معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته دوم تیرماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هدفگذاری یک میلیارد دلاری برای صادرات کشاورزی: ادی راما نخست وزیر در کنفرانس «تکنولوژی، نوآوری در کشاورزی و دام زنده» اعلام داشت که دولت آلبانی به دنبال دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و شیلات در دهه‌های آتی است. راما گفت: صنعت شیلات در کشور در حال رشد می‌باشد و از صادرات 20 میلیون دلاری در گذشته، اکنون به 125 میلیون دلار رسیده و هدف ما رسیدن به 300 میلیون دلار صادرات می‌باشد.

نخست وزیر گفت: به زودی و در طول سالجاری ماهواره‌های آلبانی 1 و آلبانی 2 راه اندازی خواهند شد و کمک شایانی به توسعه کشاورزی در کشور خواهند کرد. وی افزود در آینده از کشاورزانی که از یارانه سوخت بدون مالیات استفاده می‌کنند، درخواست خواهد شد که صورتحساب های فروش محصولات خود را برای برای راستی آزمایی ارائه کنند.

افزایش آمار صید در سال 2021: بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، حجم وزنی ماهی‌های صید شده در سال 2021  به 18050 تن رسید که نسبت به سال گذشته (16892 تن) حدود 10% رشد داشته است. در سال 2021 تعداد 752 پروانه صیادی در مناطق دریایی کشور بویژه در منطقه اقتصادی جنوب آدریاتیک صادر شد و بندر دورس با سهم 37.9%، بندر ولورا با 31.1% و بندر ساراندا با 14.6% مناطق با بیشترین صید در کشور بودند. بیشترین گونه‌های ماهی صید شده در این دوره زمانی عبارت بود از : گونه Aqu culture (34%) ، گونه Marine  (28%) و گونه inland waters ( 19.1 %)

 

واردات برق در ماه ژوئن: شرکت سهامی‌برق آلبانی KESH برای تامین نیازهای کشور در ماه ژوئن در مجموع 21 میلیون یورو برق وارد کرده است. طی هفته آخر ماه ژوئن قیمت های انرژی در بازار داخل و بورس خارج 50% نسبت به هفته‌های اول این ماه 50% افزایش یافت. شرکت برق در مناقصه اخیر 14900 مگاوات ساعت برق به قیمت متوسط هر مگاوات ساعت 335 یورو خریداری کرد. شرکت در هفته‌های دیگر برای مقادیر مشابه بطور متوسط 225 یورو به ازای هر مگاوات ساعت پرداخت کرد.

قیمت های انرژی در بازارهای بین المللی به دلیل افزایش تقاضا و کاهش تولید برق در نیروگاههای آبی افزایش داشته، بگونه ای که افزایش ناپایداری و عدم اطمینان در ماه‌های ژوئیه و اوت در حال افزایش می‌باشد.

در حال حاضر آلبانی دارای ذخیره آب برای تولید 1100 گیگاوات ساعت برق می‌باشد که کفاف تامین برق کشور برای 2 ماه می‌کند.

کاهش تعداد دام زنده در سال 2021:  بر پایه داده‌های ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی و در سال 2021، تعداد گاو زنده 7.25% ، تعداد گوسفند 5% ، ماکیان 3.2% کاهش داشته و تعداد بزهای کشور بدون تغییر باقی مانده است. کاهش دام و احشام زنده در سال 2021 باعث شده شیر تولیدی نیز 3.7% و گوشت 1.5 % کاهش یابد ولیکن در مقابل تولید تخم مرغ 4.4% و عسل 5.1 % افزایش پیدا کرده است.

در حال حاضر 85% شیر تولیدی از گاو، 8% بز و 7.2% از گوسفند حاصل می‌شود. وزارت کشاورزی و توسعه مناطق روستایی مسئول جمع آوری اطلاعات در خصوص احشام و دام زنده کشور می‌باشد. با توجه به مهاجرت جوانان از مناطق روستایی در سالهای اخیر هر ساله از تعداد احشام کشور کاسته می‌شود.

لغو 12 مجوز صرافی: بانک مرکزی آلبانی در گزارش نظارتی سالانه اعلام کرد که در طول سال گذشته مجوز 12 صرافی به دلیل عدم رعایت قوانین و معیارهای پولشویی لغو شده است. بر اساس گزارش نظارت بر پولشویی، 90 صرافی از نظر رعایت مقراررت پولشویی و جرائم مالی مورد بازرسی قرار گرفتند که از بین آنها 12 مجوز صرافی لغو و 26 صرافی دیگر به پرداخت جریمه محکوم شدند. بسیاری از صرافی‌های متخلف از الزامات قانون و همچنین وجود لیست اشخاص حقوقی و حقوقی تحریم شده، ابراز بی اطلاعی کرده بودند. در حال حاضر بانکها و نهادهای مالی آلبانی تحت نظارت کامل قوانین پیشگیری از پولشویی بوده و آلبانی در لیست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی FATF می‌باشد.

شهرهای لژا و دورس با بالاترین و کوکس و جیروکاستر با پایین ترین نرخ بیکاری: بر اساس اطلاعات منتشره از سوی مؤسسه ملی آمار میانگین نرخ بیکاری ملی در سه ماهه اول سال 2022، 11.3 درصد می‌باشد. دو استان دورس و لژا با 16.1 درصد و 22.7 درصد بالاترین نرخ‌های بیکاری و جیروکاستر و کوکس با حدود 4 درصد کمترین نرخ بیکاری را داشته اند.

ارائه پیش نویس تاسیس آژانس ملی برای قانونی کردن کشت حشیش( Cannabis) : دولت آلبانی به دنبال ارائه پیش نویس قانونی کردن کشت حشیش( Cannabis) با اهداف پزشکی، یک پیش نویس دیگر را نیز در زمینه تاسیس یک آژانس ملی برای دادن مجوزهای لازم به شرکتهای فعال در این زمینه به پارلمان آلبانی ارائه کرد.

بر این اساس شرکتهای واجد شرایط می‌توانند مجوز 15 ساله در این زمینه کسب کنند، مشروط بر اینکه دارای تجربه قبلی در کشت حشیش بوده و تائیدیه‌های مربوطه از آژانس های دارویی اروپا و آمریکا داشته باشند. در این پیش نویس آمده مجوزهای صادر شده برای کشت در یک وسعت 150 هکتاری و یا کشت گلخانه ای به مساحت های 5 تا 10 هکتار خواهد بود و شرکتهای مذکور ضمن داشتن سابقه قبلی کاشت حشیش، لازم است 100 میلیون لک سرمایه داشته باشند.

رشد اقتصادی 6 درصدی در سه ماهه اول: اقتصاد آلبانی در سه ماهه اول سال حدود 6 درصد رشد کرد که نشان می دهد تأثیر موج تورم در این مرحله محدود بوده است. بر اساس داده‌های مؤسسه ملی آمار تولید ناخالص داخلی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5.97 درصد افزایش یافته است. بخش های ساختمان سازی و تجارت بیشترین سهم را داشته اند. به طور مشخص تر، ساخت و ساز با 1.95 + درصد، تجارت، حمل و نقل، اسکان و رستوران داری با 1.55 + درصد، فعالیت های املاک با 0.91 + درصد، فعالیت های حرفه ای و خدمات اداری با 0.66 + درصد در رشد اقتصادی سهیم بوده اند. بخش‌های هنر، سرگرمی و اوقات فراغت سهم منفی در تولید ناخالص داخلی داشتند.

افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDI: بانک مرکزی اعلام کرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سه ماهه اول سالجاری 272 میلیون یورو در کشور بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 16.4% افزایش داشته است. بیشترین سرمایه گذاری صورت گرفته در این دوره زمانی متعلق به کشور آلمان با 32.9 میلیون یورو، ترکیه با 30.2 میلیون یورو و ایتالیا با 29.7 میلیون یورو بوده است.

بیشترین جذب سرمایه گذاری در بخش ساختمان با 58.9 میلیون یورو، عرضه برق، گاز و آب با 48 میلیون یورو بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل تقریباً دو برابر شده است. شایان ذکر است حجم سرمایه گذاری در سال 2021 در یک رکورد تاریخی یک میلیارد یورو بوده در حالیکه در سال 2020 این مقدار 937 میلیون یورو بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما