معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش ترانزیت کانتینری در بندر آکتائو قزاقستان

آمار عملکرد بندر آکتائو در کشور قزاقستان نشان می‌دهد حجم ترانزیت ماهانه کالا در این بندر از زمان آغاز بحران اوکراین به حدود 3 برابر افزایش یافته است. بندر آکتائو در ماه فوریه 2022 که درگیری در اوکراین آغاز شد حدود 1700 کانتینر بیست‌فوتی را جابه‌جا کرد، اما در ماه ژوییه شمار کانتینرهای ترانزیتی به 4500 عدد رسیده است.

برنامه‌ریزی دولت قزاقستان برای رونق گردشگری در آکتائو

آمار منابع رسمی در قزاقستان از این حکایت می‌کند که بازدید گردشگران از استان مانگیستائو که منطقه آکتائو در آن واقع شده در سال 2022 نسبت به سال پیش از آن به اندازه قابل‌توجهی افزایش یافته است. از آغاز سال 2022 تاکنون نزدیک به 55 هزار گردشگر از این استان دیدن کرده‌اند.

راه‌اندازی خط پروازی جدید بین ایران و قزاقستان

سومین خط پروازی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان از 26 تیر 1401 (17 ژوییه 2022) در مسیر مشهد - آلماتی - مشهد برقرار می‌گردد.

موقعیت بندر آکتائو در قزاقستان

موقعیت ترانزیتی برجسته آکتائو این منطقه را به یک مرکز بزرگ لجستیک و حمل و نقل تبدیل کرده است که شبکه ای از کریدورهای هوایی، زمینی، ریلی و دریایی را یکجا در برمی­ گیرد. در این منطقه 3 بندر دریایی با ظرفیت بیش از 27.4 هزار تن در سال وجود دارد که در این میان بندر دریایی آکتائو نقشی کلیدی در دسترسی کشورهای منطقه به بازارهای جهانی ایفا می‌کند.

فعالیت های شرکت سیمبول ترکیه در قزاقستان و احداث پروژه بزرگ تفریحی- گردشگری در آکتائو

شرکت ساخت و ساز سیمبول؛ یک شرکت ترکیه ای است که از زمان تاسیس خود در سال 2000 به اجرای طرح ها و پروژه‌های جذاب و مدرن خود معروف است. این شرکت در حال حاضر در حال ساخت هتل های 5 ستاره، مجتمع های بزرگ تفریحی، پاساژ و بازارهای بزرگ تجاری، مراکز سرگرمی، زمین­ها و سالن­های ورزشی، نمادهای فرهنگی و یابود شهری و سالن­های اجلاس در نقاط مختلف دنیا از جمله در کشورهای ترکیه، قزاقستان، اوکراین، روسیه، لیبی، امارات متحده عربی و کرواسی می‌باشد.