معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۳

آشنایی با شورای ملی تحقیقات علمی و فناوری آرژانتین

گزارش آشنائی با شورای ملی تحقیقات علمی و فناوری آرژانتین به عنوان عالی ترین مرجع و مهمترین تشکیلات علمی و فناوری در سطح ملی و کشوری به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

شورای ملی تحقیقات علمی و فناوری آرژانتین (CONICET) عالی ترین مرجع و مهم ترین تشکیلات علمی و فناوری در سطح ملی و کشوری است و مسئولیت ترویج علم و فناوری را بر عهده دارد. این سازمان دارای 11 هزار محقق، بیش از 2700 تکنیسین و کادر اداری و بورسیه در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد است که در مراکز مختلف علمی و فناوری در کل کشور فعالیت می نمایند. در حال حاضر این مرکز دارای 16 مرکز علمی و فناوری در سراسر کشور آرژانتین، 10 مرکز تحقیقات چند رشته ای و موسسه‌های انحصاری که به دانشگاه‌های ملی و مراکز مطالعاتی وابسته هستند، می‌باشد.

این نهاد که مسئولیت اصلی توسعه علمی و تکنولوژیک در کشور آرژانتین را عهده دار است، در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف علوم از جمله مهندسی علوم کشاورزی و مواد، علوم بهداشت و بیولوژی، علوم اجتماعی و انسانی و علوم پایه فعالیت می‌کند. اعطای بورسیه برای تحصیل در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد، کمک مالی به انجام پروژه‌های تحقیقاتی، وجود تیمی متشکل از 500 متخصص در علوم و زمینه‌های مختلف جهت ارائه مشاوره و کمک به تحقیق و پژوهش رساله‌های دانشگاهی و تطبیق آن با اهداف و نیازهای ملی؛ از دیگر فعالیت های شورای ملی کونیست است. شورای ملی تحقیقات و فناوری آرژانتین واجد رتبه 141 در میان بیش از هشت هزار نهاد علمی-آکادمیک و دولتی در زمینه تحقیق و پژوهش است. بر اساس آمار موسسه سایمگو Scimogo در سال 2022، کونیست در طبقه بندی سازمان‌های دولتی در موضوع تحقیقات علمی دارای رتبه 17 در میان 1745 سازمان در جهان بوده و رتبه نخست برترین نهاد علمی دولتی در میان کشورهای آمریکای لاتین را در اختیار دارد.

شایان ذکر است که از میان پنج برنده آرژانتینی جایزه نوبل، دو برنده آن عضو شورای مذکور بوده اند: برناردو آلبرت هوسی، برنده جایزه نوبل پزشکی در سال 1947، که اولین رئیس کونیست از 1957 تا 1971 بوده و اولین دانشمند لاتینی است که برنده جایزه نوبل شده است. نفر بعدی لوئیس فدریک للیر، برنده جایزه نوبل شیمی در سال 1970 است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما