معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۶

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در فروردین ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

آغاز اجرایی شدن پروژه اتصال برق اردن به عراق

وزارت برق عراق اعلام کرد که مراحل اتصال شبکه برق اردن به عراق آغاز شده و کارهای مربوط به تست مسیر خطوط و مطالعه نقاط اتصال اجرایی شده است. امجد الرواشده مدیر کل شرکت ملی برق اردن با اشاره به اینکه هرچند هم اکنون عراق با اردن ارتباط برق دارد افزود: این پروژه طبق برنامه و وقتی که بین طرفین توافق شده اجرا می‌شود و یکی از پروژه‌های حیاتی و مهم می‌باشد. همچنین وزارت برق در بیانیه خود افزود که اتصال با ترکیه از نظر فنی به طور 100% کامل شده و ما آمادگی انتقال 500 تا 600 مگاوات برق را داریم.

توافق اردن و رومانی در زمینه افزایش مبادلات تجاری

یوسف الشمالی وزیر صنعت و تجارت اردن با ادریان شیسنوی وزیر کشاورزی رومانی ملاقات کرد و در رابطه با تعدادی از مسائل مربوط به همکاری اقتصادی بین دو کشور گفتگو کردند. آنها همچنین در رابطه با همکاری در زمینه‌های امنیت غذایی(صادرات غلات) و تلاش برای افزایش تجارت دوجانبه و تشویق بخش های خصوصی اردن و رومانی برای ایجاد شراکت ها و سرمایه گذاری بین یکدیگر گفتگو کردند. رومانی بعد از آغاز جنگ در اوکراین مهمترین صادرکننده غلات به اردن محسوب می‌شود و اردن در نظر دارد تا حجم واردت خود از این کشور را در راستای تقویت ذخایر گندم و بهبود وضعیت امنیت غذایی، ارتقا دهد.

 حجم مبادلات تجاری اردن و چین به 4.4 میلیارد دلار رسید

سفیر چین در امان در چهل و پنجمین سالگرد آغاز روابط دو کشور اعلام کرد که چین دومین بزرگترین شریک تجاری اردن است و تبادل تجارتی بین این دو کشور طی سال 2021 بیش از 4.4 میلیارد دلار بود. وی افزود که چین بزرگترین کشوری است که فرصت های آموزش منابع انسانی را در اردن ارائه می دهد و بیش از هزار اردنی در چین مشغول به تحصیل هستند. سفیر چین گفت: اردن یکی از اولین کشور های عربی است که چینی‌ها به آن مسافرت کرده اند و مسافرین چینی در اردن طی چند سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اردن و چین در تاریخ 7 آوریل 1977 روابط سیاسی را آغاز کردند.

تمدید قرارداد صادرات نفت کرکوک عراق به اردن

اردن و عراق برای تمدید یکساله توافقنامه واردات نفت خام کرکوک به میزان 10 هزار بشکه در روز توافق کردند. معاون امور انرژی اعلام کرد که واردات نفت که از ماه فوریه جهت کامل کردن بند های توافقنامه متوقف شده بود، از ماه آوریل مجدداً آغاز خواهد شد.الحیاری گفت که مقدار نفت خام عراق که وارد اردن شده تقریباً 1.505 میلیون بشکه(روزانه 9899 بشکه) می‌باشد و از پالایشگاه (بیجی) به مقصد پالایشگاه (زرقاء) می‌باشد. فرآیند واردات نفت خام عراقی بر اساس توافقنامه ارائه نفت خام امضا شده بین دولت عراق و اردن در تاریخ 28/01/2021 می‌باشد که بر اساس آن اردن جهت فراهم کردن بخشی از نیاز های نفتی خود روزانه 10 هزار بکشه نفت به قیمت 15% نرخ ماهانه نفت خام برنت با تخفیف 16 دلاری برای هر بشکه خریداری می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما