معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

چشم انداز اقتصادی جمهوری فدرال نیجریه در سال 2022

برگردان مطلب منتشره در سایت آگوستو دات کام در خصوص چشم انداز اقتصادی جمهوری فدرال نیجریه در زمینه‌های مختلف از جمله نفت خام، واکسیناسیون، امور مالی، کسب و کار و .... به شرح زیر ارائه می گردد.

کووید19

  • واکسیناسیون‌های انبوه، امیکرون و انواع جدیدتر که ممکن است باعث بیماری خفیف تر شوند اما با نرخ عفونت بالاتر منجر به ایمنی جمعی می‌شوند.
  • مشکلات زنجیره تامین باید کاهش یابد و به گفته صندوق بین المللی پول، تولید واقعی جهان در سال 2022 حدود 5 درصد رشد خواهد کرد که منجر به افزایش تقاضا برای نفت خام خواهد شد.

بازار جهانی نفت خام

  • تقاضای جهانی نفت خام از حدود 96 میلیون بشکه در روز در سال 2021 به حدود 100 میلیون بشکه در روز در سال 2022 افزایش خواهد یافت.
  • پایبندی به سهمیه اوپک پلاس همچنان مهم خواهد بود و در صورت وجود، میانگین قیمت نفت برنت و بانی لایت حدود 75 دلار آمریکا در هر بشکه در مقایسه با 70 دلار در هر بشکه در سال 2021 خواهد بود.

بخش خارجی

  • با نرخ تولید 1.8 میلیون بشکه در روز و قیمت متوسط 75 دلار آمریکا در هر بشکه، درآمد صادرات نفت و گاز در سال 2022 حدود 50 میلیارد دلار در مقایسه با 43 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد بود.
  • بعید است که CBN استراتژی مدیریت نرخ ارز خود را در سال 2022 تغییر دهد، بنابراین حق بیمه بازار موازی حدود 40 درصد بر نرخ رسمی ارز همچنان وجود خواهد داشت.
  • این بدان معنی است که سرمایه گذاران خارجی از آوردن پول جدید با نرخ رسمی محتاط خواهند بود، بنابراین سرمایه گذاری خالص خارجی منبع قابل توجهی برای ورود دلار به نیجریه در سال 2022 نخواهد بود.

 

نرخ تبدیل

  • بعید است که بانک مرکزی اجازه کاهش قابل توجه ارزش پول را در سال انتخاباتی و سالی که در آن درآمد صادرات نفت و گاز احتمالاً حدود 15 درصد افزایش می یابد، بدهد. بنابراین، ما معتقدیم که نرخ ارز رسمی NGN/USD در پایان سال 2022 حدود 430 ₦/1 دلار خواهد بود.
  • اختلاف نزدیک به 10 درصدی بین تورم NGN و تورم دلار همچنان بر نرخ ارز بازار موازی فشار خواهد آورد . با این حال، CBN ممکن است با تزریق مقداری USD به بازار موازی، تأثیر این امر را کاهش دهد. ما انتظار داریم NGN/USD در بازار موازی در پایان سال 2022 حدود 610 ₦/1 دلار باشد.

امور مالی FGN

  • تخمین می زنیم که وجه نقد حاصل از همه این منابع در سال 2022 به 13 تریلیون نایرا در مقایسه با هزینه برنامه ریزی شده FGN به 17 تریلیون نایرا اضافه می‌شود.
  • مخارج FGN، مانند سال های گذشته، با مقدار کل پول نقدی که می‌تواند از این منابع جمع آوری کند، محدود می‌شود. بنابراین، FGN بیشتر مخارج اجباری خود (بهره وام، نقل و انتقالات قانونی و حقوق و دستمزد و مستمری) را به مبلغ حدود 10 تریلیون نایرا پرداخت خواهد کرد که باقیمانده آن حدود 3 تریلیون نایرا است.
  • بخش عمده یا حدود 2.1 تریلیون نایرا از وجه نقد باقیمانده به مخارج سرمایه ای اختصاص خواهد یافت. با این حال، این مبلغ به اضافه 1.0 تریلیون نایرا دیگر که ایالات متحده خرج خواهند کرد، حدود 1.6 درصد از تولید ناخالص داخلی اسمی خواهد بود که به نظر ما، بعید است که رشد اقتصادی قابل توجهی را تحریک کند.
  • تهاجمی ترین برآورد ما از درآمد FGN در سال 2022 حدود 5 تریلیون نایرا است. این بدان معناست که FGN برای تأمین مالی هزینه‌های کل 13 تریلیون نایرا باید حدود 8 تریلیون نایرا وام بگیرد. ما تخمین می زنیم که FGN حدود 5 میلیارد دلار آمریکا به صورت ارز خارجی (FCY) در سال 2022 (2.1 تریلیون نایرا) وام خواهد گرفت و مابقی وام به ارز محلی (LCY) خواهد بود.این امر وام های FCY را به حدود 44 میلیارد دلار آمریکا و وام های LCY را به حدود 43 تریلیون ₦ افزایش می دهد. بنابراین وام‌های LCY حدود 860 درصد از درآمد FGN در مقایسه با میانگین حدود 200 درصد برای دولت‌های مرکزی اقتصادهای کلیدی در جنوب صحرای آفریقا خواهد بود. با استفاده از تهاجمی‌ترین تخمین‌های درآمدی ما، پرداخت‌های بهره حدوداً 4.7 تریلیون ₦ تقریباً 100٪ درآمد FGN خواهد بود.

پول و بانک

  • میانگین تورم برای سال 2022 بالاتر از میانگین بلندمدت (ده ساله) 12 درصد خواهد بود اما کمتر از میانگین 17 درصد در سال 2021 خواهد بود.شکاف بین تقاضا و عرضه کالاها و خدمات همچنان به فشار صعودی بر تورم ادامه خواهد داد در حالی که بهبود عرضه دلار کاهش ارزش ارز و در نتیجه تورم وارداتی را تعدیل خواهد کرد.
  • بانک مرکری به مدیریت نرخ بهره نایرا ادامه خواهد داد. بنابراین، ما معتقدیم که بازدهی اسناد خزانه یک ساله FGN در سال 2022 زیر نرخ تورم باقی خواهد ماند.
  • این بازده واقعی منفی باعث افزایش تقاضای سفته بازی برای ارز خارجی (FX) می‌شود. در سال 2021، پس انداز کنندگان به طور متوسط بازدهی 7 درصدی از اوراق بهادار FGN یک ساله به دست آوردند، اما کسانی که به دلار رفتند، با افزایش نرخ ارز از 470 ₦/1 دلار به 563 ₦/1 دلار در بازار موازی، سود 20 درصدی کسب کردند.
  • نرخ بهره دلار آمریکا که با بازده اوراق قرضه 10 ساله USD FGN اندازه گیری می‌شود در سال 2021 به طور متوسط 7.1% در مقایسه با 1.4% اوراق صادر شده توسط دولت ایالات متحده بود.این به معنای حق بیمه ریسک کشور 5.7٪ در اوراق قرضه FGN است. حق بیمه ای که FGN در این دوره نسبت به دولت ایالات متحده می‌پردازد معمولاً 400-600 امتیاز پایه است. ما انتظار داریم که این حق بیمه در سال 2022 حدود 500 امتیاز پایه باشد. عدم اطمینان در مورد انتخابات 2023 فشار صعودی را بر این حق بیمه وارد می‌کند، اما این باید با بهبود درآمدهای صادرات نفت و گاز تعدیل شود. در واقع، مجموع ورودی‌های FX به نیجریه در سال 2022 حدود 90 میلیارد دلار در مقایسه با بدهی پیش‌بینی‌شده FCY به مبلغ 44 میلیارد دلار در پایان سال 2022 خواهد بود. این بدان معناست که نیجریه برای انحلال بدهی‌های FCY خود تنها به 6 ماه ورودی دلار نیاز دارد. بنابراین ما بر این باوریم که نیجریه به راحتی به تعهدات دلاری خود عمل خواهد کرد- حداقل در کوتاه مدت.
  • در پایان سال 2021، میزان ذخیره نقدی اجباری (CRR) بانک ها حدود 35 درصد از سپرده‌های LCY بود. از نظر تاریخی، ذخایر نقدی بین 5 تا 10 درصد سپرده‌های LCY بوده است. در غنا و کنیا، آنها در حال حاضر به ترتیب 8٪ و 4.25٪ از سپرده‌های LCY هستند.

علاوه بر این CRR اجباری، بانک‌های نیجریه دارای «قبض‌های ویژه» صادر شده توسط بانک مرکزی هستند که سود آن 0.5 درصد در سال است. این «صورت‌حساب‌های ویژه» به راحتی قابل تبدیل به پول نقد نیستند و در اصل، ذخایر نقدی بهره‌دار هستند. ما تخمین می زنیم که ذخایر نقدی (شامل ذخایر نقدی دارای بهره) حدود 50٪ از سپرده‌های LCY در پایان سال 2021 بود. ما معتقد نیستیم که بانک مرکزی این نسبت را به میزان قابل توجهی در سال 2022 کاهش دهد، زیرا همچنان این نسبت را به عنوان ابزار اصلی برای حفظ نرخ‌های ارز "ثبات" می‌داند.

کسب و کار

  • ما رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 3-4 درصد را در سال 2022 پیش بینی می‌کنیم که عمدتاً توسط بخش های خدمات، تولید و نفت و گاز هدایت می‌شود. بخش خدمات مالی به دلیل مقررات منفی - بالاتر از CRR طبیعی و نرخ های بهره واقعی منفی - تا حد زیادی به ضرر خود ادامه خواهد داد.
  • در سال 2022، کسب و کارها باید فروش اسمی خود را حدود 15 درصد افزایش دهند تا با تورم همگام شوند. این برای بسیاری دشوار خواهد بود زیرا دستمزد واقعی مصرف کنندگان بعید است که با تورم همگام شود.
  • بازده حقوق صاحبان سهام پس از کسر مالیات (ROE) در اکثر صنایع ضعیف و کمتر از هزینه حقوق صاحبان سهام باقی خواهد ماند که ما حدود 27 درصد برای سال 2022 تخمین می زنیم.
  • با این حال، مشاغل کلیدی در بخش واقعی باید ROE را تحویل دهد که بالاتر از میانگین تورم حدود 15 درصد در سال 2022 است. مشاغل خدمات مالی عمدتاً به دلیل مقررات منفی و نرخ مؤثر مالیاتی بالاتر، برای برآورده کردن این نرخ مانع با مشکل مواجه خواهند شد.
  • عملکرد ضعیف شرکت های بورسی و بی علاقگی سرمایه گذاران خارجی به بازار سهام نیجریه به معنای یک سال ضعیف دیگر در NGX است.

خانوارها

  • رشد 2.5 درصدی جمعیت، بخش عمده ای از رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 3 تا 4 درصدی را که پیش بینی کرده ایم، خواهد خورد. این بدان معناست که تولید ناخالص داخلی واقعی به ازای هر نفر همچنان زیر 383000 نایرا برای سال 2015 خواهد بود.
  • دستمزد واقعی کارکنانی که برای کسب و کارهای کلیدی در بخش واقعی کار می‌کنند به کاهش خود ادامه خواهد داد.
  • با پیوستن دانش آموزان ترک تحصیل کرده به اقتصادی که در ایجاد شغل ضعیف است، بیکاری به افزایش خود ادامه خواهد داد.

https://www.agusto.com/wp-content/uploads/2022/01/NIGERIA-IN-2022-OUR-STORY-LINE.pdf

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما