معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۸- ۱۰:۰۰ - مشاهده: ۳۲۶

رایزنی‌های معاون دیپلماسی اقتصادی در اوگاندا

دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، در سفر به اوگاندا با مقامات این کشور از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها مقرر شد که نخست‌‍وزیر اوگاندا به ایران سفر کند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دکتر «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که اواخر هفته گذشته در رأس هیئتی به کامپالا پایتخت اوگاندا سفر کرده بود، در روز پنج‌شنبه 16 تیر 1401 با وزیر تجارت و صنایع و همچنین وزیر کشاورزی اوگاندا دیدار کرد و راه‌های گسترش روابط را مورد بررسی قرار داد.

در این دیدارها برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک، افزایش حجم مبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری در بخش‌های قهوه، دام، نفت، صنایع کوچک و محصولات کشاورزی و راه‌اندازی نمایشگاه دائم محصولات ایرانی در اوگاندا مورد تأکید قرار گرفت.

دو طرف همچنین با اشاره به ضرورت اجرای اسناد همکاری، تبادل هیئت‌های سیاسی و اقتصادی را برای ارزیابی شیوه تحکیم روابط مورد توافق قرار دادند.

آقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی نیز که در این هیئت در کامپالا حضور دارد، با همتایان خود در اوگاندا دیدار و در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو کردند.

دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و هیئت همراه همچنین روز چهارشنبه 15 تیر ماه با وزیر مشاور در امور خارجه اوگاندا دیدار و درباره چگونگی گسترش روابط دو کشور گفت‌وگو کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در روز چهارشنبه با «یووری موسوینی» رئیس‌جمهور اوگاندا دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور اوگاندا در این دیدار ضمن ابلاغ سلام و درود به مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور اسلامی ایران، به چهار سفر پیشین خود به ایران اشاره کرد و گفت: «میزبان سه رئیس‌جمهور پیشین ایران بودم و خوشحال خواهم بود که میزبان دکتر رئیسی رئیس‌جمهور ایران در کامپالا باشم.»

صفری نیز ضمن ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی به موسوینی، ریاست وی بر جنبش عدم تعهد در سال آینده را تبریک گفت.

در این دیدار بر ضرورت افزایش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی دو کشور تأکید و درباره موارد زیر توافق شد: اعزام هیئت مقدماتی کمیسیون مشترک و در پی آن برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در تهران، صادرات دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی، آی‌تی و تجهیزات ارتوپدی به اوگاندا، همکاری بانکی، اعزام گروه تحقیقات پزشکی به اوگاندا برای بررسی شیوه همکاری در بخش بیماری‌های دام، خرید محصولات کشاورزی، همکاری در زمینه نفت و انرژی، تولید موتورسیکلت برقی و تراکتور در اوگاندا، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور.

در این دیدارها موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله برگزاری کمیسیون مشترک ایران و اوگاندا و همکاری‌های کشاورزی، بهداشتی، دارویی، مصالح ساختمانی، دامپزشکی و بانکی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین در این سفر با خانم «نابانجا» نخست‌وزیر اوگاندا ملاقات کرد. در این دیدار موضوع دیدار نخست‌وزیر اوگاندا از ایران مورد توافق قرار گرفت. همچنین موضوعات لغو محدودیت‌های ورود دارو و تجهیزات پزشکی ایران به اوگاندا، اعزام گروه تحقیقات دامپزشکی ایران به اوگاندا برای تأمین واکسن دام، همکار در زمینه‌های بایوتکنولوژی و نانوتکنولوژی و آی‌تی، توسعه کشاورزی، تأمین مواد شیمیایی مورد نیاز اوگاندا و تأمین گوشت مورد بررسی قرار گرفت و توافقاتی صورت پذیرفت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما