معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶۱

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش وزیر اقتصاد کوبا به پارلمان در خصوص دامنه محدود اقدامات ضد تورمی دولت

 آقای آلخاندرو خیل معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد و برنامه ریزی کوبا اذعان کرد که اقدامات ضدتورمی انجام شده در کشور به دلیل نرخ پایین عرضه کالا و محصولات و نیز وجود انحراف، دامنه محدودی دارد. خیل در گزارشی به مجلس ملی کوبا در مورد وضعیت اقتصاد در نیمه اول سال جاری میلادی توضیح داد و اشاره کرد که در اواخر ماه ژوئن تورم انباشته شده به 13.4% رسید. وی خاطر نشان ساخت که تمهیدات اتخاذ شده برای مقابله با این وضعیت به نتایج مطلوبی نرسیده است. وی ادامه داد که اگرچه افزایش سطح عرضه برای مردم ضروری است اما باید اقدامات بیشتری در مناطق مختلف به منظور مبارزه با قیمت های بالا انجام شود. خیل اذعان داشت که در محاسبه تورم تعصباتی وجود دارد زیرا بر اساس قیمت رسمی محصولات است؛ در حالی که مردم اغلب در بازار غیررسمی‌با قیمت های بالاتر خرید می‌کنند. او به عنوان مثال بیان کرد که قیمت مواد غذایی به طور رسمی افزایش نیافته است اما اکثر مردم از این طریق خرید نمی‌کنند. با وجود این، وزیر اقتصاد تأکید کرد که دولت قیمت اقلام اساسی مانند آب، گاز، برق و مواد غذایی را کنترل می‌کند، هرچند که هزینه این اقلام و نیز سوخت در بازارهای بین المللی افزایش یافته است. معاون نخست وزیر همچنین بر لزوم تداوم مواجهه با کسری مالی برای ارتقای تعادل مالی بودجه دولت تأکید کرد زیرا از نظر وی این یکی از عوامل مؤثر بر تورم است. خیل گفت که بدون در نظر گرفتن این مورد مسئله حل نمی‌شود زیرا بر گردش پول بدون پشتوانه مولد دلالت دارد. او مجدداً تأکید کرد که کشور در جستجوی راه حل ها هرگز به اقدامات نئولیبرالیستی متوسل نخواهد شد اما باید اندازه بودجه را اصلاح کرد تا کارایی و بهره وری افزایش یابد.

رئیس جمهور کوبا: فعالیت ها برای افزایش تولید برق در جریان است

آقای میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا در اظهاراتی خطاب به نمایندگان مجلس ملی این کشور گفت که اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت انرژی برق در حال انجام است تا انرژی لازم برای بقیه اوقات سال تأمین شود. وی ادامه داد که اقدامات لازم برای تأمین منابع جهت تعمیرات و سرمایه گذاری بر روی منابع انرژی تجدیدپذیر نیز در حال پیگیری می‌باشد . وی خاطر نشان کرد که در ساعات اوج فشار بار باید مصرف مدیریت شود، سیستم های نگهدارنده باید تعمیر شوند تا خاموشی‌ها کنترل شده و تا آنجا که ممکن است باید انرژی را ذخیره کرد. وی اضافه کرد کسانی که قانون شکنی می‌کنند باید انضباط اجتماعی را رعایت کنند. وی بیان کرد که مردم ممکن است ناراحت باشند اما نباید در راستای اهداف دشمن پیش بروند و می‌بایست وحدت و مقاومت انقلابی خود را حفظ کنند. امپریالیسم آن چیزی نیست که بتواند مشکل انرژی کوبا را برطرف کند چرا که دلیل اصلی بروز کمبود انرژی در کشور، تحریم های ایالات متحده آمریکا است. دیاز کانل اضافه کرد که خاموشی‌ها در کوبا ممکن است به دلیل انتشار اخبار دروغی باشد که در کشور انتشار پیدا می‌کند. هنوز در دنیا بحران انرژی وجود دارد و قیمت برق تحت تأثیر افزایش قیمت نفت افزایش یافته است. وی اشاره کرد که وضعیت تولید انرژی کنونی در کشور نتیجه تحریم های آمریکا و شکاف در توزیع سوخت است این دو مسئله باعث شده کشور کمبود انرژی 400 مگاواتی داشته باشد.

تشریح آخرین وضعیت سرمایه گذاری خارجی در کوبا

 آقای رودریگو مالمیرکا وزیر تجارت و سرمایه­ گذاری خارجی کوبا در جلسه خود با نمایندگان کمیته امور اقتصادی مجلس ملی کشور اظهار داشت که در نیمه اول سال جاری میلادی (2022) 9 پروژه تجاری با سرمایه ­گذاری خارجی در کوبا پذیرفته شده است که یکی از آن­ها در منطقه توسعه ویژه اقتصادی ماریل می­ باشد. وی توضیح داد که این طرح­ها عمدتاً کوچک هستند و با سرمایه ­ای در حدود 20 میلیون دلار آمریکا و در بخش­هایی چون تولید غذا، معدن، صنعت، تجارت کلان، ساخت و ساز، فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور و بیوتکنولوژی می ­باشند. وی اضافه کرد که انجام پروژه­ها با مبلغ سرمایه پایین در چارچوب قواعد و دستورالعمل­های فرصت در کشور، یکی از خطوط و نقشه­ های راهی است که وزارت تجارت و سرمایه ­گذاری خارجی کوبا در راستای آن حرکت می­ کند و هدف اصلی از این طرح­ها نیز تحقق تجارت است که نهایتاً توسعه شهری را در پی دارد. وزیر تجارت خارجی کوبا بیان داشت که کسانی که سرمایه‌های خود را به کوبا می­ آورند با ریسک شخصی وارد شده ­اند اما وی این نکته را نیز یادآور شد که برخی از انواع تجارت که برای کشور حائز اهمیت باشد امکان حمایت از شرکاء در ارتباط با آن­ها وجود دارد. مالمیرکا گفت ابعاد مرتبط با برنامه "شراکت سرمایه خارجی در تجارت خصوصی" در حال تعریف می ­باشد جایی که کسب تجربه در آن می­ تواند آغاز شود. وی یادآور شد که کوبا در "ارائه دستورالعمل­های سرمایه­ گذاری خارجی در تجارت خرد و کلان" در حال پیشرفت است. آقای مالمیرکا در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که اکنون 57 پروژه سرمایه گذاری با هدف توانمندسازی اقتصادی کوبا در حال مذاکره می ­باشد که در طی یک سال می­ توانند انجام شوند. این طرح­ها سرمایه‌ای در حدود 5 میلیارد دلار را در خود جای داده اند.

راهبرد جدید کوبا برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های غیر مسری

 آقای خوزه آنخل پورتال وزیر بهداشت عمومی‌کوبا در نهمین جلسه مجلس ملی قانونگذاری کوبا گزارش داد که این کشور در حال اتخاذ راهبردی برای کنترل بیماری‌های غیرمسری از طریق جلوگیری و کاهش فاکتورهای خطرپذیری است. وی توضیح داد اقدامات اولیه از ابتدای امسال و همزمان با کنترل بهتر شیوع ویروس کرونا انجام شده است. این راهبرد با تأکید بر توانایی کشور بر پایه سیستم پزشک خانواده و برنامه پرستاری به پیش می رود. این برنامه بر پایه علم پزشکی رفتاری، آینده اقتصاد سلامت و راهکارهای سازمان سلامت پان آمریکایی قرار دارد. خوزه آنخل پورتال توضیح داد که در راستای این هدف، نوعی مدل سازمانی بر پایه مدیریت درمانگاهی بیماران با امراض مزمن و نیز کمک دارویی با تحقیق نوآورانه از صنعت ملی بیوتکنولوژیکی و دارویی که در بیمارستان‌ها قابل قبول باشد، اجرا می‌شود. برنامه ای که به پارلمان کوبا ارائه شده است کاهش استعمال تنباکو، استفاده از الکل و پرهیز از تغذیه ناسالم، کاهش کم تحرکی، افزایش مراقبت های درمانگاهی بازدارنده برای بیماری‌های قلبی و دیابت و جلوگیری و درمان سرطان را توصیه می‌کند. این برنامه جلوگیری از تصادفات رانندگی، تقویت خدمات سلامت روانی اجتماعی و مراجعه پیشگیرانه با مراجعه به پزشک خانواده و برنامه پرستاری را نیز در برمی‌گیرد . رئیس دستگاه سلامت عمومی‌کوبا عنوان کرد که شوراهای سلامت، شهرداری‌ها، شهرها و اجتماعات، امکان توسعه اقدامات سلامت محور را در سطح محلی به منظور ارتقاء سلامت جامعه به عنوان بخشی از راهبرد مدیریتی توسعه افزایش خواهند داد. وی ادامه داد که جلوگیری و درمان بیماری‌های غیر مسری نیازمند یک راهبرد جامع و فراتر از استفاده از داروها یا توسعه زیرساخت های بیمارستانی است چراکه بیش از هر چیز بر پیشگیری تمرکز دارد. بر اساس اعلام مقامات کوبایی، روزانه 197 نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌های غیرمسری در این کشور جان خود را از دست می دهند. آنخل پورتال در نهایت گفت: همانند بسیاری از کشورها بروز بیماری مسری کرونا باعث شد اندکی از بیماری‌های غیرمسری غافل شویم اما باید مجدداً بر این نوع بیماری‌ها متمرکز شد.

واکسن کوبائی سوبرانا پلاس تأییدیه استفاده اضطراری در بلاروس را دریافت کرد

 مرکز تخصص و آزمایش وزارت بهداشت بلاروس، استفاده اضطراری از واکسن تقویتی و یادآور سوبرانا پلاس ساخت مؤسسه واکسن سازی فینلای کوبا بر ضد کووید 19 را تایید نمود . بلاروس در واقع اولین کشوری است که موفق به ثبت این نوع واکسن در اروپا شده است. در این مراسم، دیمیتری ولادیمیروویچ مدیر مؤسسه بهداشتی بلاروس، خاطر نشان کرد که تاریخ ثبت این واکسن در کشورش به مناسبت روز ملی انقلاب کوبا به تاریخ 26 جولای درج شده است. او همچنین یکی از نسخه‌های گواهی تأیید واکسن را به اولگا جاکوبو رئیس مرکز دولتی کنترل داروها، وسایل و تجهیزات پزشکی کوبا موسوم به CECMED و دکتر ویسنته ورز رئیس مؤسسه واکسن Finlay توسعه دهنده واکسن یاد شده تحویل داد. در همین راستا،  دکتر ویسنته ورز به همه دست اندرکاران توسعه این دارو و همچنین کسانی که از بخش های مختلف امکان رسیدن سوبرانا پلاس به اروپا را فراهم کرده اند تبریک گفت. سند دوم نیز به نشانه گسترش روابط دوجانبه بین بلاروس و کوبا توسط سانتیاگو پرز سفیر کوبا در مینسک دریافت شد.

بیش از هفت میلیون کوبایی دوز تقویت کننده واکسن کووید 19 را دریافت کرده اند

وزارت بهداشت عمومی‌کوبا (MINSAP) گزارش داد بیش از 7440878 نفر از مردم این کشور دوز تقویتی ( چهارم ) واکسن کرونا را دریافت کرده اند. بر اساس گزارش ، 9977529 نفر کوبایی، 90.1 درصد از  کل جمعیت به طور کامل واکسینه و 3 دوز واکسن را دریافت کرده اند . پیشتر، 10683694 نفر از شهروندان حداقل یک دوز از واکسن خانگی را دریافت کرده بودند و 9419658 نفر دوز دوم و 9121161 نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را تزریق نموده بودند . کوبا در مجموع 39 میلیون و 220632 هزار  دوز واکسن سوبرانا 02، سوبرانا پلاس و عبدالا به مردم خود تزریق کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما