معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳۱

کمبود شدید راننده در شمال آلمان

رانندگان ماشین‌های سنگین در ایالتهای شمالی آلمان و از جمله ایالت اشلسویگ-هولشتاین با مشکلات حادی مواجه هستند: شرایط کاری دشوار، زیرساخت‌های ناکافی، و کمبود نیروی جدید. تنها در آلمان کمبود تقریبا 80 هزار راننده کامیون واجد شرایط وجود دارد. شرکت ها در تلاش هستند تا این شغل و دوره‌های آموزشی مربوطه را جذاب تر کنند.

 مواد خوراکی، مبلمان، پوشاک، ماشین آلات یا قطعات توسط رانندگان تحویل داده می‌شود و عامل تعیین کننده ای در تحویل محصولات به شرکت ها، مغازه‌ها یا به صورت مستقیم به مصرف کنندگان هستند. رانندگان کامیون‌، کالاها را در سراسر کشور از بنادر، ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها یا از انبارها انتقال می دهند. افزایش تجارت آنلاین به ویژه منجر به نیاز بیشتر به راننده شده است. اما تعداد رانندگان ماشین‌های سنگین در آلمان هرساله کمتر  شده اند. طبق برآوردها، تنها در آلمان کمبود راننده به 80 هزار نفر می رسد. میانگین سنی آنها 55 سال است، سالانه 30 هزار راننده بازنشسته و تنها 17 هزار نفر جایگزین آنان می‌شوند. این وضعیت دشوار از زمان شیوع ویروس کرونا شدت یافته و برخی از شرکت ها در حال حاضر برای آلمان نیز مشکلی شبیه بریتانیا در زمینه کمبود راننده پیش بینی می‌کنند.

توربن مور، مدیر شعبه انبار مرکزی بارتلز لانگنس در نویمونستر، در مورد وضعیت در بخش تجارت مواد غذایی می‌گوید: "کمبود راننده بر ما و بنگاه‌های باربری ما نیز تاثیر گذاشته است: ما در موقعیت خوبی قرار داریم، اما تعداد رانندگان در بازار کم است." این شرکت یکی از بزرگترین فروشگاه‌های مواد غذایی در آلمان و یکی از اعضای انجمن مارکانت است. شرکت بارتلز لانگنس برای جذاب تر کردن این شغل، مزایایی را در نظر گرفته است. مور ادامه می دهد:  "امروزه، رانندگان می‌توانند انتخاب کنند که کجا مشغول به کار شوند و فشار کاری که متحمل می‌شوند نیز در این موضوع نقش مهمی ایفا می‌کند. از جمله مزایایی که ما ارائه می دهیم، حقوق خوب و شیفت‌های برنامه‌ریزی‌شده است، همچنین هر راننده می‌تواند هر روز با وجود کیلومترها رانندگی نزد خانواده‌اش برود.» وی با بیان اینکه یافتن کارآموزان خوب مهم است، گفت: «آموزش های داخلی شرکت تکمیل کننده آموزشگاه حرفه ای است، در صورت نیاز، امکان تدریس خصوصی کارآموزان وجود دارد، و در آمادگی برای امتحاناتشان نیز در حد توان مورد حمایت قرار می‌گیرند.» وی در ادامه اظهار داشت:  بارتلز لانگنس هزینه گواهینامه رانندگی خودرو را نیز در صورت نیاز می‌پردازد. این یک مزیت بارز برای رانندگانی است که باید برای گواهینامه رانندگی مخصوص این شغل، هزینه اضافی پرداخت کنند.

علاوه بر مشکلاتی که برای یافتن کارکنان جوان وجود دارد، وضعیت در بازار خودرو نیز پیچیده است، مساله ای که برای ناوگان بارتلز-لنگنس حائز اهمیت است: "زمان تحویل کامیون‌ها و لوازم جانبی در حال حاضر بسیار طولانی است. مدت زمان تحویل خودروهای تجاری بیش از دوازده ماه است. برنامه ریزی ما به طور قابل توجهی تغییر کرده است. ما هم اکنون باید تصمیم بگیریم که آیا تا پایان سال 2023 یا 2024 به وسیله نقلیه جدیدی احتیاج داریم یا خیر. "

وضعیت در حوزه حمل و نقل مسافر متفاوت است: شرکت KVG Kieler Verkehrsgesellschaft mbH (شرکت حمل و نقل کیل) از افرادی که تغییر شغل داده و تصمیم می‌گیرند راننده شوند، بهره می‌برد. به گفته فرانک نیتشمن، رئیس آموزشگاه رانندگی KVG ، به ویژه در پی همه گیری کرونا، نیروهای جدید عمدتاً از حوزه‌های تجاری یا مراقبت می آیند. نیتشمن افزود: «ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم، اما همواره عاجزانه به دنبال نیروی جدید هستیم. برای کاهش فاصله زمانی بین حرکت اتوبوس ها در هر مسیر، توسعه شبکه خطوط اتوبوسرانی و سرویس شبانه نیاز به کارکنان بیشتری داریم.» وی در ادامه اظهار داشت: "ما در دوره‌های آموزشی خود همچنین از افرادی که به واسطه مرکز کاریابی حق دریافت کوپن تحصیلی دارند استقبال می‌کنیم. پس از گذارندن یک دوره کارآموزی، این افراد می‌توانند با ما همکاری کنند.» : "کارآموزانی که فقط گواهینامه سواری داشته باشند، به حدود 58 جلسه رانندگی نیاز دارند. پس از گذشت حدود پنج ماه، کارآموزان می‌توانند رانندگی کنند و در شش هفته آخر مربی آنها را همراهی می‌کند. وی در ادامه تاکید کرد: "هر کسی که می خواهد راننده ماشین‌های سنگین  شود باید بداند که کار شیفتی، رانندگی در آخر هفته و در کریسمس بخشی از این شغل است."

 

 

منبع:

مجله Wirtschaft zwischen Nord-und Ostsee  شهر کیل، آوریل 2022، صفحه 26 و 27

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما