معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۷۹

آثار و تبعات جنگ میان روسیه و اوکراین بر مبادلات تجاری و تراز بازرگانی آرژانتین

جنگ جاری روسیه و اوکراین تأثیرات وسیع و دنباله داری بر وجوه و ابعاد مختلف حیات ملت ها و دولت ها در نقاط مختلف دنیا و حتی در دورترین مناطق به جنگ یعنی حوزه لاتینی و کشور آرژانتین بر جای گذاشته است.

جنگ جاری روسیه و اوکراین تأثیرات وسیع و دنباله داری بر وجوه و ابعاد مختلف حیات ملت ها و دولت ها در نقاط مختلف دنیا و حتی در دورترین مناطق به جنگ یعنی حوزه لاتینی و کشور آرژانتین بر جای گذاشته است. این جنگ تبعات و پیامدهائی را بر تجارت خارجی و تراز بازرگانی این کشور برجای گذاشته است. با اتکاء به گزارش های خبری منتشره و از جمله گزارش پایگاه خبری دست راستی اینفوبائه می‌توان آثار جنگ اوکراین بر اقتصاد آرژانتین را به صورت زیر دسته بندی و احصاء نمود:

تأثیر بر بازار صادرات

جنگ در اوکراین اقتصاد کشورهای آمریکای لاتین را به دلیل کاهش تولید و عرضه غله بخصوص گندم و ذرت و همچنین تحریم نفتی روسیه تحت تأثیر قرار داده است. این دو عامل سبب افزایش قیمت ها و بی ثباتی اقتصادی به خصوص در کشورهای که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند، شده است. پرو، شیلی و برزیل از کشورهای باثبات اقتصادی بالا و تورم تک رقمی محسوب می‌شوند، اما آرژانتین با تورم سالیانه 50 درصد احتمالا ً از وضعیت جنگی اوکراین و تداوم این بحران آسیب بیش تری خواهد دید.

با وجود این، از زمان آغاز جنگ اوکراین ارزش صادرات آرژانتین با افزایشی 5.6 درصدی به مبلغ 4.423 میلیارد دلار افزایش یافته است. این افزایش درآمدهای صادراتی ناشی از افزایش شدید قیمت جهانی گندم، ذرت و به خصوص سویا است که در حال حاضر بالای 600 دلار در هر تن می‌باشد. دولت چپ گرای آرژانتین با اغتنام از فرصت افزایش قیمت جهانی غلات و به منظور افزایش درآمدهای مالیاتی خود از محل صادرات این محصولات، موقتا ً صادرات گندم و سویا را ممنوع اعلام کرده است. شایان ذکر است در سال 2021 سی درصد از درآمدهای مالیاتی آرژانتین فقط از محل صادرات سویا تأمین شده و حدود 9 میلیارد دلار از این طریق درآمد کسب نموده است که نشانگر اهمیت و ارزش این محصول راهبردی برای دولت آرژانتین است. پیش بینی می‌شود دولت با دو درصد افزایش عوارض صادراتی، درآمد مازادی بالغ بر 450 میلیون دلار کسب نماید.

تأثیر بر واردات انرژی

از جمله تأثیرات مهم مناقشه نظامی روسیه و اوکراین، افزایش شدید قیمت های حامل های انرژی (نفت و گاز) در بازارهای جهانی است که ماحصل آن افزایش قیمت های سوخت مصرفی و بالا رفتن هزینه‌های مردم است. به گزارش اینفوبائه، کل درآمد اضافی ناشی از صادرات آرژانتین صرف واردات بیش تر انرژی به خصوص گاز برای تأمین نیاز کارخانه‌های صنعتی و مصارف خانگی در فصل سرد پیش روی شده است. طبق ارزیابی‌های انجام شده، دولت آرژانتین در طی مدت بحران اوکراین 4.491 میلیارد دلار بیش تر از آنچه قبل از جنگ اوکراین پیش بینی می‌شد، صرف خرید انرژی از خارج کرده است.

تأثیر بر تراز بازرگانی خارجی

با گذشت 7 هفته از جنگ اوکراین و تا اینجای بحران دولت آرژانتین توانسته با مدیریت تجارت خارجی توازنی در آن ایجاد نماید. در نتیجه، افزایش شدید حامل های انرژی و مواد غذائی تأثیر منفی بر تراز تجاری این کشور بر جای نگذاشته است. در واقع افزایش قیمت اقلام و کالاهای کشاورزی (از جمله گندم، ذرت و سویا) که آرژانتین از صادر کنندگان عمده آن است، سبب شده افزایش قیمت حامل های انرژی به خصوص گاز مایع که آرژانتین از واردکنندگان آن است، جبران شده و دلارهای اضافی وارداتی، هزینه‌های واردات انرژی را جبران و ترمیم نماید. از این رو، جنگ اوکراین بر رونق تجارت خارجی آرژانتین بویژه در بخش کشاورزی و اقلام راهبردی گندم، ذرت و سویا افزوده و متقابلا ً هزینه‌های واردات انرژی در این کشور را افزایش داده است. در بعد تراز تجاری نوعی تأثیر خنثی وجود دارد یعنی آرژانتین از رهگذر جنگ اوکراین نه شدیدا ً منتفع شده و نه عمیقا ً متضرر شده است.

تآثیر بر بدهی‌های خارجی

با توجه به بدهی خارجی 44 میلیارد دلاری آرژانتین به صندوق بین المللی پول و سر رسید موعد پرداخت آن در سالجاری میلادی، تداوم بحران در شرق اروپا و افزایش قیمت ها و هزینه‌ها ممکن است بر مشکل بدهی‌های خارجی این کشور تأثیر منفی گذارد. برای مثال طبق توافق اخیر با صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی آرژانتین متعهد شده تا پایان سالجاری میلادی سه میلیارد دلار به ذخایر ارزی خود بیافزاید، به نظر دولت آرژانتین در نیمه دوم سالجاری با مشکل کمبود دلار و در نتیجه افزایش مجدد نرخ تسعیر پزو و کاهش ارزش پول ملی مواجه شده و در نتیجه موجب بالا رفتن بیش از پیش تورم این کشور (که هم اینک نیز بالای 40 درصد است) شده و بر رشد اقتصادی و نرخ اشتغال تأثیر منفی گذارد. از این رو می‌توان پیش بینی کرد که ادامه جنگ اوکراین، تأثیرات اقتصادی مخربی برای آرژانتین بدنبال داشته و تحقق اهداف توافق شده با صندوق به یک هدف سخت و چالش برانگیز برای دولت این کشور تبدیل شود.

تاثیر بر سیستم حمل و نقل

تأثیرات جنگ اوکراین علاوه بر اینکه به طور مستقیم باعث افزایش هزینه‌ها بخصوص هزینه ناشی از حامل های انرژی (گاز مایع، بنزین و گازوئیل) شده، بر صنعت عظیم حمل و نقل نیز تأثیر گذاشته است. کشور آرژانتین به دلیل وسعت زیاد و نبود شبکه سراسری راه آهن، به شدت متکی به شبکه حمل و نقل زمینی است. از این ناوگان حمل و نقل زمینی کالا (کامیون، کانتینربر و تانکرهای حمل سوخت) بسیار زیاد و اتحادیه حمل و نقل نیز بسیار قدرتمند و با نفوذ است. بر اساس مرکز مطالعات اتحادیه صنعتی آرژانتین، جنگ در اوکراین مشکلات شرکت های آرژانتین برای حمل و نقل کالا در داخل یا به مقاصد صادراتی را تشدید کرده است. در واقع طی یک ماه گذشته و از زمان شروع جنگ اوکراین، با توجه به کمبود کانتینر و افزایش هزینه سوخت، نرخ حمل و نقل افزایش پیدا کرده است. این امر خود بر موضوع صادرات کالا از آرژانتین اثر منفی گذاشته و بیش از 83 درصد شرکت های حمل و نقل با کمبود سفارش های صادراتی مواجه شده اند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما