معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۲

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه دوم تیر 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بررسی ممنوعیت خروج ارز از قرقیزستان در هیئت وزیران

سخنگوی بانک ملی قرقیزستان در نشست خبری گفت: «هیئت وزیران لایحه ممنوعیت خروج ارز از کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.» به گفته وی، در صورت نیاز به اعمال چنین محدودیتی هیئت وزیران در این باره تصمیم خواهد گرفت. وی افزود: «به دلیل شرایط ژئوپلیتیک و وضعیت روسیه که از شرکای اصلی تجاری قرقیزستان است، سرازیر شدن دلار غیرنقد و روبل را شاهد هستیم و به همین دلیل بازار قرقیزستان با کمبود دلار نقد مواجه است.» به گفته وی، تنظیم‌کننده مالی از آغاز سال 2022 نزدیک به 190 میلیون دلار ارز خریده است تا نوسان نرخ ارز را کنترل کند.

(منبع: خبر کی جی، 5 ژوییه 2022)

کشورهای اصلی سرمایه‌گذار در قرقیزستان

کمیته ملی آمار قرقیزستان گزارش داد: کشورهای اصلی سرمایه‌گذار در قرقیزستان از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲ عبارت‌اند از چین (۲۷.۱ درصد از کل سرمایه‌گذاری خارجی)، کانادا (۱۱.۴ درصد)، هلند (۸.۸ درصد)، انگلیس (۷.۴ درصد)، ترکیه (۷.۲ درصد). سرمایه‌گذاری چین عمدتاً در شرکت‌های تولیدی (عمدتاً در تولید فلزات و محصولات فلزی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی)، معدن و تجارت عمده و خرده‌فروشی، کانادا در شرکت‌های تولیدی (تولید فلزات و محصولات فلزی) و اکتشاف زمین‌شناسی، هلند در بخش اطلاعات و ارتباطات، واسطه‌گری مالی و بیمه و همچنین شرکت‌های تولیدی (تولید محصولات غذایی، از جمله نوشیدنی)، بریتانیا در شرکت‌های معدن و اکتشاف زمین‌شناسی و سرمایه‌گذاری ترکیه در شرکت‌های معدن، صنایع تولیدی (عمدتاً در تولید محصولات غذایی از جمله نوشیدنی، محصولات لاستیکی و پلاستیکی) و همچنین تجارت عمده و خرده‌فروشی به انجام رسیده است.

(منبع: خبرگزاری تازابک، ۵ ژوییه ۲۰۲۲)

دستور رئیس‌جمهور قرقیزستان برای ساماندهی راهگذرهای ترانزیتی سبز

صادیر جاپاروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان فرمان «راه‌اندازی سامانه یکپارچه راهگذرهای دیجیتال سبز ترانزیتی از طریق خاک جمهوری قرقیزستان به کشورهای ثالث» را امضا کرد. این خبر را دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست‌جمهوری این کشور در روز ۲۱ تیر 1401 اعلام کرد. برای توسعه راهگذرهای ترانزیتی مقرر شد با نوسازی پاسگاه‌ها و محل‌های بارگیری مجدد و نگهداری کالاهای ترانزیتی، ترانزیت کالا از خاک قرقیزستان تسریع شود. رئیس‌جمهور این کشور همچنین دستور داد دیجیتالی‌سازی فرآیندهای مؤثر بر جابجایی کالاهای ترانزیتی تسریع و همچنین سامانه‌ای برای ارائه راهگذرهای ترانزیتی سبز دیجیتال ایجاد شود. وزارت حمل‌و‌نقل و ارتباطات، وزارت توسعه دیجیتال، وزارت کشاورزی، اداره دولتی خدمات گمرکی و سازمان مرزبانی کمیته امنیت ملی مسئول اجرای سامانه یکپارچه برای ارائه راهگذرهای ترانزیتی‌اند. رئیس‌جمهور به هیئت وزیران دستور داد در مدت 2 ماه برنامه‌ای را برای معرفی راهگذرهای ترانزیتی تهیه و تصویب کند. همچنین هیئت وزیران موظف شد تا 31 اوت 2022 فهرستی از ایستگاه‌های بازرسی را که از طریق راهگذرهای ترانزیتی سبز دیجیتال فعالیت می‌کنند تعیین کند. افزون بر آن، هیئت وزیران قرقیزستان باید تا 15 سپتامبر 2022 سامانه‌ای را برای ارائه راهگذرهای ترانزیتی به کشورهای ثالث راه‌اندازی کند.

تصویب برنامه «اقدام ضدبحران» در قرقیزستان برای تأمین ثبات اقتصادی و امنیت غذایی

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، جلسه کمیته ضدبحران قرقیزستان برای پاسخگویی سریع به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی با حضور عاقل‌بیک جاپاروف، نخست‌وزیر این کشور برگزار شد. جاپاروف در این نشست گفت: «در ماه مارس 2022 برنامه اقدام ضدبحران هیئت دولت را تصویب کردیم. این سند با هدف تضمین امنیت غذایی و ثبات بودجه دولت، جذب سرمایه‌گذاری، افزایش گردش مالی و همچنین حمایت از مردم و مشاغل در مواجهه با اثرات منفی وضعیت اقتصاد جهانی تنظیم شده است.»

نخست‌وزیر قرقیزستان به رؤسای وزارت‌خانه‌ها و ادارات دستور داد که فعالیت خود را در حوزه‌های اولویت‌دار افزایش دهند. به عنوان بخشی از اجرای طرح ضدبحران، اختصاص 1.5 میلیارد صوم از بودجه دولت برای خرید بذر محصولات کشاورزی، واردات داروهای ضروری بدون ثبت به قلمرو قرقیزستان، کانال‌های فروش محصولات با اهمیت اجتماعی برای شهروندان کم‌درآمد به‌منظور ارائه کمک بشردوستانه به گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی، سازوکار تأمین مالی چرخشی خرید محصولات مهم اجتماعی، تنظیم دستمزد کارگران در حوزه اجتماعی با در نظر گرفتن افزایش دستمزد از 1 آوریل 2022، اصلاح و ایجاد پارامترهای جدید مسکن در چارچوب برنامه «خانه من: 2026-2021»، افزایش سهمیه کارگران مهاجران به کره جنوبی (1800 نفر) و بهینه‌سازی هزینه‌های کشور از موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما