معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۵

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته دوم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.
  • انتظار وزیر دارایی برای رشد 12 تا 14 درصدی حقوق بازنشستگان

سینیسا مالی، وزیر دارایی صربستان گفت، با در نظر گرفتن نرخ تورم فعلی در صربستان و پیش‌بینی بانک مرکزی صربستان (NBS) برای سال آینده، تقریباً 5.5 درصد افزایش مستمری بین 18 تا 20 درصد انجام می یابد. وی با یولیا اوستیوگووا، رئیس دفتر صندوق بین‌المللی پول در صربستان دیدار کرده و درخصوص قوانین مالی پیشنهادی آینده و همچنین افزایش حقوق بازنشستگی با معرفی «Swiss formula plus» به گفتگو پرداخته است.

 

  • رشد قیمت ذرت، رکود قیمت سویا، کاهش قیمت گندم

 رشد 3.2 درصدی قیمت ذرت، افت بیشتر 0.3 درصدی قیمت گندم و ثبات قیمت سویا، معاملات هفته گذشته در بورس کالا را رقم زده است. قیمت در نظر گرفته شده ذرت 31 دینار در هر کیلوگرم بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده است که رشد 3.29 درصدی را نشان می‌دهد.

 

  • 75 درصد گردشگر بیشتر نسبت به سال 2021

مارییا لابوویچ، مدیر سازمان گردشگری صربستان (TOS) می‌گوید:  در سه ماهه اول امسال (2022)، افزایش 75 درصدی تعداد گردشگران نسبت به مدت مشابه در سال 2021 به ثبت رسیده که همزمان با شکستن رکورد تعداد گردشگران در سال 2019 ثبت شده است. بیشترین گردشگران خارجی از منطقه، یعنی بوسنی‌و‌هرزگوین (BiH)، کرواسی، مونته‌نگرو، رومانی و بلغارستان می‌آیند، در حالی که از کشورهای دورتر بیشتر گردشگران را روس‌ها و ترک‌ها تشکیل می‌دهند.

 

  • کشاورزان خواهان افزایش قیمت خرید گندم هستند

 سه انجمن کشاورزان مستقر در پانچوو اعلام کردند که کشاورزان خواستار قیمت تضمینی گندم حداقل 50 دینار در هر کیلوگرم شدند. آن‌ها دلیل تقاضای خود را افزایش هزینه‌های تولید عنوان نموده و ادعا کردند که قیمت کود فقط سه برابر نسبت به فصل قبل افزایش یافته است. آن‌ها همچنین از دولت خواستند که گندم را به عنوان محصول غذایی اساسی و دارای اهمیت استراتژیک برای دولت و جمعیت تلقی کند که مستلزم تعیین قیمت خرید تضمینی است.

 

  • انتظار می‌رود فصلی رکوردشکن برای تولید عسل باشد

 اعضای گروه زنبورداری و تولید عسل در اتاق بازرگانی صربستان (PKS) اعلام کردند که تولید عسل در سال 2022 با توجه به شرایط مساعد برای شکوفایی اقاقیا، رکوردشکن خواهد بود. واردات عسل به دلیل بدی سال گذشته افزایش چشمگیری داشت و در سه ماهه اول سال 2022 به 554 تن رسید که ارزش آن 3.5 میلیون یورو بود، اما امسال نسبت به سال قبل افزایش صادرات داشته است.

 

  • بخش مالی در صربستان نسبت به بحران قبلی آمادگی بیشتری برای رکود اقتصادی دارد

B&F: بر اساس نسخه Finansije TOP، بیشتر بخش مالی در صربستان در سال 2021 شاهد رشد بود و کارشناسان تخمین می‌زنند که این بازار نسبت به بحران مالی قبلی بسیار آماده‌تر برای رکود احتمالی است. این مطلب توسط ماهنامه اقتصادی Biznis i Finansije (B&F) منتشر شده است. در این گزارش آمده است که بخش بانکی در صربستان سود کلی خود را به میزان یک پنجم در سال 2021 افزایش داد و به 49.3 میلیارد (دینار صربستان) رسید، اما بازده سرمایه کمتر از هفت درصد بود. که «به سختی می‌تواند با عملیات در دوره قبل از بحران مقایسه شود».

 

  • اعلام آمادگی صربستان جهت سازماندهی و برگزاری اکسپو 2027

 سینیسا مالی، وزیر دارایی روز دوشنبه (20 June) گفت، صربستان «کاملا آماده» است تا میزبان نمایشگاه جهانی اکسپو 2027 باشد. مالی در هنگام ارائه نامزدی بلگراد برای سازماندهی اکسپو 2027 در مقر دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی (BIE) در پاریس گفت: این امر برای صربستان اهمیت سیاسی، اقتصادی، توریستی، فرهنگی و ورزشی بسیار زیادی خواهد داشت. هیئت صربستان توسط رئیس اتاق بازرگانی صربستان (PKS) مارکو چادژ رهبری می‌شد.

 

  • نزدیک به 1500 نفر برای برنامه بازآموزی آنلاین IT درخواست می‌دهند

UNDP: برنامه توسعه سازمان ملل متحد اعلام کرد که فراخوان شرکت در برنامه جدید بازآموزی آنلاین برای فناوری اطلاعات که ماه گذشته افتتاح شد، نزدیک به 1500 درخواست دریافت کرد. این برنامه توسط کابینه نخست وزیر آنا برنابیچ با مشارکت وزارت کار، اشتغال، جانبازان و امور اجتماعی و دفتر فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک و با همکاری برنامه توسعه ملل متحد برگزار می‌شود. از 1489 نامزد درخواست شده، تقریبا 55 درصد زن هستند.

 

  • یارانه‌های دولتی برای تولید گیاهان ارگانیک کاهش یافت

وبسایت novaekonomija در بخشنامه‌ای اعلام کرد که یارانه‌های دولتی در نظر گرفته شده برای تولید گیاهان ارگانیک برای سال جاری، 15 میلیون (دینار صربستان) کاهش یافته و به جای 200 میلیون در حال حاضر به 185 میلیون دینار رسیده است. آن 15 میلیون دینار یارانه کاهش یافته برای تولید گیاهان ارگانیک، به «بهبود زیرساخت‌ها در مناطق روستایی» هدایت شده است، که به جای 400 میلیون دینار از ابتدا 415 ملیون دینار در اختیار دارند.

 

  • افزایش قابل توجه بدهی‌های اعتباری شرکت‌ها و شهروندان

بر اساس گزارش اعتباری ماه می انجمن بانک‌های صربستان، بدهی وام‌های بانکی در پایان ماه می‌به بیش از 3200 میلیارد دینار (27 میلیارد یورو) رسید که 9.7 درصد بیشتر از یک سال قبل است. در مجموع بیشترین بدهی مربوط به اشخاص حقوقی و پس از آن بدهی مردم و در نهایت وام‌های کارآفرینان است. بر اساس نوع وام، وام نقدی 11.2 درصد در یک سال و وام مسکن و نوسازی 14.5 درصد افزایش داشته است.

 

  • ذخایر کالایی برای خرید 90 هزار تن گندم

وبسایت novaekonomija اعلام کرد که اداره دولتی ذخایر کالایی برای خرید 90 هزار تن گندم تجاری اضافی 3.6 میلیارد دینار تصویب کرده است. بر اساس اطلاعات در دسترس عموم، اداره ذخایر کالایی برای تنها دفعه در سال جاری در پایان ماه مارس اقدام به تهیه گندم کرده است. در آن زمان 15.7 هزار تن گندم تجاری را به مبلغ 644 میلیون دینار خریداری کرد.

 

  • بانک مرکزی بر این باور است که صربستان بحران همه‌گیری را به خوبی پشت سر گذاشته است

زلیکو یوویچ، معاون بانک مرکزی صربستان تاکید کرد که صربستان بحران ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا را به خوبی پشت سر گذاشت و پاسخ مقامات به چالش‌ها به موقع، سالم و مناسب بود. وی افزود: ارزیابی مشابهی از سوی نهادهای مهم بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، کمیسیون اروپا و موسسات وام‌های مختلف دیگر انجام شد.

 

  • آثار ابتکار Open Balkan برای صنعت و شهروندان

مارکو چادژ، رئیس اتاق بازرگانی صربستان (PKS) تاکید کرد که ابتکار منطقه‌ای Open Balkan آثار متعددی را برای صنعت و شهروندان به همراه داشت، اما اعتماد جدیدی را بین رهبران صربستان، آلبانی و مقدونیه شمالی به همراه داشت. وی افزود: از زاویه روابط اتحادیه اروپا و منطقه، مشکلات بلگراد، اسکوپیه و تیرانا با بروکسل تفاوت چندانی با هم ندارند. چادژ گفت: «آنچه واقعا مهم است این است که اتحادیه اروپا به روشی جدید به منطقه نگاه می‌کند و همچنین رویکردی که می‌تواند در مقایسه با آنچه در 30 سال گذشته داشته‌ایم، تغییر کند.»

 

  • ووچیچ: توافق با صندوق بین‌المللی پول با موفقیت به پایان رسید

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان روز شنبه (25 June) گفت که توافق مشورتی با صندوق بین‌المللی پول (IMF) با موفقیت به پایان رسیده است. ووچیچ گفت: یک توافق مشورتی با صندوق بین‌المللی پول با موفقیت به پایان رسید، آن‌ها این را اعلام خواهند کرد. وی گفت: در سه ماهه دوم باید انتظار رشد اقتصادی چهار درصدی را داشته باشیم و تورم سالانه به ۹ تا ۹.۲ درصد برسد. وی گفت: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در شش ماهه نخست امسال به 1.41 میلیارد یورو در مقایسه با 1.6 میلیارد یورو در مدت مشابه سال 2021 رسیده است.

 

  • میانگین حقوق خالص در ماه آوریل به 73.012 دینار می‌رسد

اداره آمار صربستان اعلام کرد متوسط حقوق خالص در ماه آوریل 73.012 دینار و متوسط حقوق ناخالص 100.727 دینار بوده است. در مقایسه با ماه مشابه در سال 2021، متوسط حقوق ناخالص و خالص آوریل اسماً 12.4 درصد و به صورت حقیقی 2.6 درصد بیشتر بوده است.

 

  • ساخت دومین کارخانه ژاپنی Nidec در نووی‌ساد آغاز می‌شود

سنگ بنای ساخت یک کارخانه شرکت ژاپنی Nidec، سازنده و توزیع کننده ژاپنی موتورهای الکتریکی، در نووی‌ساد زده شد. میلوش ووچویچ، شهردار نووی ساد گفت که یکی از کارخانه‌های نیدک در نووی‌ساد تقریباً به پایان رسیده است و نصب تجهیزات در پاییز آغاز می‌شود و در این بین تصمیم گرفته شد که یک بخش دیگر از شرکت Nidec Elesys به این شهر آورده شود. وی گفت: اکنون هدف ما این است که شرکت نیدک، بخش سوم را به همراه افتتاح یک مرکز تحقیق و توسعه مدرن به شهرمان بیاورد تا موارد مرتبط با تولید در آن ثبت اختراع شود. زمانی که کارخانه جدید با ظرفیت کامل کار می‌کند، نزدیک به 1000 نفر باید در کارخانه کار کنند.

 

  • یارانه 78.3 میلیون دیناری برای تأمین مالی مشترک پروژه‌های حمایت شده توسط صندوق‌های اتحادیه اروپا

اسمیلیکا یووانوویچ، وزیر دارایی، قراردادهایی را برای تخصیص یارانه به مبلغ 78.3 میلیون دینار برای مشارکت در تامین مالی مشترک پروژه‌های حمایت شده توسط صندوق‌های اتحادیه اروپا در سال 2022 تحویل داد. بودجه برای 60 پروژه در نظر گرفته شده است که در قلمرو شهرداری‌های Opovo، Novi Knezevac، Ruma، Senta، Kanjiza و Irig و شهرهای Zrenjanin، Kikinda، Sombor، Sremska Mitrovica، Pancevo، Subotica و Novi Sad اجرا خواهند شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما