معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۸

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته چهارم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روند افزایش قیمت ها: به گزارش سازمان آمار اروپا یورو استات، به دلیل هزینه بالای مواد غذائی، حدود 42 درصد از کل هزینه‌های یک خانواده آلبانیایی صرف غذا و نوشیدنی‌های غیرالکلی می‌شود که این درصد در منطقه و اروپا بالاترین میزان می‌باشد. پس از آلبانی مقدونیه شمالی با 30.6 درصد و پس از آن بوسنی و هرزگوین با 29.5 درصد، مونته‌نگرو با 24.5 درصد و صربستان با 23.6 درصد قرار دارند. در حالیکه برای حوزه اتحادیه اروپا هزینه‌های مواد غذایی تنها 13 درصد است.

افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه کشاورزی: آلبن زوسی رئیس اتحادیه صنایع غذایی آلبانی گفت که قیمت مواد اولیه کشاورزی از جمله بذر و کود شیمیایی در سالجاری سه برابر شده است و نظر به کمبود مواد اولیه در فصل های پائیز و زمستان، پیش بینی می‌شود مجدداً قیمت این اقلام افزایش پیدا کند.

وی افزود علاوه بر اینکه قیمت مواد اولیه کشاورزی افزایش یافته، همچنین این کالاها کمیاب شده اند و با توجه به بحران جهانی مواد غذایی، لازم است دولت تمام تلاش خود را صورت دهد تا عوارض ناشی از این مشکلات به حداقل برسد. وی از دولت خواست تا مالیات بر ارزش افزوده کالاها (VAT) را برای مواد اولیه کشاورزی کاهش دهد و بخش کشاورزی از یارانه بیشتر در این زمینه برخوردار شود.

بهبود فضای کسب و کار: خانم دلینا ابراهیمآی وزیر امور اقتصادی و دارایی در سخنرانی در نشست انجمن سرمایه گذاران خارجی ( FIAA) تحت عنوان « وضعیت تجارت در آلبانی در سالهای 2021 و 2022» گفت دولت متعهد است که در جهت بهبود فضای کسب و کار در کشور گام بردارد و گزارش تحقیقی (FIAA) این تعهد را بطور دقیق آشکار می‌کند. از 138 توصیه این انجمن ، وزارت امور اقتصادی و دارایی 56 مورد آن را تاکنون اجرایی کرده و 65 توصیه دیگر در بخش فنی تحت بررسی قرار دارد. در سنوات اخیر فضای کسب و کار بهبود یافته و آمار سرمایه گذاری خارجی در کشور افزایش یافته است.

افزایش  شاخص اعتماد اقتصادی در ماه ژوئن: بنا به اعلام بانک مرکزی شاخص اعتماد اقتصادی در ماه ژوئن با 2 درصد افزایش به 109.8 واحد رسید. این رشد شاخص مرتبط با افزایش اعتماد در بخش های صنعت، ساختمان سازی و خدمات می‌باشد.

در این ماه شاخص اعتماد در بخش صنعت 8.1 واحد و در بخش ساختمان سازی 7.3 واحد نسبت به ماه گذشته رشد داشتند.

شایان ذکر است بانک مرکزی آلبانی گزارش تجزیه و تحلیل تجارت و مصرف کنندگان را از سال 2002 شروع کرده و این گزارش ها از یک تحلیل 4 ماهه به گزارش ماهانه تبدیل شده است.

کاهش29 درصدی سود بخش بانکی: بانک مرکزی آلبانی اعلام کرد علیرغم رشد کم سود بخش بانکی در 5 ماهه اول سالجاری که به 5.64 میلیارد لک بالغ شده، این مقدار سود نسبت به دوره مشابه سال قبل 29% کاهش نشان می دهد.

به غیر از دوران رکود سال 2020 به دلیل همه گیری کرونا، سود بخش بانکی 5 ماهه اول سالجاری نسبت به سال 2016 پائین ترین سطح را نمایان ساخته است. از سوی دیگر کاهش سود بخش بانکی این ایده را می دهد که بخش بانکی با چالش هایی مواجه شده که دلیل اصلی آن افزایش سریع تورم در کشور است.

آمارها نشان می دهد که سود بخش بانکی آلبانی از تورم، کاهش مصرف عمومی، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی تاثیر پذیرفته است.

کاهش قابل توجه جریان آب در نیروگاه آبی فیرزا به علت خشکسالی: سازمان برق آلبانی اعلام کرد به دلیل کمبود بارش، آب در رودخانه‌ها کم شده و به همین دلیل سطح سد نیروگاه‌های آبی پائین آمده است. این سازمان از شهروندان خواست در مصرف برق صرفه جویی کنند. طبق اعلام این سازمان افزایش دما باعث افزایش مصرف برق در کشور شده است.

سازمان برق از ماه ژانویه تا ماه می 2022، 145 میلیون یورو برق از خارج خریداری کرده است.

یک سال پیش و در طول ماه‌های تابستان تمام ذخایر آب و انرژی سد رودخانه درین به امید شروع بارندگی استفاده شد، اما فصل زمستان گذشته آلبانی خشک بود و این امر باعث سخت تر شدن اوضاع و افزایش هزینه‌های دولت برای خرید انرژی شد.

 افتتاح خط هوایی تیرانا- پاریس : ایرفرانس اعلام کرد که از هفته آینده پروازهای تیرانا- پاریس بصورت دو بار در هفته ( روزهای سه شنبه و شنبه) آغاز و ارتباط هوایی بین فرودگاه بین المللی شارل دوگل پاریس و فرودگاه بین المللی مادر ترزا تیرانا برقرار خواهد شد.

در همین رابطه وزیر زیرساخت و انرژی آلبانی در مراسمی در فرودگاه مادر ترزا گفت: این یک اقدام درست و به موقع بود و سرمایه گذاری زیادی در بخش دیجیتالی در فرودگاه تیرانا صورت گرفته تا بتوانیم از خدمات خطوط هوایی معتبر اروپایی بهره مند شویم. وی همچنین عنوان داشت در 5 ماهه اول سالجاری 13 هزار پرواز از فرودگاه تیرانا صورت گرفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما