معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۵

نشست وزرای امورخارجه گروه 20 در بالی اندونزی

اندونزی که در سالجاری میلادی(2022) ریاست گروه 20 را بر عهده دارد روزهای 8-6 جولای 2022 ( 17-16 تیرماه 1401 ) میزبان وزرای خارجه این گروه در شهر بالی بود.

اندونزی که در سالجاری میلادی(2022) ریاست گروه 20 را بر عهده دارد روزهای 8-6 جولای 2022 ( 16-17 تیرماه 1401 ) میزبان وزرای خارجه این گروه در شهر بالی بود. اعضای گروه 20 متشکل از 19 کشور و 1 منطقه ( اتحادیه اروپا)هستند که عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، جمهوری کره، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکیه، انگلستان، ایالات متحده و اتحادیه اروپا. به غیر از اعضای اصلی، 10 کشور از جمله اوکراین بعنوان میهمان ویژه به این نشست دعوت شدند.

وزرای امور خارجه در این نشست درمورد تقویت چندجانبه گرایی، بحران جهانی انرژی وغذا ، تقویت همکاری جهانی و ایجاد اعتماد بین کشورها برای ایجاد ثبات و صلح ، برداشتن گام های راهبردی درغلبه بر بحران مواد غذایی و کود شیمیایی وافزایش قیمت کالاهای جهانی  بحث و تبادل نظر نمودند .

به عنوان راه حل، بسیاری از اعضای گروه 20 حمایت خود را از تلاش های دبیر کل سازمان ملل متحد برای ایجاد مسیری امن برای توزیع محصولات غذایی و انرژی از روسیه و اوکراین ابراز کردند. در این نشست همچنین تعهدات برای بررسی همکاری‌های بیشتر گروه 20 برای تقویت امنیت غذایی و انرژی، از جمله از طریق سیستم سازمان ملل متحد یا سایر سازمان‌های بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 خانم رتنو مرسودی وزیر امورخارجه اندونزی برگزاری نشست بالی را موفقیت آمیز و دستاورد خوبی برای کشورش عنوان و گفت :" تمامی همتایان از کشورهای گروه 20 شخصاً درنشست دو روزه بالی حضور داشتند و این یک دستاوردی است که توانستیم همه بازیکنان کلیدی را دریک سالن جمع وگفتگو کنیم. بحث‌های انجام شده بسیار شفاف بود و از ابتدا می‌دانستیم که همه ما مواضع متفاوتی داریم. اما گفتگو مهم‌ترین چیزی بودکه اندونزی بعنوان میزبان، بدنبال آن بود و خواست به پایان جنگ در اوکراین کمک شود." وی در سخنرانی  افتتاحیه نشست از گروه 20 خواست برای مقابله با چالش های جهانی "راهی رو به جلو بیابند" و اینکه پیامدهای جنگ، از جمله افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، بیشترین ضربه را به کشورهای کم درآمد خواهد زد و این مسئولیت ماست که به جنگ پایان دهیم. باید زودتر اختلافات خود را بر سر میز مذاکره حل کنیم، نه در میدان جنگ.

خانم مرسودی گفت:" اعضای گروه20 نسبت به افزایش قیمت جهانی غذا وانرژی ناشی از جنگ بین روسیه و اوکراین ابراز نگرانی کرده اند وبرای حل مشکل عرضه ابرازتمایل نمودند.جنگ و تحریم‌های متعاقب آن علیه روسیه مانع ازعرضه گندم ازاین دو کشورشد که مسئول حدود 14 % عرضه جهانی است و میلیون‌ها نفر را دربسیاری ازنقاط جهان درمعرض خطرسوء تغذیه قرارداده بود.رئیس دستگاه دیپلماسی اندونزی گفت: "همه شرکت‌کنندگان نگران افزایش قیمت‌های غذا و انرژی بودند و تکرار کردندکه بحران کنونی، از جمله مسائل مربوط به دسترسی، مقرون‌به‌صرفه بودن و پایداری آنها، همچنان مانع بهبود جهانی خواهد شد. کشورهای درحال توسعه بیشترین آسیب راخواهنددید، بویژه کشورهای کم درآمد و کشورهای درحال توسعه جزیره‌ای کوچک، نیاز فوری به رفع اختلال در زنجیره تأمین غذای جهانی وجود دارد. " وی در ادامه افزود : " تعدادی از شرکت کنندگان تاکید کردند که مواد غذایی و کود مشمول تحریم نیستند و اعلام کردند که آماده غلبه بر مشکلات عملی در تجارت مواد غذایی و کود از جمله پرداخت، بیمه، تدارکات و غیره هستند."

آقای لاوروف وزیرخارجه روسیه در نشست گفت:" وزرای کشورهای غربی تقریباً در سخنرانی‌های خود به انتقاد دیوانه‌وار از فدراسیون روسیه در رابطه با وضعیت اوکراین پرداختند. وی پس از اولین جلسه نشست به خبرنگاران گفت: امروز کلماتی مانند«متجاوزان و اشغال‌گران شنیدیم. ولی روسیه آماده مذاکره با اوکراین و ترکیه درمورد غلات است اما مشخص نیست چه زمانی ممکن است چنین مذاکراتی انجام شود.

آقای وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز گفت که پکن با هرگونه اقدامی‌که برای ایجاد رویارویی بلوک وایجاد"جنگ سرد جدید" باشد، مخالف است. مقام چینی در دیدار دوجانبه با همتای اندونزیایی خود از اندونزی برای برگزاری این نشست فراگیر که در راستای نقش راهبردی گروه 20 درباره مسائل جهانی است،  قدردانی نمود. خانم مرسودی نیز از حمایت چین از ریاست اندونزی بر گروه 20و برگزاری نشست سران گروه در نوامبر ابراز قدردانی کرد. هر دو توافق کردند که بسیاری از چالش ها نیاز به همکاری نزدیک دارند. علاوه بر مسائل دوجانبه، دو وزیر همچنین در مورد اهمیت همکاری بین کشورهای در حال توسعه برای حفظ ثبات منطقه و غلبه بر مسائل جهانی از جمله تقویت همکاری بین اتحادیه ASEAN  و چین گفتگو کردند. همبستگی کشورهای در حال توسعه نیز برای توقف جنگ و  صادرات مواد غذایی اوکراین و روسیه  که در زنجیره تامین جهانی  از اهمیت خاصی برخوردار است مورد تاکید دو مقام قرار گرفت.دررابطه با همکاری‌های دوجانبه، جدای از این دیدار، دو وزیر همچنین توافق کردند که دومین نشست بلندپایه گفتگو و مکانیزم همکاری را روز بعد از نشست وزرای خارجه گروه برگزار شود .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما