معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۴

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته دوم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دیدار مجازی نخست وزیر با شرکتهای آمریکایی و اروپایی فعال در عرصه تولید برق: ادی راما نخست وزیر در یک کنفرانس مجازی با عنوان "فراتر از مرزها - به سمت بازار انرژی پایدار" شرکت کرد. در این کنفرانس گروهی از شرکت های پیشرو در بازار انرژی از ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای مشارکت در اجرای طرح تبدیل آلبانی به یک صادرکننده انرژی خالص شرکت کردند. راما در صحبتهای خود گفت که تغییر وضعیت در بالکان و تبدیل کردن آن به قطب تولید انرژی در حال تغییراتی است که آن را می‌توان از طریق هدایت تلاش ها و انرژی بازیگرانی که از آمریکا، اروپا، آذربایجان وارد می‌شوند و در آینده از جاهای دیگر نیز ملحق خواهند شد، دانست. 

سال جاری بهترین سال برای گردشگری آلبانی: ادی راما نخست وزیر آلبانی در یک کنفرانس مطبوعاتی ابراز اطمینان کرد که فصل تابستان سال 2022 از کلیه جوانب بهترین زمان جهت توسعه گردشگری در کشور خواهد بود و ضمن اطلاع رسانی در خصوص برنامه هفته بین المللی فرهنگی در کشور تاکید کرد که نقش استانهای کشور در بسط فعالیتهای گردشگری حائز اهمیت شایانی است.  

ایجاد مراکز جدید درمانی در مناطق ساحلی آلبانی، بازگشایی منطقه باستان شناسی Apolonia و ساخت جاده جدید دسترسی به این منطقه باستانی، افزایش پروازها به فرودگاه بین المللی مادر ترزا تیرانا بویژه از مبادی اروپا و برگزاری هفته بین المللی فرهنگی از جمله مهمترین برنامه‌های دولت در فصل گردشگری محسوب می‌شود.

شایان ذکر است در برنامه هفته بین المللی فرهنگی آلبانی 18 کشور از جمله کشورهای فرانسه، آمریکا، ژاپن، امارات، چین ، مصر ، اسپانیا و ... حضور دارند.

متوسط ثروت هر خانواده آلبانیایی: بر اساس یک تحقیق بعمل آمده از سوی بانک مرکزی آلبانی بطور متوسط ثروت هر خانواده آلبانیایی حدود 8.5 میلیون لک برآورد شده است. این تحقیق بر پایه ارزش سرمایه‌های یک خانواده بر دو گروه اصلی تقسیم شده است: گروه اول، شامل داشتن خانه، تجارت، خودرو، وسایل ارزشمند و غیره و گروه دوم، شامل سرمایه‌های مالی از جمله حسابهای پس انداز و جاری، اوراق بهادار، صندوق بازنشستگی و همچنین دادن پول بعنوان قرض به دیگران .

بر اساس این تحقیق، ارزش سرمایه‌های یک خانواده در کل 8.5 میلیون لک بوده اما بطور متوسط سرمایه‌های افراد 5.7 میلیون لک برآورد شده است. 93% از مردم آلبانی دارای یک ملک شخصی و یا از سرپناهی برای زندگی در بخشی از یک ملک شخصی برخوردارند.

لغو کلیه محدودیتهای کرونا در آلبانی: با توجه به فرارسیدن فصل جهانگردی و گردشگری و کاهش محسوس افراد مبتلا به بیماری کرونا، کمیته فنی کارشناسان بهداشت آلبانی در زمینه مقابله با همه گیری کرونا اعلام داشت کلیه محدودیتهای کرونایی که قبلاً وضع شده از اول ماه می 2022 لغو خواهد شد.

بر این اساس پوشیدن ماسک دیگر الزامی نمی‌باشد لیکن این کمیته توصیه نموده در اماکن سر بسته از ماسک استفاده شود. همچنین الزام داشتن گواهینامه واکسن یا گواهی تست منفی کرونا در مرزهای ورودی کشور لغو می‌گردد. این کمیته به افراد بالای 60 سال توصیه کرده که نوبت چهارم واکسن را بزنند و کلوپ های شبانه بطور کامل باز و امکان پخش موزیک تا ساعت 11 شب مجدداً برقرار می‌شود.

شایان ذکر است 3 میلیون دوز واکسن تاکنون به آلبانی وارد شده و 50% از جمعیت آلبانی بالای 16 سال حداقل دو بار واکسن تزریق کرده اند.

فروش اوراق قرضه آلبانی: وزارت امور اقتصادی و دارایی آلبانی تصمیم دارد 10 میلیارد لک ( معادل 88.3 میلیون دلار /یا 83.2 میلیون یورو) بعنوان اوراق بهادار خزانه بانک مرکزی آلبانی را در تاریخ 29 آوریل از طریق دو حراج بفروش برساند.

وزارت دارایی آلبانی سررسید 9 میلیارد لک اوراق بهادار بطور یک ساله را 4 ماه می 2023 اعلام داشته و یک میلیارد لک را با سررسید شش ماهه در 3 نوامبر 2022 عنوان کرده است. همچنین 200 میلیون لک به ارزش ذخایر ارزی کشور افزوده شده است.

کاهش واردات سوخت آلبانی : آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت دارایی آلبانی نشان می دهد در ماه مارس 2022 واردات سوخت به کشور حدود 39 هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته 16% کاهش یافته است.

افزایش بهای انواع سوخت به دلیل جنگ روسیه با اوکراین در ماههای اخیر باعث گردید بر مصرف سوخت در آلبانی تاثیرگذار باشد و بازار واردات سوخت از خارج از کشور را بطور مداوم با نوساناتی همراه سازد. گرچه این افزایش قیمت تاثیر چندانی بر مصرف سوخت در خودروهای شخصی نداشته و بیشترین اثر در بخش ساختمان سازی بوده که بدلیل گرانی‌ها در بخش مصالح ساختمانی، بخشی از فعالیتهای خودروهای مربوطه کمتر شده است.

آلبانی در میان کشورهای با بالاترین بدهی عمومی در اروپا : آلبانی از نظر سطح بالای بدهی عمومی در قیاس با حجم اقتصادی آن در سال 2021 در رتبه یازدهم اروپا قرار گرفت. بر اساس آمار وزارت دارایی، بدهی عمومی‌کشور در سال 2021، 78.5 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. داده‌های یورواستات، آلبانی را پس از یونان، ایتالیا، پرتغال، اسپانیا، فرانسه، بلژیک، قبرس، مونته نگرو، اتریش و کرواسی رتبه بندی می‌کند. در سطح منطقه، آلبانی پس از مونته نگرو در رتبه دوم قرار دارد.  همه کشورها در سال 2020 با هدف احیای اقتصاد پس از همه گیری کرونا ‌به سرعت بدهی خود را افزایش دادند. در آلبانی، بدهی تقریباً 10 درصد افزایش یافت و در سال 2021 همچنان بالا باقی ماند. اگرچه بدهی آلبانی با بالاترین نرخ در اروپا افزایش یافت، بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول، حمایت از اقتصاد در مقابل پاندمی‌کمتر از 1 درصد تولید ناخالص داخلی و کمترین میزان در اروپا بود.

نگرانی در بحران نیروی انسانی آلبانی به دلیل مهاجرت جوانان: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی موسسه تحقیقاتی EurActive تداوم مهاجرت بالای جوانان آلبانی به خارج از کشور تا سال 2030 نگرانیهای شدیدی را در بخش تامین نیروی انسانی برای قستمهای اصلی اقتصاد آلبانی بوجود خواهد آورد. بطور متوسط سالانه 42 هزار نفر از آلبانی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و تنها در دو سال گذشته 15 هزار نفر از جوانان ( رده سنی 20 تا 24 سال) و حدود 2 هزار نفر جوان دارای مهارت در امور فن آوری( IT ) مهاجرت را انتخاب کرده اند که در بین کشورهای منطقه بالکان غربی سه برابر دیگر گروه‌ها قرار دارد. همچنین نرخ بیکاری در سال 2020 مقدار 11.7% اعلام شده است.

برآورد هزینه گازرسانی به آلبانی حدود 4 میلیارد یورو: خانم بلیندا بلاکو وزیر انرژی آلبانی در پارلمان این کشور گفت:"دو پروژه گازرسانی جهت انتقال گاز به مناطق کشور در دست تکمیل می‌باشد و نیازمند به سرمایه گذاری 4 میلیارد یورو در این بخش هستیم. از دو سال گذشته این پروژه‌ها آغاز شده اند و یکی از بزرگترین شرکتهای آمریکایی در حال احداث خط لوله گازی از بندر ولورا به منطقه Seman در محل خط لوله ترانس آدریاتیک TAP در آلبانی است".

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما