معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۲

اخبار اقتصادی مکزیک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مکزیک در هفته اول اردیبهشت ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 تورم سالانه در نیمه اول آوریل به ۷.۷۲ درصد می رسد

موسسه ملی آمار و جغرافیا (اینگی) گزارش داد که در دو هفته اول آوریل، تورم 7.72 درصد در سال بود که بالاترین رقم از نیمه دوم ژانویه 2001 است. با نتایج منتشر شده در این جمعه، اندازه گیری همچنان از هدف بانک مکزیک که 3 درصد با فاصله یک درصد بالاتر یا پایین تر است، فاصله می‌گیرد. این دومین دو هفته ای است که این شاخص افزایش می یابد و 27 دوره متوالی بالاتر از هدف بانک مرکزی مکزیک را رقم می زند.

https://www.jornada.com.mx/notas/2022/04/22/economia/inflacion-en-primera-quincena-de-abril-llega-a-7-72/

 رئیس بانک مرکزی مکزیک اعلام کرد ارز دیجیتال مکزیک در سال 2025 عرضه خواهد شد

ویکتوریا رودریگز سخا، رئیس بانک مرکزی مکزیک  (Banxico)، ضمن حضور در مجلس سنا گفت که بانک مرکزی در حال کار بر روی یک ارز دیجیتال است. سخا توضیح داد که این ارز دیجیتال در سال 2025 آماده خواهد شد و به دنبال تولید ابزارهای پرداخت سریع، ایمن و کارآمد خواهد بود. رئیس بانک مرکزی همچنین اطمینان داد که ارز دیجیتال جایگزین پول فیزیکی نخواهد شد و مکمل اسکناس و سکه خواهد بود.

https://elperiodicodemexico.com/nota.php?sec=Nacional-Finanzas&id=993182

 کاهش 40 درصدی تراز کشاورزی و مواد غذایی مکزیک در سال 2021

آقای ویکتور ویلالوبوس وزیر کشاورزی و توسعه (صادر) مکزیک اعلام کرد: کاهش 40 درصدی مازاد تراز تجاری محصولات کشاورزی غذایی مکزیک نسبت به سال گذشته به دلیل تغییر ایجاد شده در هزینه نهاده‌ها مانند انرژی و حمل و نقل رخ داده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این نهاد مکزیک در سال 2021 با مازادی معادل 7 میلیارد و 192 میلیون دلار روبرو بوده که نسبت به مازاد 11 میلیارد و 958 میلیون دلاری ثبت‌شده در سال 2020 کاهش 40 درصدی را نشان می‌دهد. وزیر کشاورزی مکزیک همچنین با اشاره به واردات ذرت زرد از سوی مکزیک اظهار داشت که با بررسی مقایسه‌ای آمار سال 2021 با سال 2018 مشاهده می‌شود که میزان واردات یکسان است درعین‌حال دولت به دنبال کاهش وابستگی به واردات غلات اساسی است. به‌طور کلی در سال 2021 در مکزیک 268.4 میلیون تن انواع مواد غذایی تولیدشده است؛ که رشد 1.3 درصدی را به همراه دارد

https://www.jornada.com.mx/notas/2022/04/26/politica/caida-de-40-en-la-balanza-agroalimentaria-en-2021-sader/

 تولید نفت خام مکزیک در سه ماهه اول سال جاری 2.72 درصد کاهش یافت

بر اساس گزارش کمیسیون ملی هیدروکربن‌های مکزیک در سه ماهه اول سال 2022، حجم تولید نفت خام مکزیک در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2.72 درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش در فاصله ژانویه تا مارس، به‌طور متوسط یک میلیون و 625 هزار بشکه در روز نفت خام در مکزیک تولیدشده است. لازم به ذکر است که پمکس در ماه مارس 8 ماه متوالی با تولید حدود یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز با هدف تعیین شده توسط دولت فدرال که رسیدن به 2 میلیون بشکه در روز در سال 2024 است فاصله زیادی دارد.

https://www.jornada.com.mx/notas/2022/04/26/economia/produccion-nacional-de-crudo-cayo-2-72-en-primer-trimestre-cnh/

 صادرات شکر مکزیک

وزارت کشاورزی مکزیک قصد دارد در سال 2021-2022 شکر بیشتری به سایر کشورها تا به ایالات متحده آمریکا صادر کند. بر اساس تخمین‌های زده شده مکزیک در این دوره 6 میلیون و 167 هزار تن شکر تولید خواهد کرد که از این میزان 1 میلیون و 939 هزار تن صادر خواهد شد. از این میزان 899 هزار تن به ایالات متحده صادر خواهد شد و یک میلیون و 40 هزار تن به سایر کشورها ارسال خواهد شد.

https://www.eleconomista.com.mx/empresas/Mexico-preve-exportar-mas-azucar-a-otros-paises-que-a-EU-20220427-0010.html

  مکزیک یک نشست منطقه‌ای برای تبادل تجربیات در مورد لیتیوم برگزار می‌کند

اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک اعلام کرد پس از تصویب اصلاحات قانونی برای ملی کردن لیتیوم، وزارت امور خارجه تلاش‌هایی را برای برگزاری اجلاس منطقه‌ای با کشورهای تولیدکننده این ماده معدنی و کشورهایی که احتمال بهره‌برداری از این مواد را دارند با هدف تبادل تجربه آغاز کرد. وی افزود که مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه، مذاکراتی را با دولت‌های آرژانتین، شیلی و بولیوی برای ترویج برگزاری این اجلاس در مورد لیتیوم آغاز کرده است. در آرژانتین و شیلی، برخلاف مکزیک و بولیوی که بهره‌برداری از منابع لیتیوم عهده دولت نیست و ذخایر لیتیوم ملی نیست.

https://www.jornada.com.mx/notas/2022/04/28/economia/mexico-organizara-cumbre-regional-para-intercambiar-experiencias-sobre-el-litio/

 طرح ضد تورمی رئیس‌جمهور مکزیک قیمت محصولات سبد پایه را 20 درصد کاهش می‌دهد

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک اعلام کرد که طرح ضد تورمی خود را در هفته آینده ارائه خواهد کرد و در حال مذاکره با بخش‌های مختلف برای دستیابی به توافقات بیشتر است. برنامه دولت فدرال این است که قیمت 24 محصول اساسی 20 درصد کمتر از قیمت آن‌ها در فروشگاه‌های تجاری باشد. رئیس‌جمهور مکزیک تصریح کرد که هدف این طرح کنترل قیمت‌ها نیست، بلکه دستیابی به "مقادیر منصفانه" از محصولات در سبد اصلی خانوار است. وی توضیح داد که برای رسیدن به هدف با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان بزرگ ازجمله فروشگاه‌های بزرگ توافقاتی در حال انجام است.

https://www.jornada.com.mx/notas/2022/04/28/politica/plan-antinflacion-de-amlo-bajara-20-la-canasta-basica/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما