معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

اهم اخبار تحولات اقتصادی ترکیه حوزه شرق دریای سیاه در تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت، ماهی سالمون طرابوزان در حال برند جهانی شدن است.

صافت کالیونجو، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت: 2273 تن ماهی سالمون ترکیه در 5 ماه اول سال 2022 ، از این منطقه به 10 کشور صادر شده است. صافت کالیونجو با بیان اینکه از این صادرات 16 میلیون و 150 هزار و 72 دلار به دست آمده است، گفت: بیشترین صادرات به فدراسیون روسیه، ویتنام و جمهوری خلق چین صورت گرفته است. وی با اشاره به اینکه 8 میلیون و 533 هزار و 953 دلار به روسیه صادر شده است، گفت: بعد از روسیه، ویتنام با 3 میلیون و 498 هزار و 55 دلار و جمهوری خلق چین با یک میلیون و 135 هزار و 318 دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین از منطقه ما به کشورهای ژاپن، کانادا، بلاروس، ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی، گرجستان و تایلند، سالمون ترکیه صادر می‌شود. (گونه باکیش – 13 ژوئن)

 رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان دوباره به اهمیت جزیره سرمایه گذاری اشاره کرد

سوآت حاج صالح اوغلو، رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان با تاکید بر اهمیت جزیره سرمایه گذاری در طرابزون  و توجه به هزینه‌های بالای سرمایه گذاری در منطقه صنعتی گفت، با یک سوم هزینه زمین در مناطق صنعتی می‌توان جزیره سرمایه گذاری را ایجاد کرد. همچنین در راستای بخش های مشخص شده از طرف وزارتخانه، برای آینده کشورمان باید صادرات خود را به سمت محصولات با فناوری متوسط و پیشرفته سوق دهیم.

رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان اطلاعاتی در مورد پیشرفت پروژه منطقه صنعتی جزیره سرمایه‌گذاری که در اتاق تجارت انجام شده است، ارائه داد و گفت: مجموع مساحت تخصیصی منطقه صنعتی جزیره سرمایه‌گذاری طرابوزان، مصوب ریاست جمهوری تقریبا 277 هکتار است. در اینجا مساحتی بالغ بر 220 هزار متر مربع از سطح دریا پر خواهد شد. مساحت کل پروژه 1 میلیون و 888 هزار متر مربع است. در وهله اول در اندازه‌های 10000 متر مربعی پروژه شروع خواهد شد و سهم این طرح در اشتغال 28 هزار نفر پیش بینی شده است. (گونه باکیش – 14 ژوئن)

رئیس اتاق مشاوران و سازندگان املاک طرابوزان گفت، تجمع بیشتر خارجیان در استان طرابوزان، در شهرستان یومرا می‌باشد

آیهان تافلان، رئیس اتاق مشاوران و سازندگان املاک طرابوزان گفت، در صورتی که به منطقه طرابوزان نگاه کنیم، افرادی که از خاورمیانه آمده اند، واحد مسکونی خریداری کرده و همچنین اطرافیان و آشنایان خود را ترغیب به خرید خانه کرده اند. بطوریکه در استان طرابوزان تجمع بیشتر خارجیان در شهرستان یومرا می‌باشد. (گونه باکیش – 16 ژوئن)

 شرکت Ferrero برای 6امین بار ، برترین صادر کننده حوزه فندق و فرآورده‌های آن شد.

مجمع صادرکنندگان ترکیه در مراسم جایزه مجمع عمومی عادی و برترین صادرکنندگان که برای بیست و نهمین بار برگزار شد، 1000 صادر کننده اول ترکیه معرفی شد. در مراسمی‌که به میزبانی اسماعیل گوله، رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه و با حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول برگزار شد، شرکت Ferrero در بخش فندق و فرآوری‌های آن امسال نیز مانند سالهای قبل برترین صادرات این حوزه بوده است. شرکت Ferrero از سال 2016 به عنوان پیشرو در صادرات فندق و فرآوری‌های آن بوده و در طرابوزان مقیم می‌باشد. بامسی آکین مدیر کل شرکت Ferrero جایزه اول را از مصطفی وارانک وزیر صنعت و فناوری دریافت کرد. (گونه باکیش – 16 ژوئن)

عربستان ممنوعیت سفر شهروندان خود به ترکیه را لغو کرد.

مقامات عربستان سعودی از لغو ممنوعیت سفر به 4 کشور از جمله ترکیه خبر دادند. خبرگزاری رسمی عربستان به نقل از یک منبع رسمی در وزارت کشور اعلام کرد که با توجه به برداشته شدن ممنوعیت سفر ناشی از ویروس کرونا در سطح جهان، مقرر شد ممنوعیت سفر مستقیم و غیر مستقیم شهروندان سعودی به 4 کشور لغو شود. این کشور‌ها شامل ترکیه، اتیوپی، ویتنام و هند  است. این تصمیم دو روز قبل از سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به ترکیه گرفته شده است، جایی که وی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار خواهد کرد. عربستان بعد از ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد در کنسولگری این کشور در استانبول، به شهروندانش اعلام کرد که به ترکیه سفر نکنند. (گونه باکیش – 21 ژوئن)

 نماینده مجلس ریزه از حزب عدالت و توسعه گفت، قانون چای در دستور کار مجلس قرار گرفت و به شکل جامع در حال بررسی است.

قانون چای که سال ها برای حمایت از تولیدکننده چای و صنعت چای بارها مورد بررسی قرار گرفته، و نتوانسته بود وارد مجلس شود، بالاخره وارد مجلس شد.

حزب عدالت و توسعه پیشنهاد خود را به ریاست مجلس ترکیه ارائه داد در آن پیشنهاد اصلاحیه ای در قانون چای پیش بینی شده است که شامل تولید چای و اعلام قیمت چای وجود دارد. حیاتی یازیجی، نماینده مجلس ریزه و معاون حزب عدالت و توسعه که این پیشنهاد را امضا کرده، گفت: هدف ما این است، با تصویب این پیشنهاد در نتیجه کمک های ارزنده ای که در مجلس ملی ترکیه انجام می‌شود، حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، تقویت جایگاه چای در اقتصاد ترکیه، افزایش سهم آن در بازارهای خارجی و تبدیل چای ترک به یک برند جهانی بدست بیاد. یازیجی با بیان اینکه قانون چای به شکل نهایی به مجلس آورده شده است، گفت: در نتیجه سال ها تلاش، قانون چای که مورد قبول همه سازمان‌های مردم نهاد و تولیدکنندگان چای است، به مجلس آورده شده است. (گونه باکیش – 22 ژوئن)

 کسب در آمد 3.5 میلیون دلاری ریزه از صادرات چای در 5 ماه

احمد حمدی گوردوغان، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت که 35 درصد از صادرات 5 ماهه چای ترکیه در استان ریزه انجام گرفته است. گوردوغان با بیان اینکه در بازه زمانی ژانویه تا می 1296 تن چای از این استان صادر شده است، اظهار داشت: از فروش خارجی چای مذکور 3 میلیون و 483 هزار و 969 دلار به دست آمده است. وی در ادامه گفت، کشورهای بلژیک، اوکراین و آلمان بیشترین فروش خارجی را داشتند که از استان طرابوزان 2 میلیون و 139 هزار و 843 دلار به بلژیک، 317 هزار و 23 دلار به اوکراین و 195 هزار و 18 دلار به آلمان فروخته شد. گوردوغان با تاکید بر اینکه چای یک محصول صادراتی مهم برای شهر، منطقه و کشور است، اظهار داشت: معتقدند صادرات امسال با ارقام بسیار خوبی تکمیل خواهد شد. (گونه باکیش – 23 ژوئن)

معاون اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت، صادرات حلزون به 1.1 میلیون دلار رسید.

احمد حمدی گوردوغان، معاون اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت: در 5 ماه امسال 223 تن حلزون دریایی صادر شده است. گوردوغان با بیان اینکه از فروش خارجی مذکور یک میلیون و 117 هزار و 820 دلار به دست آمده است، گفت: بیشتر صادرات به 4 کشور صورت گرفته است. از این صادرات 458 هزار و 818 دلار به کره جنوبی و پس از آن 302 هزار و 70 دلار به جمهوری خلق چین، 287 هزار و 950 دلار به تایوان و 68 هزار و 982 دلار به ژاپن صورت گرفته است. (گونه باکیش – 24 ژوئن)

 دانشگاه کارادنیز تکنیک با دانشگاه نوسا پوترا پروتکل همکاری امضا کرد.

ایجاد رابطه آموزشی و همکاری ویژه بین دانشگاه کارادنیز تکنیک و دانشگاه نوسا پوترا به منظور توسعه پیوندهای دانشگاهی و غنی سازی درک فرهنگی دو کشور مربوطه؛ ترویج تبادل تحقیقات مشترک و سایر پیشرفت‌های آموزشی در بین کارکنان دانشگاهی، پروتکلی امضا شد تا اطمینان حاصل شود که دانشجویان در دوره‌های آموزشی دانشگاه میزبان برای دریافت واحد درسی متناسب با مدارک تحصیلی در دانشگاه اصلی خود بتوانند ثبت نام ‌کنند.

تبادل دانشجو برای تسهیل تحرک بین المللی، تبادل کارکنان دانشگاهی، دستیاران پژوهشی و دانشجویان فارغ التحصیل برای سخنرانی، مطالعه و تحقیقات پیشرفته، همکاری در تدریس و همچنین تحقیقات علمی و فناوری، تبادل متقابل مواد آموزشی و سایر دانش های فنی و علمی، دارای گواهی یا حصول اطمینان از همکاری در پروژه‌های آموزشی برای حوزه‌های معین توسعه، از جمله دوره‌های بدون گواهی، ایجاد برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت فشرده و تابستانی در خارج از کشور، اجرای مقررات انتقال از جمله شناسایی واحدهای درسی قبلی، توسعه دوره‌های مضاعف. دیپلم و برنامه‌های مشترک دیپلم از جمله موضوعاتی بودند که در این پروتکل همکاری امضا شده است. ( کوزی اکسپرس– 5 جولای)

 هدف گذاری برای درآمد 2 میلیون لیری ماهیانه از بخش گردشگری سلامت در دانشگاه فارابی طرابوزان

بیمارستان فارابی دانشگاه کارادنیز تکنیک کارمزد فاکتور دریافتی از سازمان تامین اجتماعی را از 16 میلیون به 40 میلیون لیر افزایش داد. هدف افزایش  درآمد حاصل از گردشگری سلامت به 2 میلیون لیر در ماه و افزایش میزان پذیرش  بیماران به بیش از 500 نفر می‌باشد. رئیس بیمارستان فارابی دانشگاه کارادنیز تکنیک اظهار داشت: بیمارانی از آسیای مرکزی، آفریقا، بالکان، خاورمیانه و شبه جزیره عربستان به ویژه گرجستان و آذربایجان مورد پذیرش می‌شوند و این باعث فراهم شدن ورود ارز به طرابزون  و اقتصاد کشور می‌شود. (گونه باکیش – 6 جولای)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما