معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

برنامه صندوق بین المللی پول و وضعیت اقتصادی پاکستان

روزنامه اکسپرس چاپ پاکستان نوشت: بر اساس بیانیه صادر شده توسط بانک مرکزی پاکستان، نرخ بهره با 1.5 درصد افزایش به 13.75 درصد رسیده است. تورم با اختلال مجدد عرضه ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و موج جدید تورم در چین تشدید شده است. پس باید برای حفظ ذخایر ارزی خود مطابق با الزامات صندوق بین المللی پول، سپرده‌های نرم افزاری اضافی دریافت کنیم و دولت نشان داده است که تصمیمات بزرگی در مورد اقتصاد خواهد گرفت.

بخش هایی از گزارش اکسپرس:

بر اساس بیانیه صادر شده توسط بانک مرکزی پاکستان، نرخ بهره با 1.5 درصد افزایش به 13.75 درصد رسیده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی پاکستان، تورم با اختلال مجدد عرضه ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و موج جدید تورم در چین که بانک‌های سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است، تشدید شده است.

از سوی دیگر، مفتاح اسماعیل وزیر دارایی در گفتگویی پیش از عزیمت به خارج گفت که بنا به دستور شهباز شریف نخست وزیر مبنی بر عدم تحمیل بار بر مردم، تصمیم گرفته شده که قیمت بنزین افزایش نیابد. صندوق بین المللی پول خواستار کاهش سرعت اقتصاد کشور شده است، اما من با حل و فصل مسائل با صندوق بین المللی پول خبرهای خوبی خواهم آورد.

در واقع پاکستان این روزها از بحران اقتصادی شدید رنج می‌برد، ذخایر ارزی این کشور به سطح خطرناکی سقوط کرده است. با کاهش شدید بورس، ارزش دلار همچنان در حال افزایش است و یکی از دلایل اصلی این بحران بی ثباتی سیاسی است، زیرا زمانی که بازار در شرایط نامطمئنی قرار دارد، سرمایه گذاران می ترسند و همه از برداشتن گام های مهم طفره می روند. حتی دولت کنونی ما از تصمیمات بزرگ و دشوار اجتناب می‌کند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، افزایش نرخ بهره باعث کندی اقتصاد می‌شود. به همین دلیل  صنعتگران از افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک دولتی پاکستان ابراز نگرانی کرده اند.

به گفته وی، افزایش نرخ تنزیل به کل اقتصاد ضربه می زند. زیرا نرخ بهره بالا در پاکستان مانعی برای سرمایه گذاری جدید و توسعه صنعتی است. افزایش نرخ  برسیاست جذب سرمایه گذاری جدید تأثیر می‌گذارد و ترجیح داده می‌شود که سرمایه در بانک ها برای بازگشت مطمئن به جای فعالیت های تجاری حفظ شود.

اگر همین مقدار برای راه اندازی صنایع جدید مصرف شود، باعث افزایش توسعه صنعتی کشور و ایجاد فرصت های شغلی جدید در کشور، کاهش بیکاری و همچنین افزایش درآمد دولت به دلیل توسعه صنعتی می‌شود.

افزایش نرخ بهره، کسب و کار را به بن بست می‌کشد و همه بخش های اقتصاد متحمل زیان‌های هنگفتی می‌شوند و مشکلات بیشتری را  برای اقتصاد ایجاد می‌کند. این تصمیم کمکی به کاهش کسری اقتصادی نخواهد کرد زیرا در گذشته هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است، افزایش نرخ تنزیل غیرقابل درک است. پاکستان بالاترین نرخ بهره را در بین کشورهای منطقه دارد، بنابراین کاهش آن مهم است...

پاکستان یک کشور کشاورزی است که اقتصاد آن به کشاورزی وابسته است و بیش از یک سوم جمعیت ما به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشاورزی مشغول هستند. و پیشرفتی که باید در این زمینه صورت می‌گرفت حاصل نشده است. ما در تحقیقات و تولیدات کشاورزی از جهان بسیار عقب هستیم.

ما هرگز به آن توجه نکردیم و آن را تا این حد مهم ندانستیم. تنها حدود 10 دانشگاه کشاورزی در کشور وجود دارد که تحقیقات در آنها تقریباً وجود ندارد یا محقق وجود دارد اما با کمبود منابع مواجه هستند.

ما می‌توانیم در کشاورزی از همسایه و دوست خود چین کمک زیادی دریافت کنیم. متخصصان آن در این زمینه معجزاتی از خود نشان داده اند که جهان را شگفت زده کرده است. ما می‌توانیم یک مطالعه موردی از بخش کشاورزی خود را از کارشناسان چینی دریافت کنیم که بسیاری از مشکلات را شناسایی کرده و راه حل هایی ارائه می دهد. به عنوان مثال، با کارشناسان چین تماس بگیرید و به آنها وظیفه بررسی بخش کشاورزی در سراسر پاکستان را بدهید که چرا علیرغم داشتن بهترین زمین قابل کشت در جهان، قادر به افزایش تولید در هر هکتار نیستیم.

کل «مطالعه موردی» حداکثر تا یک ماه دیگر تکمیل می‌شود و تمام نقاط ضعف آشکار می‌شود. سپس از چین برای حل آن کمک بگیرید. آنها همچنین راه حل را به شما می‌گویند، به شما آموزش می دهند و به شما کمک می‌کنند تا آن را عملی کنید. این نه تنها به نفع کشاورزان ما خواهد بود، بلکه صادرات ما را نیز افزایش می دهد.

سال گذشته چین 40 میلیارد دلار سویا را تنها از برزیل وارد کرد که به راحتی در پاکستان قابل کشت است و پاکستان حتی از برزیل به چین نزدیکتر است، اگر پاکستان برای تامین نیاز چین سویا تولید کند. و اگر تنها یک چهارم از 40 یا فقط 10 میلیارد دلار از سهم تجارت سویا به دست بیاید، درآمد ما می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اما برای همه این برنامه ریزی‌ها به تیمی نیاز دارید که تخصص، چشم انداز، تجربه و آزادی کار را داشته باشد. اگر فقط بر کشاورزی تمرکز کنیم و به صورت اضطراری برای بهبود این بخش گام برداریم، نه تنها در زمینه غذا به خودکفایی خواهیم رسید، بلکه برای سایر کشورها نیز ضروری خواهیم بود. این نه تنها ارزش جهانی ما را افزایش می دهد، بلکه عصری از رفاه را آغاز می‌کند که به نفع نسل ها خواهد بود.

ما باید برای حفظ ذخایر ارزی خود مطابق با الزامات صندوق بین المللی پول، سپرده‌های نرم افزاری اضافی دریافت کنیم. پاکستان روابط تجاری قوی با آمریکا، چین و اروپا دارد. دولت نشان داده است که تصمیمات بزرگی در مورد اقتصاد خواهد گرفت. از سرگیری برنامه صندوق بین المللی پول برای ثبات اقتصادی در پاکستان ضروری است.

منبع : سرمقاله روزنامه اکسپرس:                   25 مه 2022

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما