معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۹

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته اول اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آلبانی مقام اول در ایجاد دولت الکترونیک در منطقه : ادی راما نخست وزیر آلبانی در فیس بوک خود ضمن انتشار آخرین گزارش از بانک بازسازی و توسعه اروپا EBRD که نشان می دهد رتبه آلبانی در ارائه خدمات دیجیتال در منطقه از 34 به 17 ارتقاء یافته، نوشت : این گزارش روشن می‌کند که آلبانی مقام اول را در ایجاد دولت الکترونیک در منطقه بالکان کسب کرده است. وی افزود که دولتش به دنبال تکمیل خدمات دولت الکترونیک بوده تا از این طریق با ایجاد فساد، صف و تاخیر در ارائه خدمات دیجیتال مقابله کند.

سازمان ملی اطلاعات اجتماعی آلبانی نیز اعلام داشت آلبانی مقام اول در دولت الکترونیک در منطقه را احراز کرده و این امر موجب افزایش سرمایه گذاری در کشور خواهد شد. بانک بازسازی و توسعه اروپایی EBRD اخیراً گزارش آخرین اطلاعات وضعیت 51 کشور فعال در زمینه خدمات دولت الکترونیک را منتشر کرده است.

عدم پرداخت مالیات توسط برخی از شرکتهای آلبانی : بدهی شرکتهای تجاری آلبانی به اداره کل مالیات کشور در سال 2021 بالغ بر 1.1 میلیارد یورو رسیده است. آمارهای رسمی نشان می دهد که سرمایه شرکتهای آلبانی حدود 7.2% از کل تولید ناخالص ملی(GDP) کشور می‌باشد.

سال گذشته حجم بدهی‌های مالیاتی 103 میلیون یورو نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد. در این لیست نام 9 شرکت بزرگ (تنها 2 شرکت دارای بدهی بیش از61 میلیون یورو) آمده که مهمترین آنها عبارتند از شرکت تولید برق، شرکتهای ساختمان سازی و تجاری. عدم پرداخت به موقع مالیات باعث شده 146 میلیون یورو به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت نشود و مشکلات مالی را برای بازنشستگان در سنوات آتی به همراه داشته باشد.

پایان شرایط اضطراری در بخش انرژی آلبانی : تاریخ 15 آوریل روز پایان شرایط اضطراری در بخش انرژی از سوی دولت اعلام شد، زیرا دولت در اوایل اکتبر سال گذشته شرایط اضطراری انرژی را تا ماه آوریل 2022 برقرار کرده بود. این تصمیم دولت سبب شد تا طرح های سرمایه گذاری در بخش انرژی تا ماه آوریل به تعویق بیافتد تا دولت از این طریق بتواند بر مشکلات ناشی از بحران انرژی در جهان و افزایش قیمت ها در بازارها فائق آید. این در زمانی بود که نیروگاه تولید برق Drini به کمترین مقدار تولید برق خود در 12 سال گذشته رسیده بود.

در گزارش سالانه تنظیم بازار انرژی آلبانی موضوع رسیدگی به وضعیت انرژی در شش ماهه اول سالجاری مورد تاکید قرار گرفته است.

افزایش صادرات آلبانی در سه ماهه اول 2022 : بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، تراز تجاری کشور در سه ماهه اول 2022 با 87 میلیارد لک (717ملیون یورو) کسری (6/6 %-) مواجه گردیده است. صادرات در این دوره زمانی 120 میلیارد لک و واردات 207 میلیارد لک بوده است. تنها در ماه مارس تراز تجاری آلبانی 9.7%- و به 36 میلیارد لک رسید. مهمترین محصولات تجاری صادراتی آلبانی عبارت بودند از منسوجات، کفش و لوازم چرمی، مواد معدنی، سوخت و مصالح ساختمانی. افزایش صادرات عمدتاً به دلیل افزایش قیمتهای تمام شده برای کالاهای صادراتی بوده است.

ایتالیا در این دوره زمانی مجدداً بعنوان اولین شریک تجاری آلبانی با حدود 60 میلیارد لک واردات و 48 میلیارد لک صادرات باقی ماند.

افزایش قیمت برق برای 5 درصد خانوارها:  آربن احمد آی معاون نخست وزیر گفت که افزایش قیمت برق شامل 5% از خانوارها خواهد شد. او افزود هم اکنون 7500 کسب و کار 18 لک برای هر کیلووات پرداخت می‌کنند که بسیار کمتر از قیمت واقعی یعنی 34 لک است. خانوارهای با مصرف بالا، مازاد 700 کیلووات را به قیمت بازار پرداخت خواهند کرد.

افزایش ذخایر آبی کشور : در پی باران‌های چند هفته گذشته، آمارهای رسمی نشان می دهد که عمق دریاچه Fierza تا 18 متر افزایش یافته و ظرفیت ذخایر آبی برای تولید برق از طریق نیروگاههای آبی دو برابر شده است.

شایان ذکر است در 25 ماه مارس سالجاری عمق دریاچه مذکور 259 متر و 25 متر کمتر از سطح متوسط تاریخی خود بود. در حال حاضر عمق این دریاچه به 277 متر رسیده است. آلبانی به دلیل کاهش تولید برق در سالجاری مجبور شد 1.1میلیون یورو برق به قیمت 190 یورو به ازای هر مگاوات وارد نماید. افزایش ذخایر آب پشت سدهای آبی باعث شده که شرکت تولید برق نیروگاههای آبی تا 42 روز بدون هیچ قطعی برق کشور را تامین کند.

کاهش پیش بینی رشد اقتصادی آلبانی توسط موسسه مودی : موسسه بین المللی اعتبار سنجی مودی Moody در آخرین گزارش خود وضعیت اقتصادی آلبانی را با ثبات و B1 ارزیابی نمود. لیکن پیش بینی رشد تولید ناخالص ملی برای سال 2022، 3.4% و برای سال 2023، 3.6% عنوان شده است. این موسسه قبلاً رشد اقتصادی آلبانی برای سالهای مذکور را به ترتیب 4 و 4.5% تخمین زده بود. کاهش پیش بینی رشد اقتصادی به دلیل تاثیرات منفی تداوم جنگ روسیه با اوکراین و اعمال تحریم ها علیه روسیه توصیف شده است. این موسسه همچنین میزان نرخ تورم در سال 2022 در آلبانی از 3.8 %به 5.3% افزایش داده است.

صندق بین المللی پول IMF نیز در گزارش ماه آوریل خود رشد اقتصادی آلبانی در سال 2022 را 2% پیش بینی کرده گرچه این صندق قبلاً این رشد را 4.5% تخمین زده بود. این صندوق همچنین رشد اقتصادی آلبانی در سال 2023 را نیز 2.8% پیش بینی کرده است. همچنین IMF تداوم افزایش قیمتها تا سال 2027 را نیز برآورد کرده است.

رشد آمار جهانگرد در ماه فوریه 2022 : بر پایه اطلاعات سازمان آمار آلبانی، فعالیتهای جهانگردی در ماه فوریه افزایش یافته و تعداد گردشگران خارجی وارد شده به آلبانی در این ماه 51 درصد رشد و اقامت در اماکن گردشگری 86% افزایش یافته است. اقامت در مناطق غیر ساحلی 75% نسبت به سال گذشته رشد داشته و تعداد گردشگرانی که هتل ها و اماکن گردشگری را مورد استفاده قرار داده اند، 74% افزایش پیدا کرده است.

در همین رابطه وزارت توریسم و محیط زیست آلبانی اعلام کرد که طبق روال سنوات قبل و جهت تسهیل سفر جهانگردان خارجی از اول ماه مه تا 31 دسامبر، مقررات ویژه لغو روادید با 8 کشور عربستان، مصر، هند، روسیه، تایلند، بحرین، قطر و عمان را به اجراء در خواهد آورد. جمعیت این 8 کشور بالغ بر 1.8 میلیارد نفر می‌باشد.

در سال گذشته 9.6 میلیون نفر بازدید کننده از آلبانی حدود 1.9 میلیارد یورو در این کشور هزینه نمودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما