معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته اول خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افت 32 درصدی سود بخش بانکی: بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، سود خالص بخش بانکی در سه ماهه اول سالجاری به حدود 27.2 میلیون یورو بالغ شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. مهمترین عوامل موثر بر کاهش سود بخش بانکی شامل ضرر در فروش اوراق بهادار و همچنین افزایش نرخ بهره بانکی عنوان شده است. این ضررها بالغ بر 2.1 میلیارد لک عنوان شده، در حالیکه در سال قبل 150 میلیون لک بود. ضررهای مذکور بر افزایش تورم و افزایش نرخ بهره بانکی تاثیر داشته است.

بخش بانکی در سال گذشته بطور بی سابقه ای سود ایجاد کرده بود که ناشی از افزایش وام دهی بانکها و کاهش وام های وصول نشده بود. در هر حال علیرغم افزایش نرخ بهره بانکی در سه ماهه اول سالجاری و تاثیرات منفی آن در بخش بانکی، چرخه مثبت وام دهی و افزایش حجم آن در حال تداوم است.

سرمایه گذاری‌های عمده 4 ماهه در کمترین سطح پنج سال اخیر : علیرغم ادامه عملیت احداث محورهای جاده‌ای ملی مانند رینگ جدید تیرانا، جاده دلوین-کارذیچ ، چوکس- چافه سانا، تونل  لوگورا و غیره از سوی دولت، اما بر اساس اطلاعات رسمی وزارت دارایی، سرمایه‌گذاری‌های اساسی در سطح ۱۵.۵ میلیارد لک (۴۴ درصد کاهش سالانه) صورت گرفته است. 

همچنین سرمایه گذاری  در دوره ژانویه – آوریل سال 2022 در کمترین میزان آن از سال 2017 بوده است. امسال دولت خویشتن داری بیشتری در زمینه سرمایه گذاری کلان از خود نشان داده است تا شرایط بهتری در برابر شوک های ناگهانی که افزایش قیمت انرژی و غیره می‌تواند به همراه داشته باشد، ایجاد کند.

مالیات برابر برای مشاغل آزاد: ابراهیمای وزیر دارایی در کنفرانس عملکرد اقتصادی ژانویه تا آوریل  2022 گفت که هدف از اخذ مالیات از مشاغل آزاد ایجاد برابری در مالیات است. روند رایزنی عمومی درباره قانون مالیات بر درآمد از اول ژوئن آغاز خواهد شد.  پیش نویس جدید مالیات بر درآمد افراد با شغل آزاد تا چند روز دیگر منتشر می‌شود. برخی از عناصر اضافی در اظهار در آمدها وجود خواهد داشت. زمانی که ابتکار برای افزایش سقف پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر سود مطرح شد، این طرح با هدف  کمک به کسب و کارهای کوچک و توسعه آنها انجام و حدود 95 هزار کسب و کار کوچک ثبت شده است.

سقوط یورو به پایین ترین سطح : در تاریخ 20 می‌برای اولین بار یورو به زیر 120 لک رسید و پایین ترین سطح تاریخی را ثبت کرد. بر اساس نرخ رسمی‌بانک آلبانی، یورو روز جمعه با 119.96 لک مبادله شد و رکورد جدیدی را در چرخه کاهش ارزشی که با شکست های کوچک از سال گذشته آغاز شده بود، ثبت کرد. کارشناسان بازار ارز می‌گویند تقاضا برای یورو همچنان پایین است، در حالی که در این مدت به لطف افزایش صادرات و ورود گردشگر، ورود پر حجم  یورو به کشور به طور قابل توجهی بهبود یافته است. یکی دیگر از عواملی که احتمالاً روی نرخ برابری یورو و لک تأثیر گذاشته، فینال لیگ کنفرانس اروپا است که در تاریخ 25 می در تیرانا برگزار خواهد شد. پیش بینی می‌شود حداقل 20 هزار هوادار خارجی برای این رویداد ورزشی وارد این کشور شوند که مبالغ زیادی ارز با خود به همراه خواهند آورد.

افزایش واردات آلبانی از روسیه و اوکراین: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، واردات آلبانی در ماه مارس از کشورهای روسیه و اوکراین از نظر ارزش و حجم افزایش یافته است.

ارزش واردات آلبانی از اوکراین در ماه مارس 10.86 میلیون یورو بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 91% و حجم واردات نیز 112% رشد رشد داشته است.

صادرات آلبانی به اوکراین در ماه مارس نیز 41% از نظر ارزش و 3% از نظر حجم رشد داشته است. اقلام صادراتی اوکراین شامل مبلمان، تشک، ، فولاد و چوب می‌باشد. در حالی که صادرات عمده آلبانی به اوکراین شامل میوه جات و سبزیجات بوده است.

واردات از روسیه در ماه مارس به 30 میلیون یورو بالغ گردید که سه برابر واردات از طرف اوکراینی است. در مجموع حجم مبادلات تجاری روسیه و آلبانی 68% نسبت به سال گذشته رشد داشته و حجم واردات فولاد از 1500 تن به 11 هزار تن در سالجاری بالغ شده که نشان از 600% رشد  می‌باشد. همچنین واردات مواد نفتی از 641 تن به 2400 تن (273%+) در ماه مارس رسیده است.

شایان ذکر است روسیه حدود 20 درصد قیمت فولاد صادراتی خود را کاهش داده و سهم بیشتری را در صادرات جهانی فولاد بدست آورده است.

کمک اتحادیه اروپا به بخش کشاورزی آلبانی از طریق برنامه ایپارد 3: با حضور راما نخست وزیر برنامه سوم اتحادیه اروپا برای حمایت از کشاورزی و فرآورده‌های کشاورزی و گردشگری کشاورزی در آلبانی به ارزش 146 میلیون یورو معرفی شد. هدف از این برنامه، توسعه کشاورزی و مناطق روستایی آلبانی عنوان شده است. نخست وزیر تامین مالی مزبور را به عنوان مسیری که موفقیت همه کارآفرینان در عرصه کشاورزی را تضمین می‌کند، معرفی کرد و گفت : "این سومین بودجه عظیم اتحادیه اروپا مسیر وسیع تری را برای همه کسانی که از الگوی شما پیروی خواهند کرد و نیز برای همه شما که می خواهید سرمایه گذاری خود را توسعه دهید، هموار می‌کند. امروز واقعیت گردشگری کشاورزی که هنوز در مرحله اولیه خود است، گویای رشد قابل توجه آن نسبت به رقم صفری است که در شروع کار داشتیم. امروزه آلبانی نسبت به 7 یا 8 سال پیش دو برابر اراضی کشاورزی را مورد بهره برداری قرار می دهد، زیرا علاوه بر ایجاد سیستم جدید، تشویق ادغام شدن مجموعه‌ها و تشویق افزایش فرآوری محصولات کشاورزی آبی را نیز توسعه داده ایم و آلبانی با وجود بحران جهانی و پیامدهای جنگ بر افزایش هزینه‌ها، باز هم صادرات را در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل که جنگی رخ نداده بود، افزایش داده است".

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما