداد 6 هزار و 179 شرکت با سرمایه خارجی در ترکیه به ثبت رسیده است . از این تعداد، 559 شرکت سهامی عام و 5 هزار و 620 شرکت نیز سهامی خاص می‌باشند.