معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۶

نشست کابینه فدرال پاکستان و تصویب چند پیشنهاد مهم در آن

کابینه فدرال دولت پاکستان به ریاست شهباز شریف نخست وزیر کشور تشکیل و در مورد برنامه ملی مدیریت پسماند ( زباله ) ، بحران برق و حج تصمیم گیری نمود.

در این جلسه هیات دولت ، برنامه حج مورد تجدید نظر قرار گرفت و سیاست ملی مدیریت پسماند (زباله) و پیشنهادات مختلف برای توسعه تجارت با افغانستان به تصویب رسید. با توجه به مبتلایان فزاینده ویروس کرونا در سراسر کشور به تمامی اعضای کابینه فدرال پاکستان دستور داده شده و تاکید گردیده است که پروتکل های کرونا را به دقت مراعات کنند و از ماسک استفاده کنند.

تصویب برنامه ملی مدیریت پسماند ( زباله )

کابینه فدرال با توصیه وزارت تغییر آب و هوا  برنامه ملی مدیریت پسماند (زباله) خطرناک سال 2022 را تصویب کرد. براساس این برنامه جلوگیری از مسئله ناشی از سوزاندن زباله (پسماند) خطرناک که موجب بیماری‌های مهلک، اشتعال زا و سمی از چند دهه گذشته در پاکستان شده، امکان پذیر خواهد شد.

این برنامه  براساس کنوانسیون‌ها، تعهدات و سایر پیمان‌های بین المللی پاکستان می‌باشد و هیچگونه تناقضی با آنها ندارد. برای اجرای این برنامه در سطح ملی کمیته ای تشکیل خواهد شد. علاوه  براین کمیته ، یک کمیته تکنیکی برای مسئله زباله (پسماند) تشکیل و دبیرخانه مرکزی برای مواد شیمیائی و از بین بردن زباله احداث خواهد شد. طبق این برنامه، طرح ضربتی با هدف فعال شدن  بیش از پیش آژانس های حفظ محیط زیست  در سطح فدرال و ایالت  به اجرا گذاشته خواهد شد . تشکیل مجدد آن نیز صورت خواهد گرفت. کابینه در این خصوص به توافق رسیده که زباله مناطق مسکونی و صنعتی بطور مجزا  انباشت  شود. همچنین طرح مدیریت جهت از بین بردن زباله نیز تشکیل و اجرای آن اطمینان بخش خواهد شد. کابینه فدرال بر سرمایه گذاری در بخش حفاظت از محیط زیست تاکید و مصوب نمود، امکانات مناسب این طرح  را فراهم نماید.

تسهیلات مربوط  به تجارت با افغانستان

کابینه پیشنهادات مبنی بر تسهیل صدور روادید تجار افغانستان را نیز به تصویب رساند.  طبق  این مصوبه :

- برای تجار افغان به خصوص رانندگان  و متصدیان وسایل حمل و نقل روادید ورود متعدد  سه ماهه صادر خواهد شد.

- وزیر کشور فدرال پاکستان حق تمدید این روادیدها را به عهده خواهد داشت.

- نمایندگی‌ها و سفارت خانه‌های پاکستانی درخواست های روادید افغان‌ها را به جای کشور واقعی، براساس گذرنامه و تابعیت موجود بررسی خواهند کرد.

- به منظور توسعه تجارت با افغانستان در روادید کار یک نوع جدید روادید نیز معرفی می‌شود که مختص رانندگان، متصدیان وسایل حمل و نقل و دستیاران آنان می‌باشد. در ابتدا ظرف چهل و هشت ساعت روادید ورود متعدد شش ماهه صادر خواهد شد. وزارت کشور اختیار خواهد داشت که این نوع روادید را به مدت یک سال تمدید کند.

- مدارک مورد نیاز جهت روادید، گذرنامه و عکس درخواست کننده، بطور شرکت حمل و نقل مدرک ثبت نام آن شرکت و همچنین نامه استخدام لازم خواهند بود. رانندگان، متصدیان وسایل حمل و نقل و دستیاران در امر اخذ روادید از ارائه نامه سفارشی از سوی بنیاد سرمایه گذاری، و سایر مدارک از جمله ثبت نام مستثنی هستند. زیرا هدف اساسی اخذ روادید تنها این است که کالاها به آن سوی مرز منتقل گردند. تمامی‌پیشنهادات مذکور باید از سوی رانندگان، متصدیان وسایل حمل و نقل و دستیاران متعلق به کشورهای عضو سازمان رابطه اقتصادی نیز رعایت شوند.

- پس از تصویب کابینه به اداره ثبت احوال توصیه خواهد شد که در نظام سیستم روادید آنلاین پاکستان تغییری ایجاد نماید.

- در خصوص توسعه تسهیلات تجاری در پاکستان ،پرداخت آنلاین بنیاد سرمایه گذاری و وزارت کشور با سیستم روادید آنلاین پاکستان متصل خواهد گردید.

مشکل برق کشور

کابینه برای حل مسایل انرژی و برق یک کمیته ویژه  نیز تشکیل داد. اعضای کابینه دولت فدرال در رابطه با مشکل برق به توافق رسیدند که :

- صرفه جوئی انرژی  در دستور کار قرار گیرد و در راستای صرفه جوئی مقرر گردید استانداردهای تمامی ابزارآلاتی که با استفاده از برق کار می‌کنند، باید بهترشود.

در پایان جلسه مقرر گردید  با توجه به ضرورت فوری و نیاز به بهبود نظام و سیستم کشور تمامی مصوبات کابینه فدرال با سرعت اجرائی شود . و با توجه به انتظار بسیار زیاد  در مورد حل و فصل مسایل تجاری با افغانستان تمام تمهیدات لازم جهت توسعه تجارت بیش از پیش با افغانستان کشور همسایه بکار گرفته شود.

 منبع:  روزنامه آوازِخیبر (اردو) چاپ پیشاور مورخ اول ژوئیه سال 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما