معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

برنامه‌ریزی دولت قزاقستان برای رونق گردشگری در آکتائو

آمار منابع رسمی در قزاقستان از این حکایت می‌کند که بازدید گردشگران از استان مانگیستائو که منطقه آکتائو در آن واقع شده در سال 2022 نسبت به سال پیش از آن به اندازه قابل‌توجهی افزایش یافته است. از آغاز سال 2022 تاکنون نزدیک به 55 هزار گردشگر از این استان دیدن کرده‌اند.

دانیار اوتشوف، رئیس اداره گردشگری مانگیستائو می‌گوید: «تعداد گردشگران خارجی و داخلی که از آغاز سال ۲۰۲۲ در هتل‌ها و دیگر اقامتگاه‌های گردشگری این منطقه ساکن شده‌اند به ۵۴۵۷۵ نفر رسیده که 2 هزار نفر بیش از دوره مشابه در سال 2021 است.» همچنین، بر اساس آمار، از آغاز سال 2022 نزدیک به 2.5 میلیون یورو خدمات جانبی به گردشگران ارائه شده که 1.2 برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان مانگیستائو، آن‌چنان‌که استانداری آن اعلام کرده، به مقدار چشمگیری افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که فصل گردشگری در این مکنطقه از خرداد شروع می‌شود و انتظار می‌رود که این ارقام بیش از این رشد کنند.

استانداری مانگیستائو در نظر دارد در سال 2022 شش پروژه به ارزش نزدیک به 80 میلیون یورو راه‌اندازی کند. این اقدام تنها بخشی از برنامه جامع گردشگری دولت قزاقستان در بازه زمانی 2022 تا 2025 است. در این برنامه دولت قصد دارد روی‌هم‌رفته حدود 200 میلیون یورو در 16 پروژه سرمایه‌گذاری نماید و پیش‌بینی می‌کند از این طریق بیش از 1000 شغل جدید در منطقه ایجاد شود.

دولت قزاقستان همچنین اعلام کرده است استان مانگیستائو به مرکزیت آکتائو قطب جدید گردشگری این کشور خواهد بود و امیدوار است اجرای پروژه‌های جدید در بخش گردشگری به جذب سرمایه‌های بیشتر به این منطقه و افزایش شمار گردشگران و ایجاد مشاغل جدید بینجامد. گفتنی است آکتائو به‌دلیل همجواری با دریا و برخورداری از آب‌وهوای مناسب در دوره‌ای طولانی‌تر از سال در مقایسه با کشورهای سردسیر منطقه، ظرفیت مناسبی برای رشد گردشگری دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما